• Bruden 2006

Hur hålla sötsuget borta???

Jag försöker gå ner allt mellan 7 - 4 kg (få se när jag blir nöjd). Med barn, dåligt med barnvakt samt en sambo som ofta jobbar borta finns det inte mycket tid, pengar eller ork till att åka på gym och träna - så jag kör på promenader när jag kan och så tränar jag till Bodywork DVD när jag hinner.
    Maten lagar jag vanlig mat men med mer grönsaker och mindre fett, klarar inte riktigt av att hålla en speciell diet.

Men hur ska jag klara sötsuget??? Jag som älskar Coca Cola och lösgodis?!? Att äta en morot istället funkar ABSOLUT inte - jag har testat...

Någon som kan hjälpa mig med tips?

• Svar på tråden Hur hålla sötsuget borta???
  • Zoois

Jag har "godisförbud" nu och vet hur svårt det är för jag är socdkerberoende. Men jag försöker äta söta frukter istället. Vindruvor och vattenmelon är exempelvis sött och gott! Gäller att stålsätta sig mot suget!! :)

• Bruden 2006

Vindruvor var ju en bra idé - ska be sambon köpa det på vägen hem!

• ia´s

Tänk på bara...att vindruvor är inte nyttigt om man ska gå ner i vikt.

• Medoc

Vindruvor är väl bättre än godis och läsk iaf...

• Shakti

Vindruvor innehåller nästan lika mycket kalorier, men skillnaden mot godis är att det finns lite vitaminer och sånt i...

• pickolina

Nötter är bra, cashew och mandlar tex..

Jag vet vad du menar, jag har gått upp 30kilo på 3år pga sockerberoende. Jag försökte sluta men det gick bara inte..

Sedan bestämde jag mig för att fettsuga mig och tro det eller ej, det var en tillräckligt stor morot för att jag skulle klara av att sluta frossa varje dag.

Första veckan fick jag ett återfall pga att kroppen blev så sjuk att jag höll på att både spy och svimma...

Efter det har jag bara ätit onyttigheter någon gång ibland. Har inget jätte behov av det längre. De gånger jag bestämmer mig för att unna mig så smakar det oftast inte särskilt gott ens.

• pickolina

När jag blir sugen på kvällen tar jag gärna en kopp te och någon knäckemacka med ost på tex. Det fungerar kanon. Ibland unnar jag mig ett par digestive-kex oxå. Tror inte riktigt på totalförbud.

Man ska inte äta 2-3h innan man går och lägger sig dock.

• Forsfors

Jag brukar börja dagen med en smoothie, kan bestå av lite olika saker men jag brukar oftast köra med:
    1 banan
    10 vindruvor
    1 äpple eller två kiwifrukter
    Några jordgubbar eller hallon (frysta går bra)

jag kör dem i mixern och dricker den. har tidigare varit sjukt beroende av socker och godis, men när jag har fått mig en smoothie så är det som det räcker, kör man med frysta bär så blir det nästan mera glass än smoothie och nyttigt är det också, rena vitaminkicken.

och så har jag återinfört lördagsgodiset, fast lördags kände jag inget behov av det, blev en skumraket istället och något glas lightläsk, sen kändes det bra.

se till att äta regelbundet cokså, så att inte blodsockret sjunker. Jag har bytt ut vanliga "vita" mjölprodukter mot fullkorn.

• Bruden 2006

Tack för tipsen!

Ja jag försöker byta ut lite produkter eftersom, tror jag kommer klara det bättre om jag sakta får vänja mig.

Sambon åt glass igår och gjorde lite åt mig också men efter några skedar ville jag inte ha mer - det var inte gott!

• Imperia

Det finns krom-tabletter att köpa på hälsokosten. Dom tar bort sötsuget tillfälligt. Funkar faktiskt väldigt bra vilket jag inte trodde att dom skulle göra. Kan ju kanske vara värdt att testa.

Svar på tråden Hur hålla sötsuget borta???