• Isabeau

OT: hur länge håller hjortronmylta?

Har mylta i frysen som är infryst -99. Blivande svärmor som är från Lappland säger att mylta håller hur länge som helst när den är infryst. Känner mig lite skeptiskt dock... Nån som vet nåt om detta? Man vill ju inte bli matförgiftad...

• Svar på tråden OT: hur länge håller hjortronmylta?
  • Courage

Du kan lugnt lita på din blivande svärmor. Mylta i frysen håller mycket, mycket länge. Det finns inget i det som kan bli direkt dåligt. Så det är bara att använda!

• Isabeau

Tack! Då ska jag äta lite glass med varm mylta i helgen utan att vara orolig för att magen ska kajka ur

• Courage

Absolut! Skulle den mot förmodan smaka konstigt, ja då äter du ju inte av den. Men det ska inte finnas någon risk att du blir sjuk av den pga av myltans ålder. Tvärtom så kommer du finna att myltan mognat i sin smak, att den blivit rundare och börjar dra sig lite åt smaken av torkad frukt, tex torkade aprikoser.

• Johanna = en lat kock

det som förändras i frysen är ffa fetter
    de härsknar - och senaste gången jag kollade så var det inte mycket fett i mylta

om du sagt att det var rökt lax eller liknande så skulle jag nog rått dig att slänga, för den stinker nåt så fruktansvärt när den tinar efter att legat några år i frysen

visserligen är det inte heller något farligt men rätt otrevligt och äckligt

Svar på tråden OT: hur länge håller hjortronmylta?