• Justina

Vad blommar i augusti???

Ska gifta mig den 5:e augusti och har börjat tänka lite på buketten och dekorationen. Men vad sjutton blommar då ? Jag som gillar pioner, liljor, rosor,tulpaner men inte blommar det nåt sånt då?
    Funderar på att plantera blommor till våren som sen blommar i augusti men hjälp mig med vad som går att så.
    Hade förresten tänk ha något sädesslag som dekoration och ev. i buketten (vi gifter oss i småland på landet...)

• Svar på tråden Vad blommar i augusti???
  • Blivande Fru!

Gladiolerna kommer då ( jag bara tjatar om dem jag vet)
    Jag ska ha sådana bara enkelt ihopsatt.

Rosor skulle ju kunna finnas, sedan luktärter kan man ju dekorera mycket med.

Sedan börjar väl Dahliorna blomma runt då, finns ju lite olika färgvarianter.

• Karin69a

Jag skall gifta mig i augusti och har tänkt mig blommor i mörkrött och orange. Tänkte köpa de röda rosorna och hoppas kunna så orange ringblommor lite "sent" så att de fortfarande blommar då. Vet ej om det funkar...men jag skall bara ha det till borden och kyrkan. Men hämta en frökatalog och kolla, det finns nog mycket. Hoppas du lyckas oxå!

• fuchsia

Ringblommor hör ju till de blommor som blommar länge på hösten. Bara man inte låter dem gå i frö. "Spara" alltså inte på dem, utan plocka hela tiden från det att de börjar slå ut så kommer de att blomma mer.
    Astrar, dahlior och solrosor finns också i augusti. Rudbeckior, vädd är andra tips.

• Justina

Tack för era tips, dahlior är ju jättevackra - min mormor hade alltid sådana, det ska jag kolla upp.

• Karin69a

fuchsia: tack för tipset, då skall jag plocka mycket. Det gör inget, älskar att plocka blommor...

• f.d. Svart brud

Förra året planterade jag underbar luktärt i olika färger. Sedan köpte jag 4 vita rosor och satte ihop en enkel brudbukett på skoj... Så här blev den.

www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=4034&Bid=1

Luktärten blommade mellan slutet av juli ända tills frosten kom. Ju mer man plockar, desto mer blommor kommer det.

Samma sak med blåklint. Planterade blå och svart blåklint och den blommade lika länge.

• Mitt hjärta är hemma

Min mor påpekade att iallafall pioner _inte_ blommar i augusti. Synd! Hade jag gärna haft.

Svar på tråden Vad blommar i augusti???