• Annie_

lackstämpel

vi har lackstämplar på våra inbjudningar och jag har läst att man inte ska posta dem vanligt för att de kan gå sönder... är det någon som vet om det stämmer?

• Svar på tråden lackstämpel
  • Amazonas

Jag har inte testat själv, men jag har hört talas om att de kan gå sönder. Och det även om du lämnar in dem för handstämpling på posten... Provskicka ett brev till dig själv för att se hur de håller!

• Hedros

Vi hade lacksigill på våra kort. Vi gick till posten och fick dem handstämplade. Vad jag vet var det inte ett enda som gick sönder. Men som Amazonas sa, provskicka ett till er själva först.

• Kirsto

Att gå till posten för att stämpla dem för hand istället för maskin löser det första problemet. Problem nr 2 är sorteringsmaskinen. Där handlar det mycket om tur tror jag, för jag har hört om både de som klarat sig (som Hedros ) och de som har gått sönder.

Vill man ta det säkra före det osäkra finns nåt som heter sigillvax. Har själv inte provat. Vet att Time&Love köpte stänger på e-bay som passade till hennes limpistol, man duttade helt enkelt en klick på pappret och satte dit sigillstämpeln.

• Isabeau

Kirsto: hur funkade det hela med limpistolen (om du vet)? Var sigillvaxet flytande?

• thanisa

Hur det klarar sig beror på hur många sorteringsmaskiner brevet behöver gå igenom och hur hårt lacket är. Vi provskickade några inbjudningar med sigill på kuvertet, lacket var av en mycket hårdtyp. Självklart lämnade vi in dem så att de blev handstämplade.

Resultatet blev att det vi skickade till oss klarade sig ganska bra, en flaga hade åkt av. Den som skickades till mina föräldrar som bor 30 mil bort fanns det inget spår kvar av lacket och samma till mina släktingar 70 mil bort.

Är lacket i inbjudan så skyddas det på ett helt annat sätt av kuvertet. Välj gärna ett brevvax istället som är mjukare och inte lika sprött som en del av lacken som finns.

Så av egen erfaranhet så vet jag att tyvärr så är det inte bara stämplingsmaskinerna som är ett problem, sorteringsmaskinerna som kan bli några stycken tär också på lacket. En del lite finare lack är otroligt hård medan de röda jullacket är mycket segare. Testa gärna och skicka ert lack och då gärna till någon som bor långt bort och inte bara hem för att få veta hur det klarar sig.

• Kirsto

Isabeau: Det var precis som en limstav fast vax. Du stoppar alltså vaxstaven i limpistolen och kör på. Funkade enligt Time&Love mycket bra. Att kolla upp innan man beställer är förstås att limpistolen och vaxet funkar tillsammans (samma diameter på stavarna).

• Merlin

Jag har hört att sorterings och stämplingsmaskinerna kan gå sönder av lack som lossnar från kuverten.

Hur sant det är ska vara osagt...

• Kirsto

Merlin: I så fall har posten problem.. Skitkonstigt! Inget vi behöver ta ansvar för i alla fall tycker jag eftersom posten inte informerat om det (och de borde ju rimligtvis ha maskiner som tål en ynka liten plastbit).

• Lyckliglycklig

Vi hade lacksigill på våra inbjudningskuvert. Av dem jag pratat med är det bara en som fått en inbjudan där sigillet satt kavr. Tyvärr! Jag tycker att det är jättetråkigt. Dels ville jag ju ha den "looken" på inbjudan och dessutom så har jag letat guldlack, sigillstämpel och suttit och fixat med en massa kort. Till ingen nytta...

Svar på tråden lackstämpel