• bullisklubben

Kasta rosenblad

Hej!
    Jag tycker att det är så fint när man kastar rosenblad på brudparet. Nu undrar novisen här om det bara är att köpa ett gäng rosor och plocka bladen och kasta hej vilt eller om det är något speciellt som ska göras med bladen?? Ska de torkas eller nåt?
    Tacksam om någon som har koll har tid att svara...

• Svar på tråden Kasta rosenblad
  • Blivande Fru!

Jag har funderat på att köpa billiga buketter på Ica eller likanande och para dra av bladen och kasta färska om man säger så.

• 1juli06

Blivande fru Så har jag också tänkt... sen e det väl ok att "bara" lägga den i plastpåsar och dela ut eller??

• Blivande Fru!

Ja, det kan man
    Jag hadde tänkt att vår brudnäbb kastar från sin korg, man kan ju ställa 2större korgar inanför kyrkan och be gästerna när de går ut att ta en näve med sig för att "överraska" brudparet med annat än ris

• Victory

Jag har tänkt sy små "konfettipåsar" att lägga blombladen i, påsarna delas ut till gästerna i kyrkan (inte till alla).

Jag ska prova först genom att köpa hem någon ros och testa om det går bra att plocka av bladen och om de håller sig fina i påsen över natten (så jag kan göra det dagen innan). Det borde ju funka tycker jag!

• Linslus

OBS: Fråååååååga ert pastorat först Vi får INTE kasta blomblad & inte heller RIS pga "fallrisk på trappan"

(ja jag menar allvar!)

Så jag ska fixa såpbubblor (såna där "special" som inte förstör kläder

• Linslus

...ps: fallrisken gällde RISET & alltså INTE blombladen hi hi (men löjligt ändå tycker jag!)

• Dennis tjej

Jag var värdinna på ett bröllop i somras och fick till uppgift att fixa rosenblad att kasta över brudparet.

Jag köpte nästan överblommade rosenbuketter på torget dagen innan. Man kan få dem för halva priset. Sedan drog jag av alla bladen själv samma dag som bröllopet var. Jag tror det kan vara lite vanskligt att plocka av dem dagen innan. De kan bli lite vissna och sladdriga då. Så det är nog att rekommendera att göra det samma dag. Det går ganska fort när man väl fått in rätta knycken. Och så kan man ju ta hjälp av tärnorna

• anne på grönkulla

Svärmor hade plockat blomblad från deras rosor i trädgården tror jag och hade med sig i platspåsar till vårt bröllop utomlands i höstas - hon måste ha plockat dme minst 30 timmar i förväg med de såg helt fräscha ut. Jag vet inte hur hon gjorde då det var hennes initiativ helt med jag hörde att de var deras egna rosor iallafall!

• Tjejen i Läjet

Min flourist samlade på sig rosor till oss som vi fick gratis. Sedan plockade värdparet av bladen och la i blöt i badkaret över natten. Floristen rådde oss till detta så att de inte vissnar. Bladen blir som nya igen då de suger en massa vatten. På morgonen hade sugit upp allt, så var noga med att det är mycket vatten. Värdinnan lade bladen i en stor korg och stod i kyrkogången vid dörrarna, så gästerna tog en näve innan de gick ut. På så vis blir det ingen som måste sitta och hålla dem och de är nya ch fräscha inför kastningen. Jätte fint

• f.d. Svart brud

Mina tips!

INTE torkade rosblad. Helt omöjliga att kasta.

Det går snabbt att knäcka av rosblad från blommorna.

Förvara i plastpåse (spraya gärna liite vatten) i kylen så länge som möjligt.

Vi hällde ner kronbladen i en korg före vigseln. Då dunstade fukten bort lagom.

• flower06

Jag var värdinna på ett bröllop förra året. Bruden hade önskemål om att vi skulle kasta rosenblad. Det blev inte alls bra. Vinden kom från fel håll o det ändå som hände var att alla bladen kom tillbaka mot gästerna, eller kom dom ingenstans. Inte alls sådär romaniskt o fint som hon hade önskat det. Men om man vill ha roligt en stund så kan jag varmt rekomendera det!

• Dallandra

Vi köpte billiga buketter på ICA dagen innan och tog även av bladen dagen innan, vi la dem i en korg så att de skulle hinna torka över natten och det blev hur fint som helst :)
    Om bladen är fuktiga finns stor risk att det ger färgfläckar på kläder, hände en kompis till mig sommras, hon fick röda fläckar på sin brudklänning..

• Oddansfru

Linslus;

Vart får man tag på "special" såpbubblor? Visste inte att de kan förstöra kläder...

Svar på tråden Kasta rosenblad