• Bröllopstokiig

Flera olika tårtor?

Idag var vi och pratade med honom som vi skall ha festen hos. Han arrangerar bröllop nästan varje helg så han är van. När vi kom till tårtsnacket sa han att de brukade alltid ha en våningstårta med marsipan, typ princess, och en schwartzwald och en frukttårta bredvid "för det är alltid några som inte gillar marsipan". Alltså tårtbuffé, har ni varit med om detta?? Är det verkligen nödvändigt att ha tårtor för alla smakriktningar efter en trerätters middag när det blir nattamat dessutom? Tacksam för åsikter!!

• Svar på tråden Flera olika tårtor?
  • Bröllopstokiig

Nej jag har aldrig varit med om det! antingen våningstårta eller tårtbuffe

• Bröllopstokiig

Jag tycker inte att man ska ge folk för många alternativ. Risken (överhängande!!) är att alla vill ta av allt.

• Bröllopstokiig

Vi ska ha två olika tårtor på vårt bröllop - en chokladtårta och en gräddtårta med jordgubbar. Detta av två anledningar enligt hon som ska baka. Alla tycker inte om choklad och den tårtan blir inte så stor så i stället för att göra två med choklad gör hon två olika.

• Bröllopstokiig

Vi var på ett bröllop förra sommaren och de hade minst fem, men jag tror det var fler, olika sorters tårtor. Det såg kul och trevligt ut tyckte jag, men det var synd att man inte orkade smaka på alla. (Tyvärr hade de i denna samling inte helle någon utan nötter?!?! så det blev en väldigt liten bit för mig.)

• Bröllopstokiig

Jaaa! Vi ska äxä ha tårtbuffe! Å ja e nötallergiker, så sådana e bannlysta...! :)

• Bröllopstokiig

Vi kommer ha våningstårta i vit marsipan (prinsess), där nedersta tårtan är en gräddtårta - just pga nötallergiker...

• Bröllopstokiig

Ett bröllop som jag var på hade dom
    en svängd tårtställning med jag tror
    att det var fyra olika sorters tårtor
    mest på grund av att bruden inte kunde
    bestämma sig. Och det är något som
    jag kommer att ta efter den dagen det är dags

• Bröllopstokiig

Fast vi hade inte en enda mandel eller nöt i vår tårta alls. För typ hälften av gästerna är ju ändå allergiska.

• Bröllopstokiig

trevligt att höra att det är så många som tänker på "oss". Har inte kunnat äta nån bröllopstårta alls än så länge. Men, får ju äta den viktigaste - VÅR!

• Bröllopstokiig

Nu tänker jag vara lite kontroversiell - måste man tänka på allergiker som inte själva har angett att de är allergiska när de osar?

• Bröllopstokiig

JA, tårtbuffé kanske man skulle ha!? Vi har bestämt oss för att ha buffé istället för trerätters. Då kanske det passar att fortsätta på samma tema? Jag har en hel del allergier och hoppas att vi kan ordna så att åtminstone jag kan äta allt vi bjuder på. För övrigt har vi bett gästerna meddela om de är allergiker, vegetarianer, etc. Jag tycker att det är bäst att fråga, som allergiker känner man sig ofta besvärlig och tänker "äh, jag säger inget, jag hoppar över att äta om det inte finns något jag tål". Så mitt tips är att fråga gästerna! Det uppskattas!
    Pga många allergiker, vegetarianer och barn har vi alltså bestämt oss för att ha buffé, annars hade ändå behövt ha flera alternativa rätter. Så det kanske är en god (mmm) idé att ha tårtbuffé också.
    Min blivande tycker det är tråkigt med traditionell prinsessvåningstårta med brudpar på toppen. Kanske detta kan pigga upp honom!

• Bröllopstokiig

Skrumslan- en sak glömde jag säga.
    Du frågar om man måste tänka på allergiker. Tänk så här: Det är ju framförallt för dina gästers skull som du inte vill att det ska inträffa något obehagligt, men även för er skull. Hur kul tror du att det är om någon gäst får ett allergiskt anfall mitt under bröllopsmiddagen. Kanske rent utav måste hämtas med ambulans eller ännu värre. Tror du inte att det skulle sätta sordin på stämningen?
    När jag var på en bröllopsfest förra året hade jag noga angett vad jag var allergisk mot och de hade ordnat det bra också. Men av ett rent misstag av personalen så blev det fel iallafall. Jag är bl.a. allergisk mot soja och en annan tjej som hette samma som jag var allergisk mot mjölk. Av misstag fick jag hennes tofuglass (gjord på soja), vilket resulterade i att jag blev dålig och fick proppa i mig allergimedicin. Allergin stannade av men efteråt blev jag jättedåsig. Inte kul för mig och inte kul för brudparet eller deras föräldrar som kände sig skyldiga för missödet.
    Något att tänka på kanske...

• Bröllopstokiig

Om man behöver bry sig om allergiker? Tja, gillar man sina vänner och vill att de ska få äta tårta precis som alla andra så gör man väl det.

• Bröllopstokiig

Men jag menar, om man aldrig har hört något om att de faktiskt ÄR allergiska, så kan man ju inte greja det. Man kan ju inte stå där med en mandelfri-, en nötfri-, en laktosfri-, en äggfri-, och en glutenfritårta, just in case.

• Bröllopstokiig

Hejsan

jag var på ett bröllop med flera tårtor och jag fick panik, vilken tårta skall jag välja.så jag tog enbit av alla.
    jag tycker de räcker med en eller två så slipper gästerna stå och vela om vilken tårta som skall ätas.
    fast ändå var det läckert med alla tårtor.

lycka till med dit val bara det käns rätt för dig.

mvh ma

• Bröllopstokiig

tårta e gott!!

• Bröllopstokiig

ett par glutenintolleranta i helgen så jag gjorde all mat (utom brödet) glutenfritt tom tårtan! körde med rulltårtsbottnar av potatismjöl istället för sockerkaka!
    då är det ju inga nötter heller.

tårtan blev jättevacker mörkt blå för att matcha bruden och målad för att likna ringar på vatten... dekorerad med näckrosor (i sugarpaste) och trollsländor. det pyttelilla brudparet stod på ett blad
    det kändes som tummelisas bröllop!

• Bröllopstokiig

Min kusin gifte sig förra året i Tyskland och där är det tradition att den närmaste släkten ska baka var sin tårta till brudparet. Vi hade alltså ca 17 tårtor att välja på. Själv ska jag ha svängd tårtställning med olika tårtor för att jag tycke inte om icingen som är på vanliga amerikansk inspirerade bröllopstårtor. Men visst är de fina att se på tycker jag. Sedan om man ska flera olika får man ju kanske räkna med lite mer tårtor för precis som man sa här ovanför så måste man ju smaka på varje tårta.

Ulrika

• Bröllopstokiig

Åh, Johanna, kan du inte göra min tårta.....

• Bröllopstokiig

hmm vet inte när gifter du dig?
    går i skolan så tiden är lite begränsad... men jag kanske kan fixa dekorationerna i övrigt var det bara marsipan

Svar på tråden Flera olika tårtor?