• Fiona II

Hotel Gässlingen - Skanör

Ar det nagon som har haft, ska ha, eller har varit pa brollop pa Hotel Gasslingen i Skanor?

Funderar pa att ha vart dar men det vore kul att veta vad andra tycker om det. Sa ni som kanner till det skriv garna vad ni tycker!

• Svar på tråden Hotel Gässlingen - Skanör
  • Buppi

Gässlingen hade varit drömstället för oss, men tyvärr är det alldeles för dyrt för vår plånbok, samt att det var fullbokat varenda lördag mellan maj och september nästa år (när jag ringde i juni och kollade...). Men om ni har stor budget och kan tänka er att ha vinterbröllop eller vänta till nästa år, så ring och be om en offert!

• Fiona II

Buppi - tack for infon!

Vi som hade hoppats pa att kunna ha brollop dar i sommar...det kanske inte gar da. Vi skulle iofs kunna tanka oss att ha det en vardag oxa.

Kanner du till nagra andra stallen pa nastet i samma stil som Gasslingen?

Var ska ni gifta er och ha festen?

• Buppi

Hej Fiona,

På Gässlingen tipsade de om Norregård i Falsterbo. De hade dock bara plats för 50 gäster ungefär, så jag undersökte inte det närmare.

Vi övergav tanken på Skanörs kyrka och ska istället gifta oss i Vitaby på Österlen, och ha festen på Tranesgården i Skåne-Tranås.

Andra ställen på näset är Söderslätts bygdegård, som får mycket beröm här på BT. En kompis till mig gifte sig där för tre år sedan. Det är ett bra ställe, men för oss gick det bort pga läget (ute i mitten av ingenstans). Det finns även FBU-gården (men där tror jag inte man får ta med sig egen dricka), och Skanörs Gästis (dyrt och litet tror jag).

Vad är du ute efter? Om du ger mig lite mer att gå på så kan jag kanske komma på något. För oss var det viktigt att det finns övernattningsmöjlighet i direkt anslutning till festlokalen, eftersom vi har många tillresta gäster och inte vill krångla med busstransporter under kvällen. Vi ville också ta med egen dricka och eventuellt fixa lite av maten själva, för att få vår egen prägel på festen och hålla nere kostnaderna.

Jag hjälper dig gärna med fler idéer eller svarar på frågor. (Jag har kollat upp en hel del häromkring )

• Fiona II

Tack for ditt svar Buppi!

Vi kommer vara ca 35-45 st och minst halften behover aven overnattning. Jag och min sambo bor i USA. Min sambo kommer fran Ljunghusen och vi har spenderat manga sommrar dar sa darfor vill vi garna gifta oss pa naset eller i narheten. Vi ska inte gifta oss i en kyrka och letar efter ett stalle dar de fixar allting. Vi vill inte laga nagon mat eller ta med egen dricka. Vi kommer inte kunda fixa speciellt mycket pa egen hand eftersom vi bor sa langt borta och inte kommer komma till Sverige forran nagra dagar innan brollopet.

Vi har varit i kontakt med Kronovalls Vinslott. Vet du nagot om det?

• Buppi

Kronovalls är jättefint, men ligger en bra bit från Näset... (Precis vid "vår" kyrka faktiskt)

För det du vill ha verkar Norregård bra, rätt storlek och de har hotellrum också. Det ligger centralt i Falsterbo, och det är gångavstånd till stranden (kanske ha vigsel där), eller falsterbo museum där man också kan gifta sig (borgerligt eller kyrkligt). Det ska också vara helt nyrenoverat för de hade precis öppnat i somras när jag ringde. Kolla hemsidan: www.norregard.com/

Väldigt nära ljunghusen ligger falsterbo kursgård (www.falsterbokursgard.com/). Vet inte riktigt hur det är, men de har övernattning, och jag tror att maten är bra. Fin utsikt ut mot öresund! Konferensmenyn på hemsidan verkar väldigt billig, undrar hur många man måste vara för att beställa den? Matsalen verkar också stor - kanske blir ödsligt? Ring och kolla med dem!

• Fiona II

Tack igen - ska kolla upp dina tips!

• Buppi

Förresten Fiona II,
    Kolla ändå med Gässlingen, de kan ju ha fått återbud... som sagt, det är ett kanonställe! Lycka till med jakten.

En sak till: Kronovalls är superfint, ligger mitt på Österlen med vackert landskap runt omkring och ska ha väldigt bra mat. Själv har jag bara ätit på den mysiga stallrestaurangen med stenugnsbakad pizza - gott! Där gäller samma sak: om ni har budgeten för det tror jag säkert att ni blir väl omhändertagna och nöjda!

• Fiona II

Buppi - jag ska faktiskt aka till Sverige nasta vecka och aka bade till Kronovalls och idag pratade jag med Gasslingen sa jag ska dit oxa och sa har aven samma man hand om Norregard sa jag ska aven kolla in det. Sa det blir spannande att se hur det ser ut. Det blir ju inte samma att kolla in hemsidorna. Tyvarr har de inga lediga lordagar pa Gasslingen, men ev kan vi ha det en vardag vilket ar helt ok for oss.

• Buppi

Fiona, lycka till nästa vecka! Du kan väl skriva här hur det går

• Fiona II

Buppi - absolut att jag skriver har och berattar hur det gick!

• Fiona II

Hej Buppi - -

Var och tittade pa Gasslingen forra veckan men blev tyvarr lite besviken. Tyckte inte att matsals-delen var sa trevlig och sen finns dar ju inte nagon riktigt bra plats att ha dans. De sa att man kan ha det i konferansrummet men det kandes lite stelt. Man kan ju iofs dekorera och fixa till men anda. Har dock lyckats fa en lordag i augusti och vantar pa offert sa jag har absolut inte uteslutit det annu, men hade nog haft lite hogre forvantningar om det.

• Buppi

Fiona,
    Det var ju tråkigt att du blev lite besviken. Det kan nog se lite stelt ut om det inte är festdukat och fixat - jag har varit där på både konferens, begravning, bröllop och kurs, och det har varit helt olika stämning (såklart).
    Ska du kolla på några fler ställen?

• Fiona II

Jag var aven pa Kronovall samma dag och dar blev jag positivt overraskad. Sa just nu lutar det at Kronovall, men inget ar 100% spika annu.

• Buppi

Kronovall är jättefint, så det är ett bra val! Och då gifter vi oss nästan på samma ställe! Vi gifter oss i Vitaby kyrka, bara en mil eller så från Kronovall

Svar på tråden Hotel Gässlingen - Skanör