• Bröllopstokiig

Kan Canesten "sätta igång" mens?

Jag hade en svampinfektion i förra veckan. Köpte därför Canesten ("tablett" och kräm).
    Förde in "tabletten" i torsdags (25/7) kväll och har fram till idag använt krämen.
    Väntade normalt min mens den 3/8 men den kom redan idag (30/7). Kan "tabletten" ha gjort någon skada som gör att mensen startade tidigare?
    Har även kraftiga menssmärtor så jag tror inte att det är en tillfällig blödning.

• Svar på tråden Kan Canesten "sätta igång" mens?
  • Bröllopstokiig

Jag är i för sig inte läkare men jag tror att det är ytterst osannolikt att din canesten kur har satt igång mensen. Några dagar tidigt eller sent ibland är sånt som händer och inte hör till ovanligheterna.

• Bröllopstokiig

Mensen styrs av hormoner och dessa finns inte i Canesten. Svaret på din fråga är därför nej.

• Bröllopstokiig

Jag tror att det bara är tillfälligheter. Har aldrig fått sådana problem av dessa tabletter. Men i sådana fall är det inget att oroa sig för.

Däremot har jag märkt att sex ibland har satt igång en liten mellanblödning före och efter mens...

• Bröllopstokiig

Att sex kan starta en extra blödning kan bero på att slemhinnorna retas. Slemhinnorna är dessutom ofta extra känsliga vid tidig graviditet varav det är ganska vanligt med småblödningar efter sex då.

Svar på tråden Kan Canesten "sätta igång" mens?