• hally

Någon som haft inflammation i ändtarmen

Hejjag undrar om det finns nån som haft inflammation i ändtarmen och undrar isåfall om det är en farlig tillstånd, för när jag tänker på inflammation i tarmarna tänker jag direkt på stomipåse och bli helt förskräckt, finns det någon som haft problem med tarmarna.
    Jag själv har nämligen väldigt ofta förstoppning och härom dagen var jag hos doktorn som tittade med en rektoskopi och sa att slemhinnorna var röda och att hon skulle skicka remiss till kirrurgen så dom skulle kolla lite längre upp med colonskopi!
    Nu vill jag bara veta ifall någon har haft liknande problem och isåfall har allt gått bra?

• Svar på tråden Någon som haft inflammation i ändtarmen
  • Ellen Botilda

jo tack!... jag började blöda för nästan två år sen ..men envis som man är så sökte jag inte hjälp förns nästan ett år senare.
    Kronisk inflammation av nedre delen av tarmen blev svaret (efter både rekto och kolo). en 8 veckors klysma-kur satte stopp för blödandet och sen får jag äta asacol två gånger om dagen, vilket ska hjälpa. det har det inte riktigt gjort för jag har börjat blöda igen.... men jag ska snart till doktorn igen å se vad vi kan göra åt det.

• Ellen Botilda

å farligt är det väl inte så länge som blodvärdena håller sej bra

• Rystall

hally: Det beror helt och hållet på vad som orsakar inflammationen i tarmen. Det finns både tillfälliga inflammationer och kroniska. Är man mycket förstoppad kan det bildas så sår eller sprickor i slemhinnan i tarmen vilket kan leda till inflammation.
    De flesta av oss har tarmfickor i varierande storlek och mängd som ibland kan bli inflammerade.(Divertikulit) Detta kan göra oerhört ont men går över med antibiotika.
    Sedan finns det ju förstås Crohns sjukdom och Ulcerör Colit som är kroniska.

Vad gäller dina funderingar på stomi så tror jag inte att du behöver vara orolig för detta eftersom det inte är så vanligt att man opererar inflammatoriska tarmar. I svåra fall så kan man ibland lägga upp en stomi för att tillfälligt avlasta tarmen nedanför stomin under en period, för att sedan operera tillbaka tarmen. Men då ska det har pågått en längre tid. Oroa dig inte för det. Men givetvis så tycker jag att du kan kontakta din kirurgmottagning och diskutera dina funderingar.

• mysan99

Hej hally!
    Jag började blöda från tarmen 97 och gick inte till läkaren förrän ett halv år efter det ångrar jag idag. Jag var riktigt dålig hade ont i magen o gick ca 20 gånger på toa. Dom kollade med rektoskopi och jag fick läggas in omgående. Jag var inflammerad i hela ändtarmen, tjocktarmen så normal ut. Jag fick inte äta på två veckor skulle ha såkallad tarm vila. Jag fick åka hem men efter ett par dagar var jag tillbaka igen. jag har haft stomi i ett år som tarm vila men det blev inte bättre så jag hade valet att vara dålig eller ta bort min ändtarm o tjocktarm fast att den var bra. Jag valde såklart att operera mig, om jag hade otur kunde jag vakna med stomi för alltid. Dom visste inte hur mycket dom kund spara av min ändtarm. Jag hade tur idag lever jag ett ganska så vanligt liv jag får gå på toa ca 5 gånger dagligen men det är bättre än det var innan op. Jag kunde inte hålla mig i
    slutet så jag är tacksam för hur det är idag. Du får gärna fråga om det är något du undrar över, så ska jag försöka att svara
    Kram på dig!

Svar på tråden Någon som haft inflammation i ändtarmen