• M.G

Ph värde i kroppen

Jag blev rekomenderad att kolla PH-värdet i kroppen eftersom min dotter har en massa eksem. Jag köpte stickor på apoteket och kollade hela familjen och vi alla var sura. Läste sedan på nätet vad det kan få för följder, här kommer ett utdrag från en text. För att balansera syraöverskottet behövs således, förutom en större andel basisk föda, även tillskott av basbildande mineraler såsom kalcium och magnesium. På grund av jordens ökande försurning får vi inte längre tillräcklig mängd av t ex kalcium via kosten. Grönsaker som förr var rika på kalcium, har inte längre samma kalciuminnehåll. Att enbart genom kosten äta sig basisk är i dag mycket svårt. Mjölkprodukter innehåller inte heller den basgörande kalken som vi behöver, utan har istället motsatt effekt i våra kroppar. Pastöriserad mjölk, liksom ost, är starkt syra- och slembildande. Däremot är citron basbildande, så pressa gärna citron i Ditt vatten.

Upplagrat syraöverskott i kroppen ger på sikt benskörhet (och kanske foglossning hos gravida kvinnor, på grund av att fostret tar det kalcium det behöver, vilket resulterar i att kalciumbufferten minskar hos mamman). En mängd andra problem kan också härledas till kalciumbrist, översyrning och tarmobalanser; njursten, gallsten, allergi, gikt, starr, psoriasis, olika ledsjukdomar, fibromyalgi, migrän, hjärt- och kärlsjukdomar m m.

Tycker det låter mycket intressant.
    Jag har köpt Björkaska på Hälsokosten som jag kokar avkok på och dricker. Vi har inte hållit på så länge ännu så det blir spännande att se om det blir någon skillnad.

• Svar på tråden Ph värde i kroppen
  • lolabe

Tror man kan blanda bikarbonat i vatten och dricka också.

• M.G

Ja, det kanske kan stämma.

Är det någon som kollat PH värdet och druckit Björkaska?
    Skulle vara kul att höra om det ger någon effekt och hur lång tid det kan ta.

Svar på tråden Ph värde i kroppen