• Ehliana

behöver stöd. gå ner i vikt

det är såhär att jag har under ett par månader typ ett halvår försökt gå ner i vikt och lyckats ,, 10 kg men nu är det 7 kg .
    jag har gått upp 3 kg på bara 1 vecka!!!
    just nu har jag mens kan det ha ngt med det att göra.
    behöver stöd om jag ska klara detta , är rädd att jag ska fasta i småätandet igen!!!!!!!

HJÄLP

• Svar på tråden behöver stöd. gå ner i vikt
  • Valli

För mig har det hjälpt jättemycket att skriva ner när och vad jag får äta under en dag.

Har jag det bara godtyckligt inne i huvet så är risken att jag ruckar på gränserna, mer eller mindre omedvetet.

• loppalina

Ehliana: Minimera med godis förrådet hemma. Då har du ju inget att stoppa i dig ;) Försök att hålla fasta tider när du skall äta så blir det lättare att ställa in kroppen på vilka tider man äte :) Skriv så skall jag försöka stötta dig :) Lycka till!!! Du kan om du vill :D

• Ellte

Du är ju kanonduktig! Fortsätt som du gjort hittills. Brukar du inte gå upp vid mens? Jag går upp 2kg i ett slag ;) Det är bara vatten och det försvinner sedan men det är ändå jobbigt att väga sig den veckan *Garv*

Ge INTE upp utan kämpa på! Motgångar kommer du alltid ha och ju fler du kämpar dig igenom desto lättare kan du klara dig förbi dem i framtiden :)

• Ehliana

tack för era stödjande ord!!!!
    idag har jag en vit dag jag dricker en massa vatten och äter mycket protein och lite kolhydrater. det ska funka , det har ju funkat för mig innan ju!
    japps idag har jag stigit upp sent , är sjuk .
    och druckit ungefär 1 liter vatten , snart ska jag äta lunch , det blir torsk och lite potatis.
    kvällsmat ska jag nog ta en måltidserättning coh så en MASSA vatten.
    det ska gå .
    hmm jag tror att ajg går upp när ajg har mens , märkte det bara nu när ajg är fokoserad på min vikt . ska vikten snart igen , gör man det varje dag så blir man ju galen^^

• Valli

Att dricka en massa vatten är INTE bra. Det har kommit en massa artiklar på senare tid om den nya tidens vattenöverdosering! Jag tror att det i stora drag är så att man sköljer ut för mycket näring ur kroppen och dessutom ökar man markant risken för inkontinens.

Det du ska göra är att dela upp tallriken i tre delar: En del kolhydrater (t ex fullkornspasta eller råris) och en del protein (som vego förespråkar jag förstås balkväxter, grönsaksbiffar och dylikt men annars är ju kyckling och fisk bättre än rött kött).

Det tredje delen av tallriken ska vara färska grönsaker! Att äta fisk och potatis är inte en fullgod måltid. Ät mindre av sånt och mer av grönt. Själv gör jag en råkost varje dag. Den får jag äta hur mycket jag vill av, enligt dietisten.

Att hoppa över måltider och späka sig genom att bara dricka vatten är INTE hälsosamt.

• Valli

Så här sin min dag ut (enligt schema jag fått av dietist):

Frukost: fullkornsbröd med grönsaker

Mellanmål: en frukt

Lunch: 1/2 portion av gårdagens middag

Mellanmål: 1 frukt

Middag: t ex 1 biff, 1 1/2 dl fullkornspasta och sallad

• Ellte

Valli: En liter vatten på en förmiddag är INTE för mycket! :D Det är naturligtvis personberoende men jag dricker ledigt 3-4l vatten/dag utan att det är för mycket (kollat med hjälp av läkare) och de flesta vuxna människor behöver 1½-2 liter per dag. Inte skrämma folk för att dricka vatten, de allra flesta dricker på TOK för lite! :D

• Valli

Jag menar att måltidsersättning och en massa vattendrickande är inte bra och hållbar bantning.

Grunden för att bra och sund viktnedgång är att ändra sina levnadsvanor. Att hoppa över riktiga måltider är ju bara dumt. När man har gått ner de där kilona med hjälp av Nutrilett - vad gör man då? Börjar äta hamburgare igen?

Ställer man om sin kost till en nyttig och hållbar kost och med fasta tider kan ens sätt att äta förändras i grunden - inte bara som ett ytligt desperat bantande som kommer sabbas när man tröttnat på att späka sig.

• loppalina

Ehliana: Bra! Du har fixat en dag till ;) Du är en bra bit på väg *kram*

• Ehliana

igår höll jag på att falla för frestelsen choklad!!! men det blev lite popcorn istället.
    jag tar till mig allt ni säger ..
    råris inköpt och idag blir det lite vegitariskt dag .. tycker om de t, så det blir en sallad med lite frukt och grönt och så vegobiff och så råris och så blir det nog rester ikväll.
    angående vattnet så ska jag dricka ca 2-3 liter dagen ... så det kommer jag fortsätta med

• loppalina

Ehliana: Hur går det för dig?? Jag hoppas att det går bra! Kram loppalina

• Ehliana

jodå .. det gick bra , och så blev jag dunder förkyld och är det fortfarande, när ajg är förkyld så äter jag inget alls typ förutom vatten, det är det ända som kan gå ner för halsen , försöker få i mig lite frukt och så. suck, hatar att vara förkyld

• loppalina

Krya på dig o kämpa vidare, du e kanondultig ;)

• Ehliana

japp då har jag gått ner, när jag började skriva här så vägde jag 78 nu väger jag 75 kg ska ner till 70 kg det är bara att jobba på ..
    idag ska jag äta 2 knäckebröd med ost på till frukost , kyckling sallad med fullkornsris till lunch och till middag så ska jag äta fullkorns pasta med köttfärssås,..
    *håller tummarna*

• loppalina

Vad duktig du är!!! :) Kämpa vidare ;) Du har bara 5 kg kvar. *tummen upp*

• Divina

Ehliana kan man fråga huur lång du e?

• Ehliana

jag är ca 170-175 cm (inte riktigt säker)

• Ehliana

jajamensan .. det går bättre och bättre hela tiden ska ni veta .. har 3 kg kvar till min målvikt *överlycklig*

• bbengtsson

jag går alltid upp 2 kilo runt mens

Svar på tråden behöver stöd. gå ner i vikt