• lillithsmamma

sätta ihop våra efternamn till nytt

hej jag och min efternamn vill ha tips på hur vi kan skapa ett nytt efternamn av våra nuvarande som ska börja på a :) han heter andersson och jag har det lite mera ovanliga wendel men vill ju inte byta och inte han heller därför ett helt nytt . och så andra rågan han har en dotter sedan tidigare även jag med och en gemensam son när vi bytt får alla tre det nya efternamnet med då eller bara våran son? måste vi söka för de andra två med då?

• Svar på tråden sätta ihop våra efternamn till nytt
  • Ancher

Awend?
    Awand?

Har ingen aning om hur det funkar med namnbyte dock...

• lejlej

Anddel
    Andwen
    Awendel
    Andend

• lillithsmamma

tack för tipsen får se hur de blir sedan :)

• FiaMia

Derwend
    Andén (kanske lite långsökt... )

Tycker annars som föregående inlägg att Wendelsson är fint!

• lillithsmamma

tack så hemskt mycket tjejer :) anden tror jag det inte blir även om det är fint pga de finns andra som heter det och då måste man nog ha deras tillstånd kanske ?

• Tjejen i Läjet

Varför byta om ingen vill byta? Fattar inte. Är det en grej att ni inte vill ge med er? Eller? Varför byta Andersson till vad som helst, förrutom DITT namn och vice versa. Jag hejar så klart på ditt namn. hi hi. Själv tog vi mitt eftersom han hette ett son-namn.

• The Ring

Ni måste ansöka om namnbyte på båda barnen och pojkens mamma måste godkänna namnbytet på honom.

• linele1

enligt den blankett jag har om namnbyte står det att ni måste ändra på alla barnen. det är inget som sker automatiskt när barnet redan är fött.

Kan förstå tanken med namnbyte...min pappa bytte namn när han var 18 år. det är bara vi i vår familj som heter detta nu. Nu skulle jag aldrig vilja byta därför tar min blivande mitt efternamn och har sitt som mellannamn. Min anknytning till efternamnet jag har är mycket starkare än hans sa han...med andra ord för han har det ingen betydelse och det är ju tur för mig

• bc.svensk

Har inga tips åt dej på efternamnen Men
    När det gäller namn byte på barnen så måste era respektive EX bevilja namn bytet även om det bara ska vara som mellan namn.
    Men sen kan barnen då dom bli stora välja själv vilket dom vill använda,utan tillåtelse.

Men om det är så att barnen inte har så mycket kontakt med den andre föräldern så måste denne föärlder ändå godkänna namn bytet MEN då kan man ansöka om byte hos lans/tings rätten och ha just detta som argument : "att barnen/barnet inte träffar föräldrern så ofta och känner sej utanför då hela nya familjen heter så här"

• Celeste

Min mamma gifte om sig när jag var 15 år. Hon tog då sin nya mans efternamn. De ville ju att vi skulle heta likadant i familjen och ansökte om namnbyte för min del. Min biologiske pappa vägrade gå med på det. Det blev en tvist i tingsrätten, inte så dramatiskt som det låter. Vi förklarade att jag inte hade någon kontakt med min biologiske pappa och att jag såg min mammas nya man som min pappa. Det är nog enklare när man är lite äldre och kan tala om vad man själv vill. Det gick igenom utan problem och var över på 5 minuter

• lillithsmamma

ok då vet jag :) våra andra barn får då kanske behålla efternamnen de har nu . vill byta pga känns mera som vi hör ihop då :)

Svar på tråden sätta ihop våra efternamn till nytt