• Sarge

Godaste semlan i Sthlm ?

Hallå tjejjer !

Någon som har tips om vart man äter den godaste semlan i Stockholm ?

Var på Gunnarssons vid Skanstull igår & åt deras lyxsemla

Såå god, men jag tyckte det var svindyrt med 39 spänn för en semla !

Nu vill jag ha tips på andra ställen där man äter de godaste semlorna

/Sarge

• Svar på tråden Godaste semlan i Sthlm ?
  • snuff

Har du någon gång vägarna ut till Värmdö? isåfall kan du äta den absolut godaste semlan (tycker jag )

Delselius komditori i Gustavsberg, eller Systrarna Delselius vis grisslinge.

Säger bara MUUUUMS!

Har inte ätit min första i år ännu, men ska ta det på Lördag efter ett hårt 75 min boxpass.

• Sarge

Jag kan åka hur långt som helst för att fika & äta semla, så det är heeelt ok med Värmdö !

är det mkt mandelmassa i dom ?

• lolabe

Tössebageriet brukar ha goda (på Karlavägen).

• snuff

Sarge: ja, det är bra med mandelmassa i dem, så där perfekt balanserat mellan mandelmassan å grädden. Muuums!

är riktigt sugen nu!

• Hjortrongull

Det finns ett fik på Götgatan nära skanstull som har underbara semlor.

Annars är mina hembakta semlor det godaste som finns!

• Hjortrongull

Ähum, såg nu att du skrivit ett fik i skanstull redan i din trådstart... Jaja. Förmodligen samma fik. Så går det när man inte läser ordentligt.

• Lakris

Konditori Sans Rival i jakobsberg centrum har blivit val två år(kommer inte i åg åren) Av Nån tidning (aftonbladet tror jag) att ha stockolms godaste semlor... OBS!!!! STORA!!

• lukke

Den godaste jag vet är Balders Bröd´s (Solna centrum.)tårtsemla lyxigt god med både mandelmasa, vaniljkräm, grädde å gullig liten marsipanros på toppen =)Perfekt för en "frossarkväll" el.fika m. tjejkompisarna!!! Tårtan kostar 79:- (ca:4-6 bitar...)

• -svea-

fyyyyyyyyyyy va orättvist!
    semlan är min absoluta favorit! Bor inte i Sverige och har itne ätit en semla på 4 år tror jag!!!

stackars mig!

Någon som har recept på en perfekt semla???

• Jenny79

Rekommenderar också Tössebageriet på Karlavägen.

• Lakris

-svea-: Ingredienser
    75 g matfett
    2 1/2 dl mjölk
    25 g jäst
    1 krm salt
    1/2 dl socker
    1 ägg
    7-8 dl vetemjöl

Fyllning:
    200 g mandelmassa, riven
    1 dl mjölk
    2-3 dl vispgrädde
    florsocker

Ugnstemperatur 200º
    tillagning
    Smält fettet, häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, ägg och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa under duk ca 30 minuter. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt och forma en stor bulle. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs under duk ca 20 minuter.

Grädda bullen i nedre delen av ugnen ca 25 minuter. Låt kallna på galler under duk. Skär ut ett trekantigt lock på bullen. Tag ut en del av inkråmet med en gaffel. Blanda med mandelmassa och mjölk till en ganska lös smet. Fyll bullen med blandningen. Klicka eller spritsa över vispad grädde. Lägg på locket och sikta över florsocker.

• Hjärtelycka

Jag äääälskar semlor och har blivit riktigt kräsen med åren...
    Så jag måste hålla med "snuff" & Stockholms Godaste Semlor-guiden - åk till Gustavsberg C, på Värmdö, och smaska i dig en semla från Delselius!!!*vattnas i munnen vid tanken*

Jag gillar dock inte servicen (eller den totala bristen på den) hos Systrarna på Grisslingerakan, så dom bojkottar jag

Smaklig spis !

• Micke Picke Päronp*ng

Eclair - Hornsgatan 104 i stockholm vet jag attde haft bra semlor fler år. Har dock inte handlat där på 2-3 år.

• -svea-

tack för recept!
    ska testa med en gång!!!

•  inte min tur än-fast nu är det min tur:

Utan tvekan är del dalpojken som har den godaste och dessutom billig (22kr) semlan i stan! Tyvärr kommer de stänga sitt konditori som ligger på rörstrandsgatan på tisdag:(

• _sus_

thelins (tror det heter så)
    vid fridhemsplan har smarriga semlor, har även blivit utnämda till sthlms bästa semlor flera år i rad, även i fjol.

•  inte min tur än-fast nu är det min tur:

Thelins semlor tycker jag inte är så goda, bullen är oftast torr!

Svar på tråden Godaste semlan i Sthlm ?