• Tiger72

Vad är cambridgekuren för något?

Såg att någon skrev cambridgekur. hur går man till väga? är det bättre än atkins och vikt väktarna eller det är det samma?

• Svar på tråden Vad är cambridgekuren för något?
  • Ann-ie

Cambridgekuren är en lågkaloridiet (s.k. VLCD) som är godkänd av livsmedelsverket att äta som enda näring.
    Det är som typ Nutrilett men godare i smak enligt mig själv och många andra.

Med CK kan man välja att gå på s.k. ren kur där man byter ut frukost, lunch och middag mot tre "Cambridgemåltider", som finns som soppa, mjölkdrinkar eller måltidsersättning. (Inget annat än vatten, kaffe och te, utan socker och mjölk, på det är tillåtet.)
    Eller så kan man välja att gå på s.k.
    kombinerad kur och byta ut en eller två måltider per dag.

Väljer du att gå på ren kur, så innehåller tre CK-måltider alla viktiga näringsämnen som kroppen behöver för dagen samtidigt som den bara ger 470 kcal per dag.
    Jag kan säga att jag är mkt piggare under kur. Även mitt hår och mina naglar, som blir mkt starkare, mår bra av kuren.

Viktnedgången varierar. Det beror ju på hur mkt man har att gå ner osv. De
    flesta ligger mellan 1,5-4 kilo/vecka vid ren kur.

Konsulenter som är återförsäljare av CK´s produkter finns över hela landet.
    Kolla in på länken som Gloriousgirl nämnde om du är intresserad. (Själv bor jag så långt ifrån närmsta, så jag brukar beställa soppor av en konsulent via
    internet.) Ren kur kostar ca 440 kronor per vecka.

Fråga på om du har fler frågor!
    Med vänlig hälsning/ann-ie

• Tiger72

Då är nog detta inget för mig ska bara bli av med 2-3 kg. Men tyvärr svåra kg.

Men lite nyfiken. om man ringer dit börjar de inte att fråga en massa då? har fått för mig att de gör det på alla sånna ställen.

• f.d. Svart brud

Jag gick ner 11 kg med Cambrigde inför mitt bröllop. Efter ett tags användning fick jag hemska nervsmärtor i fingrarna. När jag slutade med Cambridge försvann värken efter ca en vecka. Provade flera gånger att börja om med CB under den kommande hösten, eftersom jag fortfarande hade en massa kg att bli av med, men efter ett par dagar kom värken som ett brev på posten och slutade en vecka efter det att jag slutat med CB igen!

Jag har kommit fram till att jag nog är överkänslig för den höga proteinhalten i CB. Min mamma hade samma problem när hon åt kött förut. När hon blev vegetarian, försvann hennes smärtor...

Jag har dock aldrig hört om någon annan med samma problem, men jag är övertygad om att jag inte är ensam om att kunna få detta problem av CB.

• pickolina

Det är nog helt rätt som du säger... Såg på ett avsnitt av cityakuten där en liten veganpojke hamnade på akuten efter att ha ätit en hamburgare. Just pga att han var allergisk mot den animaliska proteinet.

Nu var det ju en serie men de tar ju situationer ur verkligheten, sådant som faktiskt existerar och kan hända.

Så även om det inte är vanligt så finns det säkert en hel del som inte klarar av vissa proteiner. Som vilken överkänslighet eller allergi som helst.

• f.d. Svart brud

pickolina!

OK, det är inte många som tror på mig när jag berättar det här... Speciellt inte min CB-konsulent som jag hade :D Tack!

Har aldrig haft problem med protein som vanlig köttätare, för några år sedan la jag av med däggdjurskött helt enkelt för att det inte var gott längre. Äter dock fågel och fisk och allehanda veg.protein.
    Men det kan ju vara att det är ett visst protein som finns i stor mängd i CB som jag inte klarar då?

• f.d. Svart brud

En sak som ingen nämnt i denna tråd är att ett av skälen till att det är hög halt av protein och låg halt av kolhydrater i CB är för att kroppen inte ska ta av den egna muskelmassan och för att kroppen ska öka förbränningen (sk ketos-förbränning), så man går ner fortare i vikt.

Ketosförbränningen brukar göra att man får dålig andedräkt...

• Mi72

Ann-ie

Jag tänkte börja på CB och har gått på det tidigare för många år sedan. Jag undrar vad är adressen till internetshopen som du handlar ifrån. Jag bor oxå en bit ifrån så det hade varit jättebra om du kunde lägga ut den.
    Tack på förhand och lycka till!
    / Marie

• Ann-ie

Som jag skrev så beställer jag via en konsulent. Det går inte att få tag i CK på annat sätt. Men gå in på din närmsta konsulents hemsida och gör din beställning. Då får du hem det du beställt med ett papper (en slags hälsoundersökning) som du fyller i & skickar tillbaks till konsulenten. (Funkar så iaf hos den kons. jag beställt utav senaste åren).

• Ann-ie

Tiger72, jag har aldrig pratat via telefon med mina (två genom åren) konsulenter. Har inte känt att jag behövt det stödet. Utan jag har alltid beställt CK på konsulentens hemsida och har jag undrat över något (1-2 ggr har det hänt) så har jag mailat konsulenten.

Svar på tråden Vad är cambridgekuren för något?