• Bröllopstokiig

    Danssteg till Zorba?

    Hej och hoppas att någon av er kan hjälpa mig!
    Jag och min blivande vill, istället för den traditionella valsen, dansa till Zorba då vi är väldigt förtjusta i Grekland. Vårt band har musiken men vi är inte helt säkra på dansstegen. Jag har sökt på flera olika sidor ute på nätet men jag hittar ingenting. Finns det någon som kan förklara hur stegen ser ut?? Hoppas, hoppas...

  • Svar på tråden Danssteg till Zorba?
  • Bröllopstokiig

    Jag kan dansstegen men jag kan inte förklara dem tyvärr. Mitt tips är att ta en danslektion.
    När jag dansade balett för några år sedan fick vi lära oss den som en sidogrej. Kolla med danslärare eller danscenter runt där du bor. Eller kanske finns det någon grekisk förening i närheten?

    Lycka till i alla fall

  • Bröllopstokiig

    Hmmmm Jag dansade Zorba i en show för 10 år sedan & är nog lite ringrostig, men jag gör ett försök så ahr ni något att utgå ifrån iallafall. Det är väl som alla andra dans- stilar, en hel rad med olika danser/kombinationer.
    Vi hade några grundsteg, jag ska försöka förklara dem.
    Cirkeln går åt höger (valfritt), kliv ut med högerfot, korsa vänster framför, kliv ut med höger, korsa vänster bakom osv.

    Vill man byta håll till vänster? Kliv ut med höger, korsa vänster framför, utan att sätta i foten. Låt den dingla fram, för att sedan kliva ut med den till vänster igen, korsa höger framför, kliv ut med vänster, korsa höger bakom.....varvet går nu åt vänster...

    Allt detta går relativt långsamt.
    Snabba steg kan du göra som vanliga "Hoppsasteg" på varje fot. Alltså hoppa på ett ben med det andra lätt böjt i luften.

    Jag hoppas att du förstår på ett ungefär, det här är säkert inte det enda sättet...det finns nog som sagt en uppsjö.
    Kul idé förresten, LYCKA TILL!!!
    Maria

Svar på tråden Danssteg till Zorba?