• By the sea

Vaxning av överläpp....utslag!!

Min kompis (och blivande tärna)har gett sig på att vaxa sin överläpp själv och har nu fått en massa utslag efteråt - ser ut som plitor men det är det inte... Hon är helt förstörd stackarn och vill knappt gå ut. Någon som har erfarenhet av något liknande och kanske vet något bra botemedel/förebyggande etc....

• Svar på tråden Vaxning av överläpp....utslag!!
  • Sanasol

Fick liknande när jag vaxade benen, beror antagligen på att man är överkänslig mot vaxet i sig. Gick bort efter ett par dagar. Att vaxa i ansiktet vet jag inget om, men det lär ju vara viktigt att ha vax som är anpassat just till det... kanske kan vara det som var felet? Eller överkänslighet som i mitt fall?

• By the sea

Hon visade mig de vaxstripes hon använt och det står faktiskt på paketet att de är till ansiktet så då borde det vara anpassat därefter tycker man ju... Hon har haft sina utslag i över en vecka nu och de ger sig inte heller. Hon har försökt det mesta för att få bort dem men icke...

• Sanasol

:( Fy vad jobbigt! Hon kan inte ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad man kan göra åt den typen av utslag? Det är ju säkert frågan om någon sorts allergisk reaktion iaf.

• sweet saint

tvätta med oparfymerad ansiktstvätt och smörj in med en oparfymerad kräm, ej för fet eller torr..
    Pilla inte.. det blir värre.. jag kan ibland få det om jag inte baddar direkt efter vaxningen med kallt vatten och därefter smörjer med en kram...
    Man får ju komma ihåg att det är öppna hårsäckar direkt efter så det är viktigt med rengöring efteråt, plus att hyn får inte torka ut..

• atenea

Smörja in två gånger dagligen med Hydrokortison Kräm 1% ( Receptfri på Apoteket ) tills utslaget är vek .

• Mitt hjärta är hemma

Hon kanske fått inflammation i hårsäckarna? Det är rätt vanligt och går över av sig själv då chocken lagt sig. (Såklart att hårsäckarna kan bli chockade av sådant.) Ge det tio dagar. När huden vant sig bör inte utslagen uppstå igen.

Svar på tråden Vaxning av överläpp....utslag!!