• Courtney

Hur ofta ska man borsta håret?

Jag läste i Vimmel Magazine att det är bra att borsta håret mycket. Men det står inte hur mycket. Vet ni det?
    Hur många gånger per dag och hur många borsttag?

• Svar på tråden Hur ofta ska man borsta håret?
  • Delicatoboll

Beror helt på väder men ca 4-5 ggr varje dag borstar jag håret. Borsttag- tills håret inte har några tovor och ser glansigt och fint ut

• Scriptina

Jag borstar typ aldrig håret Jag reder ut det när jag har tvättat det och stylarv det sedan.Däremot reder jag ut det med fingrarna ibland. Mitt hår ser faktiskt riktigt ok ut

• Tiger72

man ska ha en riktig borste inte en sådan med plast piggar.

man kan köpa bra borstar hos frisören.

• maddeh

Skaffa en borste av naturligt material - inte av plast eller metall alltså!!!! Du behöver inte borsta mer än morgon och kväll om du inte vill, men borsta minst 10 min innan du går och lägger dig. Ta ordentliga tag, från botten till toppar. Vänd på huvudet och borsta från olika håll, vänd huvudet upp och ner, åt sidan osv. Du drar då ut fetterna du har i hårbottnen och fördelar dem i hela håret, det gör att bottnen blir mindre fet och håret får en fin glans! Lycka till!

• Scriptina

Vad innebär naturligt material?

• september bride

jag kanske är lite udda inte vet jag .. men jag borstar nog mitt hår max 1 gång i veckan... vill inte att mina lockar ska gå ur... och jag har långt hår..men inte tovigt man kan dra fingrarna igenom utan problem.. får nästan aldrig flörtigt hår....

• knubbsälen

Scripta- svinborst. an ska inte kamma i blött hår...

• Courtney

Tack för era svar! Nu vet jag lite mer om det här ämnet.En sak som jag känner mig lite förvirrad över att i Vimmel Magazines senaste tidning så står det så här:
    "Välj en borste av bra kvalitet! Välj hellre rundade plastborst än vassa metallborst som sliter. Plastborst är skonsamma mot håret och är perfekta för att reda ut och styla det medan naturborst ger glans. Naturborst är särskilt bra för långt, rakt och torrt." hår.
    Jag tror faktiskt att jag ska fråga någon frisör någon gång. Men era svar var ändå till stor hjälp.

• Vilda_

Man ska inte borsta håret för mycket....det sliter massor. Hörde en sk kändisfrisör som sa att man skall tvätta max en gng i veckan och kanske borsta en eller max två ggr per dag....fast det är ju inte jättekul m tovor!!

• Princessa

tänk på att om man borstar håret mycket så kan det börja se fett ut, eftersom borsten irriterar hårbotten och gör att den producerar mer fett.

• Sunniva

Vem 17 orkar borsta håret 10 minuter i sträck??? Näää mitt borstar jag om det blir tovigt, vilket det sällan blir.

• Scriptina

Vilda_ Jag försöker faktiskt att inte tvätta mitt hår så ofta nu..tidigare tvättade jag det varannan dag. Nu har jag vant mig av med det (det tog ett tag kan jag säga)och tvättar det kanske efter fyra dagar. Det funkar faktiskt! I värsta fall sätter jag upp det i svans eller "skurgumsfrisyr"

• rocketqueen

Det sliter ju valdigt att borsta haret sa mycket som 10 minuter i strack, plus att det far harbotten att producera mer fett - rekommenderas inte! Red ut tovor med balsamspray, rena hander och/eller en grovtandad trakam eller naturborstborste, nar det borjar tova sig och inte forr.

• Delicatoboll

Jag bostar nog i ca 10 min på morgonen och kvällen sen är det bara snabb-borstningar under dagen. Har alltid gjort så och mitt hår är inte alls slitet eller blir fett fort, så det är nog som med allt annat-olika för olika hår

• bröllops häxan

Ja tänk vad olika vi är. Jag borstar aldrig mitt hår heller*l* Reder ut det med kam när jag tvättar det en gång i veckan :) Vill inte heller "förstöra" mina lockar som någon annan här påpekade å...funkar fin fint för mig. Men som sagt alla är vi olika. ;)

• Vilda_

Scriptina....vet precis vad du menar. Har oxå vant mig av med att tvätta håret ofta, nu blir det ca två ggr per vecka. Tränar dock ganska mycket så jag måste hursomhelst skölja av mig svetten, har ganska långt hår så det går åt en hel del balsam...:)

• aktuelle

jag har nog inte borstat håret på flera år, får aldrig tovor :) mitt hår blir så flygigt om jag borstar! :S

Svar på tråden Hur ofta ska man borsta håret?