• vintervigsel

Flygrädd och bokat bröllopsresa! Kan jag ta insomningstabletter?

Jag vill helst bara gå på planet och vakna när vi är framme efter ca 4 timmar. Har fått insomningstabletter utskrivna för jag hade sömnproblem innan. Vad tror ni om att jag tar dem på planet? Eller ska man ta något lugnande?

• Svar på tråden Flygrädd och bokat bröllopsresa! Kan jag ta insomningstabletter?
  • Wanki

Om du har insomningstabletter redan kan du väl ta dem, du har ju nagon med dig! Själv tar jag aksjuketabletter och brukar kunna sova lite i början av flygresan. En fraga: vad är egentligen lugnande?

• vintervigsel

Jag har bara testat insomningstabletterna en gång så jag vet inte om jag kan hålla mig sovande så länge...de ska nog bara hjälpa till så man somnar!?Börjar bli lite orolig!

• jocelyn

Nej, du ska inte ta insomningstabletter! Ta lugnande medel, föslagsvis en bensodiazepin som Stesolid (diazepam) . En normaldos är 10 mg som kan ökas till ca 20 mg vid behov. Denna medicin sätter in snabbt och gör dig lugn och ev lite sömnig. Man ska ta lugnande i god tid INNAN resan börjar så man ÄR lugn när man kliver på planet. En bra riktlinje är ca 1 timme innan så att plasmakoncentrationen är som högst när du kliver ombord.

Be din läkare om hjälp så att du får korrekt medicin utskrivet. De flesta läkare har inget problem att skriva ut en liten förpackning med lägsta styrkan, exempelvis Stesolid 25 st à 2mg. Du måste ha med dig intyg på din medicin om den är narkotikaklassad, detta ska du fråga läkaren om och även be om blanketter på apoteket, dessa ska vara ifyllda för att du ska få ta med dig medicinen.

Om du vill ha ett alternativ som är lätt att få utskrivet och som INTE är belagt med några restriktioner vad gäller införsel så är Atarax ett bra val. Det är en antihistamin som hjälper mot oro. Normaldos är 25-50 mg.

• vintervigsel

jocelyn, tack för ditt utförliga svar! Får jag bara fråga varför det inte är bra att ta insomningstabletter? Jag skulle ju helst av allt bara vilja somna och därmed "spola fram" tiden tills vi är framme! Hade tänkt hålla mig vaken natten innan så det blir lättare att somna!

• jocelyn

Insomningstabletter kan göra dig väldigt påverkad eftersom de inte hinner gå ur kroppen på endast 4 timmar. Alternativt -beroende på sort- kan du somna och sedan vakna till och må dåligt. Därför är det bättre med något lugnande för "dagbruk". Tabletten sitter i tillräckligt länge men du är "skyddad" mot skräck och ångest. Om du tar en dos på 10-20 mg Stesolid är chansen stor att du somnar eller dåsar till, men inte att du blir svårväckt.

• Fru Luks

Inte vill man kliva av flyget nån annanstans i världen och va groggy och knappt kunna stå på bena! Och med hang over-effekt kanske på det. Nä, som sagt, fixa lugnande i stället.

• spöket laban

jag brukar ta åksjuketabletter från apoteket...de gör att jag somnar

• vintervigsel

tack för alla svar! Jag blev inte groggy av insomningstabletten den gången jag testade den. Det är ju ingen sömntablett som håller en sovande, utan ska bara hjälpa en att somna...Så kanske värt ett försök. Men jag ska definitivt kolla upp stesolid! Antar att man inte ska kombinera det med insomningstabletten?

• Fru Luks

Prata med en läkare om det där i stället.

• Briderella

instämmer med föregående person...

starka tabletter är inget man sitter och spånar om med sina vänner på BT ärligt talat...tala med en läkare som vet vad han gör... och ingen annan

• Gemma

Hej! Jag var fobisk och vägrade flyga i två års tid. Har sedan dess, genom hårt och envist arbete, kommit över fobin. Två saker som hjälpte mig:

1.
    www.anxieties.com
    Printade ut rubbet (det som specifikt behandlade flygrädsla, inklusive styckena med statistik och aerodynamik) en månad innan resan och såg till att vara så väl förberedd som det bara gick, med andningsövningar o s v.

2.
    Stesolid, utifall att.

Men framför allt - hårt och regelbundet arbete under flera år. Lycka till!

• leson76

Jag brukar ta åksjuketabletter. blir jåättesämning av dem OCH de är helt ofarliga.

• jocelyn

Du kan maila mig om du vill så kan vi reda ut det hela. Nej du ska inte kombinera insomningstabletter med benso. Det kan lätt bli overkill om man inte är van.

jocelyn_00@hotmail.com

• lolabe

Jag har för att tag sedan fått Atarax utskrivet mot oro. De ska göra en lite dåsig också. Som jocelyn skriver är det en antihistamin; det är inte beroendeframkallande el liknande. Skulle nog funka för dig.

• Sol i sinne

Om "vintervigsel" tänker resa mer i framtiden tycker jag hellre du ska satsa på att bli av med flygrädslan i stället för att proppa dig full med mediciner, du ska ju på bröllopsresa, det är ju kul! Glöm inte att du själv väljer att flyga, du kan faktiskt välja att avstå men tänk vad trist det skulle vara.
    Det finns kurser för flygrädda och bra sajter på internet tex. www.fearofflyinghelp.com/

• Beachy

Har fått Atarax utskrivet när jag var deprimerad att använda vid oro etc. Hemska tabletter! Visst somnade jag men vaknade efter 3-4 timmar och kunde inte somna om. Däremot var jag supergroggy dagen efter. Inget att rekommendera.

De bästa tabletterna, om du inte pratar med din läkare först, är vanliga åksjukepiller som gör att du slappnar av och kan somna.

• Daia Gräddnos

Stesolid (=Valium, Vival, dvs diaszepam) har inte normaldos 10-20mg!!! Om du inte tar tabletterna i vanliga fall er det alldeles for mycket!

Svar på tråden Flygrädd och bokat bröllopsresa! Kan jag ta insomningstabletter?