• Virriga Vicky

OT: Är ost vegetariskt?

Ska ha en vegetarian med på middag nästa vecka. Tänkte slippa laga special rätter, så jag undrar om ost och creme fräsch är vegetariskt? Det är ju från djur riket men jag har sett att det ibland verkar kunna gå som vegetariskt. Förstår ni hur jag menar?

• Svar på tråden OT: Är ost vegetariskt?
  • anne på grönkulla

Vissa vegetarianer äter mjölkprodukter (inkl ost) och t o m ägg - men inte alla. då måste nog fråga vad som gäller just dina gäster.

• MonikaS

Även om man inte är vegan utan vanlig vegetarian så finns det vissa som inte äter ost p.g.a löpet. Det är väl gjort på komage, om jag inte har helt fel? Så kan vara värt att kolla upp

• Zozo

Vissa vegetarianer äter tex fisk ocksa. Fraga personen - det är lättast!

• jajj@

Det finns ost som det är syntetisk löpe (eller i alla fall som inte kommer från djur) i tror jag, kolla på innehållsdeklarationen. Vissa vegetarianer äter inte ost av just den orsaken. Ibland är sås gjord på köttbuljong också, det gäller att tänka på alla såna saker om man ska bjuda en vegetarian på mat...

• Valli

Ja, bäst att du frågar. En vegetarian brukar äta ost men som vegan så vet jag hur tacksamt det är att få rätt mat.

Jag var på ett bröllop där cateringfirman glömt bort mig. Jag fick käka dekor!

• Mi@

Har flera bekanta som är vegetarianer och äter ost, (+ alla andra mjölproudukter), fisk och kyckling till och med! Är man vegan utesluter man även ägg och mejeriprodukter, har jag för mig.

• Ellte

*fniss*

Är man vegetarian äter man INTE mjölk och ägg...

Äter man mjölk och ägg men inte kött, firre och fågel är man laktoovovegetarian.

Äter man fisk och/eller kyckling men inte kött är man inte vegetarian...fast jag tror det brukar kallas demivegetarian :)

• Valli

Tjaa, vegetarian betyder ju egentligen att man inte äter några animalier men det har ju blivit ett allmänt begrepp för en person som inte äter djur men kan äta djurprodukter.

Äter man inga djurprodukter alls är man vegan. Visst kan man kalla sig laktoovovegetarian om man vill vara tydlig men det bästa är som sagt att fråga personen i fråga.

Jag tycker det är skumt att kalla sig vegetarian om man äter fisk och/eller kyckling men jag vet ju att det finns folk som gör det.

Inte för att det hör hit men kycklingar lever ju mycket värre liv än kor och grisar.

Svar på tråden OT: Är ost vegetariskt?