• massena

Hawaii som smekmånad?

Har någon här tankar på att åka till Hawaii som bröllopsresa? Jag tycker det verkar va jätte spännande, typ Honolulu som både har storstad, golfbanor och fina stränder.

• Svar på tråden Hawaii som smekmånad?
  • massena

Är det ingen som tänker Hawaii?

• abnocto

Jag har varit på Maui och blev helfrälst, skulle gärna åka tillbaka. Vi hyrde bil och reste runt och var vi än kom så var det sååååå vackert.
    Stannade en natt i Honolulu men är inte mycket för storstäder.

• massena

Men det fanns väl fina stränder i Honolulu och fin natur där oxå som i Maui? Hur va priserna gällande mat på restaurang, livsmedelsbutiker, taxi och hyra bil?

• Lady Marmelade

Har också varit på Maui och håller helt med abnocto,det var jättehärligt. Fina stränder och lätt att ta sig runt med hyrbil. Det finns en hel del vacker natur att titta på och vi åkte även upp till vulkanen Haleakala (vet inte om stavningen är korrekt). Är inte heller mycket för större ställen om Honolulu. Hawaii är underbart men det är en lång flygresa och ganska exakt 12 timmars tidsskillnad.

• Lady Marmelade

Det är inte så jättebilligt på Hawaii. Jag tyckte det var ungefär liknande priser som i sverige. Det beror ju självklart lite i vad dollarn står i. Men Hawaii är inte den billigaste delstaten i USA. Visst kan det finnas fina stränder i Honolulu. Men själv tyckte jag att det verkade för turistigt och för exploaterat med för många stora hotelkomplex. Jag prioriterade främst strand och naturupplevelser och satsade inte alls på nattliv eller shopping.

• M.E.

Hej, själv var jag i Honolulu i fem veckor förra hösten. Kan verkligen rekommendera att åka dit. Honolulu och ön Oahu som staden ligger på har massor att erbjuda.
    Att ta sig till norra spetsen tar typ bara en timma, så ön är inte särskilt stor, men alldeles underbar. Jag var där och gjorde lärarpraktik också så jag fick se den "vanliga" sidan av Honolulu också, inte bara det väldigt turistiga Waikiki.

Waikiki är den stadsdel där man byggt upp de allra flesta hotellen, vandrarhemmen etc. Waikiki beach är en långsträckt strand som kan erbjuda både surfing (även lektioner) och lugna bad områden. På North Shore är de riktiga sufing beacherna, där hålls även VM i december då vågorna kan bli flera tiotal meter höga. Hela kustvägen runt Oahu erbjuder mysiga små "byar" och stränder, där du i stort sett kan vara ensam! Det finns hur mycket som helst jag kan skriva om här... vet knappt vart jag ska börja. Jag kan verkligen rekommendera att åka till Honolulu!!!!! Men bo i Waikiki, det är smartast... där finns liksom allt i närheten.

Tyvärr är det rätt dyrt när det kommer till mat i affär, men på restaurang är det lite billigare än hemma. Man kan i och för sig handla på tex CostCo, eller Daiei, typ stormarknad. Men de ligger ofta en bit ifrån turistområdena. Pizza är dyrt ca $10-15. Men underbart gott... Papa Joes Pizza har nog de godaste pizzor jag ätit!
    Sea life Park, där 50 first dates spelades in ligger ca 30 min från Honolulu på östra sidan... där finns också en magnifik golfbana.

Dole´s Pinapplefarm ligger norrut från Honolulu, ett paradis för ananas älskaren. Här får man gå runt och titta på hur världens största producent av ananas odlar...

Polynesian Culture centre...här kan man gå runt i en park där de byggt upp miljöer från den polynesiska övärlden, dvs se 7 olika kulturer och lär dig en massa nytt om deras traditioner, lär dig dansa hula-hula eller tahitisk "höftvickar" dans! Gå på äkta Hawaiiansk Luau och se en fantasiskt show.

Hmm ja... åk dit!

Kan faktiskt rekommendera att bo på vandrarhem,(hostels) köp bara flygbiljetter och avgör när du är där vad du vill göra... Vi bodde på två olika under de fem veckorna, som låg på samma gata i Waikiki, Lemon Road, och de var helt okej båda två.

Men åker man på bröllopsresa kanske man vill ha lite mer lyx... . Swansons har bra priser och bra hotell!
    Min blivande och jag ska åka dit så fort vi bara kan.. han var inet med mig förra hösten, så jag måste ju visa honom allt! Och träffa alla de underbara människor jag lärde känna. Invånare av Oahu har verkligen en äkta "Aloha-spirit"... det där som får en att känna sig så välkommen och uppskattad.
    Aloha och Mahalo! Till er alla som orkade läsa hela detta inlägg...

• massena

Intressant inlägg M.E.!

• M.E.

Massena! Kul att du tyckte det, som sagt visste jag inte riktigt var jag skulle börja eller sluta, det finns så mycket att säga...
    O ja, om man gillar nötter så är Macadamianötterna doppade i choklad mumsigt goda, även de honungsrostade "på burk"...mums!

Svar på tråden Hawaii som smekmånad?