• Mamsell K

Färga ögonfransar

Hej.
    Jag funderar på att färga ögonfransarna till den stora dagen. Hur lång tid innan kan man göra det utan att det mattas ut?
    Klarar man sig helt utan mascara om man färgar dem?

• Svar på tråden Färga ögonfransar
  • blablabla

Om du bara är ute efter färgen! Men vill du ha volym och sådär så räcker det inte!! Ett tips om du inte vill använda mascara, även om den är vattenfast, är att färga och sedan använda genomskinlig mascara utanpå, så märks det inte om du gråter kommer en skvätt :P

• Röd-brud

Jag färgade mina ögonfransar innan bröllopet för att slippa ha maskara på underfransarna. Vilket var bra så man inte behövde oroa sig för det när det kom en liten skvätt.

Men själva färgningen, var det värsta jag hade varit med om, det gör jag aldrig om. Det sved och brände något fruktansvärt i ögonen.

• Mamsell K

Röd-brud: Hur långt innan gjorde du det? Var du hos någon salong eller gjorde du det själv?

• Annie_

Jag gör har gjort det ca tre gånger. Det håller i lite mer än en månad tror jag. Men det är ju bara färgen man får och om man vill ha volym så måste man ha maskara... Jag har förjt anvisningarna på paketet en gång.. men nu de andra två så har jag bara gjort som jag gör i vanliga fall när jag tar på mascara och sedan inte blundat utan tittat hela tiden det går minst lika bra... Fast var nogran med att det inte kommer utanför fransarna för då blir det bruna fläckar... lycka till

• Carambole

Jag brukar färga mina ögonfransar ibland och jag tycker inte det gör det minsta ont, känns ingenting.

Däremot så blir det ju inte samma effekt som när man har mascara, dvs. böj och volym. Så jag håller med någon som skrev ovan att det bästa är att färga och sen använda genomskinlig mascara på. :)

• Röd-brud

Jag gjorde det på salong drygt en vecka innan bröllopet, i samband med ansiktsbehandlingen.

Jag har svårt att säga hur länge det varade eftersom ajg har ganska mörka fransar i mig själv så gjorde det inte så stor skillnad.

• tattar-Emma

Det är väldigt bra för underfransarna för den som i likhet med mig bara ser dum ut med mascara där.

Även på över fransraden går det att färga strån som mascaran inte tar. De närmast näsan tex, de är inte så snygga med mascara på (iaf inte mina).

• Earth_Angel

Det är lite individuellt hur länge färgen sitter men gör man det på salong brukar det sitta mellan 6 - 8 v ungefär. Men ska det synas ordentligt skulle jag iaf göra det bara nån vecka innan bröllopet.

Skillnaden på att färga ögonfransarna och att använda mascara är att med mascaran kan du även skapa volym på fransarna, färgningen färgar bara. Det finaste är att använda sig av båda tycker jag personligen.

• Mea

AKTA!!!
    Hoppas du vet att du inte är allergisk!
    Färgade ögonbryn & fransar & hela ansiktet svällde upp & kliade!!! Fick använda två sorters kortison salvor i en vecka. Kunde knappt öppna ögonen på 4 dagar. I samma veva bröt svinkoppar ut i ansiktet det pga huden vart sårig.
    Detta är ovanligt att det händer, ingen skulle informera dig om detta heller. Men man vill ju inte riskera att se ut som ett monster när man gifter sig.

• Ammo

Testa och färga själv så du vet hur det blir, super enkelt. Finns på tex H&M.
    Jag brukar färga mina när jag tex ska åka skidor och det rinner i ögonen.
    Jag är blond och har ljusa fransar, men jag är lyckligt lottat och har enomt långa. Så trots att jag färgar dem blir resultatet inget vidare, har jag maskara ser det ut som lösögonfransar.
    Färgar jag bli det ju bätte än omålat men stor skillnad med maskara.

Har aldrig testat med vattenfast maskara, är de helt "gråtsäkra"?
    Kan man gråta floder?
    Jag är lätt rörd och med mina fransar så kommer jag vara svart ner till hakan om jag har valig.

• tattar-Emma

Min erfarenhet av vattenfast är att den också fäller och flagar, men det som fällt sitter som berget och är inget man bara sköljer bort med lite tvål och vatten.

• Ammo

Hur menar du med fäller och flagnar?
    Menar du om det hamnar på klänningen eller om man gråter och det hamnar på kinden?

• tattar-Emma

Att det liksom ramlar ner under ögat... mascaror gör det på mig ibland, vet inte om jag gnider eller nåt. Men hamnar det på kinden är det lurigt att få bort, det upptäckte jag den hårda vägen en gång när jag tryckt in mascaraborsten i näsan ;) (dock ej i själva näsborren, hehe)

• nano

Min erfarenhet av vattenfasta mascaror är att de rinner lika mycket som vanliga, men är svårare att få bort efteråt.

Prova att färga fransarna ett tag innan brölloppet, för att se hur det går/blir. Använd sedan ofärgad mascara på brölloppet. Det gör inte ont så länge man inte får vätskan i ögonen, och det ska man helst inte få iaf.

• Ammo

Jag fåt ta och köpa en vattenfast och testa helt enkelt känns som det enda alternativet då färgning ine ger någon effekt på mina långa fransar.

Svar på tråden Färga ögonfransar