• dolphins

Magsjuka i området

Usch, det går magsjuka i vårt område. Om 12 dagar ska vi gifta oss. Finns det något sätt att inte få det då? Det fungerar ju inte att isolera sig helt. Hur tänker ni kring sjukdom och bröllop? Det är väl nästan den enda sjukdomen som man inte kan gifta sig i? Lite feber klarar man ju av.

• Svar på tråden Magsjuka i området
  • September06

Jag har jobbat på dagis och jag brukade äta vitpepparkort när det gick magsjuka, fick inte magsjuka då, finns att köpa på de flesta mataffärer... man sväljer dem hela

• Amazonas

Det är förmodligen vinterkräksjukan som går...
    Jag är akutensyrra och brukar klara mig om jag gör såhär:
    1. Tvätta händerna så ofta du kan. 10-20 ggr/dag om du varit ute bland folk.
    2. Köp handsprit på apoteket. Det ska egentligen vara en speciell till Calici eller norwalkvirus. Sprita händerna ännu oftare. Speciellt när du varit i offentlig miljö. Sprita mannen också!!
    3. Om någon i familjen blir sjuk. Gå inte på samma toa. Gå inte i närheten av kräk osv. Håll dig helt enkelt undan! Är det vinterkräksjukan så smittar det som sören!!!
    4. Blir du sjuk så är det asjobbigt i 2-3 dagar. Sedan blir man frisk igen. Blir du sjuk strax innan bröllopet så trotsa allt vad rådgivning på telefon heter. Åk till sjukhus eller vårdcentral och förklara att du ska gifta dig och inte vill ha vätskebrist. Be att få två snabba infusioner och lite primperan intravenöst så mår du (nästan) som en prinsessa efter någon timme.
    5. Tabletter du själv kan ta hemma (men bara i nödfall, det är bättre att äckelvirusen kommer ut) är Primperan-mot illamående och Imodium - mot diarré. Viktigt är också att dricka MYCKET vatten. Gärna med vätskeersättningsmedel i.
    Lycka till!

• blue83

Det är jätte svårt att undvika magsjuka! Men här kommer lite förebyggande tips ändå:
    *tvätta händerna OFTA
    *ät inte mat som är lagad av någon som är magsjuk eller har magsjuka i familjen.
    Hoppas att ni klarar er!

• qazbnm

Hej.
    Ligger själv här i soffan med vinterkräksjukan. Min son fick det i onsdags och jag i fredags så det tar ca 2 dar innan den bryter ut. Fröknarna på min sons dagis äter oxå vitpepparkorn och de har haft 16 magsjuka barn men inga sjuka fröknar, så det funkar nog. Har aldrig provat det själv, men så ligger jag ju här oxå..!!! Hoppas att du håller dig frisk!! Josefin

• dolphins

Tack för alla tips!
    Amazonas, blir man hyfsat frisk av de´n medicinen? Hur glada blir folk på akuten om man kommer dit magsjuk då?

• Amazonas

Inte glada alls, men ska man gifta sig om några dagar så får man lov att vara egoistisk. Du kan ju försöka att inte kräkas direkt på någon bara... Infusionerna kan göra underverk, primperanet mildrar. Men ingenting av dem botar egentligen...

• Isabeau

Amazonas: På bröllopsnoja (tror jag det var) så var det en tjej i Danmark som fick fick maginfluensa den dag hon skulle gifta sig och i Danmark finns det tydligen nån medicin man kunde ta så det lugnade ner sig - är det Primperan?

• aircondition

Vitpepparkorn har jag också provar. På mig har det funkat. Alla i familjen var sjuka förra året. Jag knaprade 10 korn om dagen. Och klarade mig.

• förhoppningsis

Tvätta händerna! Mycket!
    inga händer i ansiktet...

• juni3brud

Jobbar på skola/fritids och har torkat en hel del spyor från diverse magsjukor. Och de gånger som jag tvättat och spritat händerna samt ätit vitpepparkorn (minst 10 st) så har det gått bra. Sen som sagt undvik händer i ansiktet. Sen kan ju magen reagra lite på vitpepparkornen, de är starka men det är det värt. Lite ont i magen mot magsjuka...

• dolphins

Sambon och jag funderar på att äta vitpepparkorn hela nästa vecka i förebyggande. Jag tror att jag undviker gå till öppna förskolan också under nästa vecka.
    Tvätta händerna gör hela familjen ofta.
    Barnen kan man väl inte stoppa i vitpepparkorn utan bara hålla tummarna! Vi kan ju försöka undvika köpcentra och bussar och så där. Det kan det vara värt.
    Sambon måste dock åka kommunalt till sitt jobb, men om han äter vitpepparkorn klarar han sig säkert. Håll tummarna för oss! :)

• Lady Marmelade

Ni får försöka isolera er så gott det går. Undvik ställen där det är mycket folk. Gå inte på offentliga toaletter. Laga egen mat hemma. Hoppa över öppna förskolan låter klokt.

• Kirk

Jag har också hört berättas om de smått magiska pepparkornen. Prova!
    Sen läste jag i vintras att vinterkräksjukan är så smittsam, att viruset till och med kan sitta på rumstextilier, exvis gardiner. Samt att det räcker med 2-5 enskilda "virus" för att smitta.
    Låter som taskiga odds förstås, men kan vara bra att veta. Rekommenderar att införskaffa handdecinfektion på pumpflaska från apoteket. (de har även en ytdesinfektion, DAX, som svågern sprutade i toalettskålen när de var sjuka, och han lyckades med detta begränsa smittan något.)
    Hoppas ni slipper den!
    Lycka till!

Svar på tråden Magsjuka i området