• Camilla 1/7-06

Ställa vinflaskor på borden?

Hej!

Vi har hyrt en lokal där de fixar maten åt oss men vi får ta med egen dryck.
    I priset ingår serveringspersonal för maten men då ej för drycken -vilket jag absolut förstår.
    Men min tanke är...kan vi ställa ut vinflaskorna direkt på borden?
    Eller ser det inte så trevligt ut då?
    Vi blir 65 personer.

Man kanske kan utse en person på 6 som plockar bort tomma, hämtar nya och fyller på glasen...eller vad tror ni?

• Svar på tråden Ställa vinflaskor på borden?
  • WeddingFairy

ser snyggare ut om du häller upp vinet i karaffer! Så kommer vi göra.
    Hoppas ni löser det=)

• Camilla 1/7-06

Oj, det blir en himla massa karaffer...
    Vad tror ni om min idé att utse en "dryckesansvarig"?

• Chilianna

Vi väljer gott vin i fina flaskor och har dryckerna på bordet för att undvika en massa spring under hela middagen. Klurar man lite kan man ofta på ett snyggt sätt få med vinflaskor i dukningen!
    Men dryckesansvarig- skulle en per bord gå och fylla på bordets drycker när de tar slut då? Det tror jag blir rörigt! Utse typ en på 12 i så fall (en person/ vartannat bord)!

• Schnappi

Har varit på ett bröllop då brudparet hade valt ut en sk vinvärd för varje bord.
    Funkade alldeles utmärkt!

Förresten kolla med personalen om de inte kan ställa upp med att fylla på karafferna i alla fall. Kanske inte så roligt att behöva ha det ansvaret/uppgiften under kvällen?

• Snö brud

Vi funderar också på en sådan lokal och är även vi sugna på att placera ut drycker på borden.
    Borde kunna få till det på något snyggt sätt tycker man.

• Augustibrud 2007

Vi planerar att ha dryckerna på bordet, det går att få till det snyggt.
    Sedan kommer serveringspersonalen vara ansvariga för att det fylls på med dricka hela tiden, men gästerna får servera sig själva.

• dubbelbröllop05

Efter förrätten ställde serveringspersonalen fram vinflaskor på borden...inga krusiduller.

• Moulin

Det går absolut att få snyggt! Jag har inspirerats av en tjej här och ska - som hon - ha massa gamla vinflaskor. Det går ju att ta bort etiketterna på dem och göra egna, fina! Jag har för mig att vår personal skulle servera vinet.

Men på bordet ska vi ha vattenkaraffer som vi gör lite finare, så det blir ju nästan samma sak. Särskilt som de karafferna dessutom är gamla vinflaskor! Det kanske är något för dig om du vill ha karaffer. Vinet heter Paul Masson och är från Kalifornien tror jag. Kostar 55 kronor flaskan, och är alltså formad precis som en karaff. Känns värdare att köpa vinflaskor än bara karaffer för samma pris eller ännu dyrare. Det är inte jättegott vin, men går an.

Systemet med en vinansvarig låter bra. Det kan ju inte gå åt så många flaskor för sex personer, så det blir nog inte allt för mycket spring.

• Linslus

Moulin: är det VITT eller RÖTT vin?
    Bra tips!

• Moulin

Det är rött vin. Kolla in dem på systemet nästa gång du är där! Rymmer 75 cl, tror jag.

• dubbelbröllop05

Det finns nog både rött och vitt av det.

• okt2006

Vi kommer att ställa fram flaskorna på bordet så får alla servera sig själva så mycket (eller lite) de vill. Tycker inte att det ser fult ut, är däremot lite orolig att det blir trångt med flaskor, flera olika glas, placeringskort, festprogram, blomdekorationer, ljus osv...

• Moulin

Vitt också, i den flaskan? Är du säker? Själv har jag bara hittat rött, men jag kanske har letat för dåligt.

Tycker inte heller att det blir fult på något vis - kanske trångt som okt2006 säger. Däremot har min duktiga och erfarna "cateringkvinna" sagt att det tenderar att gå åt betydligt mer vin ifall flaskorna står framme än om någon tex serverar (även om man får ta hur många glas man vill då det är servering). Så det kan man ju tänka på i planeringen! Fast det vet jag ju inte om det är vetenskapligt bevisat heller.

• Camilla 1/7-06

Tusen tack för alla svar & funderingar!
    Det här forumet är en sån härlig hjälp!
    Kram på er allihop

• Linslus

Moulin: tack för tipset! Vet du möjligtvis (eller någon annan) om Paul Masson-vin finns att köpa i t.ex Border Shop i Tyskland eller Danmark kanske?

• Moulin

Nej, tyvärr vet jag inte det... Har ingen koll på vad som finns var är jag rädd (annat än att det finns på Systemet förstås! ). Men det går kanske att hitta på internet?

• dubbelbröllop05

Moulin

Är ju inte hundra på att det finns i Sverige men i Finland finns det iallafall.

• sol73

Vi skall oxå ha obegränsat med vin till maten. Vi är ca 60 personer, hur mycket vin räknar ni med att det går åt? Och öl?:)

• Kirk

Vill man dekorera flaskan, så har Indiska väldigt vackra "kragar" gjorda av pärlor som man trär över flaskan.

Ett alternativ är att sätta fast en blomma, en vit rosett eller annat mindre arrangemang kring flaskhalsen.

Om man nu tycker att enbart en flaska ser mindre festligt ut, vill säga!

Svar på tråden Ställa vinflaskor på borden?