• Lurline

Mat till mousserande vin/champagne

Undrar vad man kan äta för mat som passar till ett gott mousserande vin eller champagne? Gärna nånting mer matigt än snittar.

• Svar på tråden Mat till mousserande vin/champagne
  • Chilianna

Hm fast jag skulle ju tycka smörgåstårta var hemskt smaskigt till det. Är det tillräckligt matigt??

• Lurline

Tack för förslagen, men hade mer tänkt mig en lite mysig, romantisk middag och jag tycker inte smörgåstårta känns romantisk för mig.

• Johanna = en lat kock

hummer thermidor

löjrom och gräddfil/creme fraiche på blinier

öppen hummerlasange

• anne på grönkulla

Aha, det framgick inte riktigt. Det lät mer som tilltugg till fördrink/mottagning på bröllop i mina öron, sorry!

Men skaldjur på nån ledd är helt rätt. Min man blir tokigt lycklig av bara räkor... (hmm, det var länge sen han fick, det måste jag ordna!)

Pilgrimsmusslor i krämig sås - ugnsgratinerade?

Koka musslor i vitt vin & vitlök.

Pastasås av calamares, räkor eller scampi kan man göra i ugnen bara - en burk krossade tomater, 1 paket fetaost (söndersmulat), skaldjuren, salt, peppar & oregano i en ugnsfast form, gräddas i ugnen på 200 gr tills skaldjuren är klara (15-20 min kanske)

• Courage

Ja ska man ha champagne genomgående så får ju maten vara därefter. Vad sägs om rysk kaviar på blinier, hummer - färsk eller gratinerad, stekt gåslever, sauterade njurar i gräddsås, stekta järpar, sparris, och så förstås ett dussin ostron var och en tallrik varma förälskade havskräftor.

• Johanna = en lat kock

rysk kaviar är väl inte ens laglig längre?

eller är det bara vissa märken? De gjorde iallafall rassior i fiskbutikerna här i Götet före nyår och hittade mängder med olaglig kaviar...

• Lurline

Tack för alla tips, får fundera lite på det här. Vet i alla fall att min pojkvän är mycket förtjust i blinier med rysk kaviar och löjrom. Men tyvärr kan ju en sån måltid bli ganska dyr.

Johanna = en lat kock
    Om rysk kaviar är olaglig eller ej tror jag beror på vilka vatten den är fiskad i.

• Courage

Man ska kanske tala om störrom istället för rysk kaviar för den fångas ju på flera håll, bla i Iran. Och den finns ju i olika arter och kvaliteter. Allra godast tycker jag att störrom är på smörstekta brödskivor och så en riktigt påkostad champagne till det. Mums!!!

Det blir ju ingen billig måltid men rätt tillagad kan den ändå bli prisvärd. Och det är ju inget man glömmer bort att man ätit.....

• Johanna = en lat kock

tyvärr är ju den olagliga mycket vanlig verkar det som eftersom beslagen i butik var såpass omfattande...

Men visst är det gott - även om jag tycker att kalixlöjrom är godare

har ätit ganska mkt kaviar i mina dagar av olika störsorter (osietra, beluga mfl)
    och den är helt enkelt för oljig och hård även om belugan är bättre...

stören är ju utrotningshotad så den är ju inge vidare att äta, även om försök med odling av stör och "mjölkning" av rom görs men det vanligaste är att man skär upp de romstinna honorna...

• anne på grönkulla

Har fått med mig iransk beluga hem några gånger och det ÄR gott - t ex med blinier eller motsvarande (gjorde våfflor med dill i smeten en gång till t ex) och samma tillbehör. Men det vette tusan om det är prisvärt att köpa i Sverige... Och är den prisvärd (oavsett var skulle jag tro) så är den förmodligen "svart" och därmed tjuvfiskad...

• Mandelmassan

Hejhej!
    Jag tycker att man kan äta vad som helst till champagne!
    Tillåme blodpudding är festligt om man sväljer ner det med champis

• Gördis

Vaddå "tillåme blodpudding"? Blodpudding är ju gott! Med mycket bacon och lingon!

Svar på tråden Mat till mousserande vin/champagne