• maja72

Festlokal i närheten av Alingsås???

Kan någon tipsa mig om en festlokal i närheten av Alingsås?
    Det får inte vara någon gammal idrottsföreningslokal. Det ska vara ett mysigt ställe gärna med vacker omgivning.
    Man ska kunna ordna med mat och dryck själv.
    Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Festlokal i närheten av Alingsås???
  • Ancher

Hmm, mysigt vet jag inte riktigt om det är men strax utanför finns Björkekärrs skola som man kan hyra av Björkekärrs Byalag.

*ska fundera lite till*

• Ancher

Ah det var ju en idrottsföreningslokal...

• Ancher

Finns nåt som ska heta Sågen i Anten men jag vet ingenting om det.

• ronja80

Österlyckan i Tollered... De som äger Balders Hage i Alingsås rår även om denna lokal. Har inte själv varit där, men hört mycket gott om den...

• Gullan73

Österlyckan är nog bra, hade bokat den först innan vi hittade vår lokal. Det jag tyckte känns konstigt med Österlyckan var att det bor en gubbe i våningen under.

• ronja80

Gullan73: Hur stor är den lokalen (hur många ryms)? Hur ser köket ut? Vad är det för färger inne i lokalen?

Har typ miljoner frågor... Berätta gärna mer om vad som är bra/dåligt?

• Hilde

jag tror att Nääs slotts stiftelse börjat hyra ut gamla matsalens glasveranda igen. Den är helt fantastisk! Annars finns ju i samma byggnad en stor fastastisk sal i nationalromantisk stil som rymmer allt man kan vilja ha där... de brukar ha julmarknaderna i den. I samma hus och i några hus intill finns rum för uthyrning också och uppe på slottet finns rum som passar brudparet bättre.

I Nääs gamla fabriker finns också en mysig lokal som passar för bröllop. Den ligger i källarvalven och har ett litet vattenfall som rinner utanför dörren. Kan vara lite kall ibland dock, men är man tillräckligt många spelar det ju ingen som helst roll.

Jag bor 2 mil söder från Alingsås och vi gifte oss här www.araskvarn.nu/ Det ligger ute i skogen i Ulricehamn, men är perfekt om man vill få ett romantiskt bröllop helt bortkopplat från den vanliga världen.... däe blir lätt lite trollsk sagostämning och de har ett hus för brudparet och ett vandrarhem där man inkvarterar gästerna. Vi hade över 40 övenattande gäster där.

• Gullan73

ronja80:

Gissar att du menar Österlyckan. Det är en stor lokal med högt till tak och med scen. Minns inte hur många den rymmer men det var en hel del. Gå man ner en trappa fanns det kyl, glas, tallrikar och bestick. Minns inte om det fanns nått att värma maten med. Det är en äldre byggnad med ett äldre hus charm. Jag minns inte färger tyvärr. Vi avbokade när mamma fick stroke. Men gubben i källarn visar lokalen om man ringer honom. (Baldershage har numret).

När vi sedan bokade så blev det höstbröllop och vi hittade en perfekt lokal för det gamla linfabriken. (Se adressen ovan). Där finns inget kök, men man kan få billig catering med personal och dryck från... hm vad heter det nu... huset mitt emot i stort sett. Sjölyckan! (kikade i gula sidorna). Har man egen catering så går det, men kök saknas som sagt.

Orion (inte det inne i centrum utan närmare Maxi) levererar goda prisvärda tårtor dit (eller vart ni vill såklart), fram till kl 20 tror jag. Vi hade en som hette succe, choklad och hallon. Den godaste jag ätit!

Sedan undrar jag om inte restaurang Sävelången är i bruk till sommaren kanske? Men då är det ju restaurang.

Det ska finnas vandrarhem i Tollred också, bra om ni har långväga gäster. det var tyvärr inte i bruk när vi gifte oss. Först sa de att de skulle hinna klart, men det gjorde de inte.

Svar på tråden Festlokal i närheten av Alingsås???