Känner igen mig i din situation.
Under större delen av min uppväxt fick jag höra av omgivningen att de ansåg att jag var för mager. Jag började tänka mer på hur jag klädde mig för att försöka dölja mina pinnsmala ben & armar...
Men plötsligt, när jag var ca 16 år, så gick jag upp 20 kg på 2 år. Från ca 54 till 74 kg. Till mina 173 cm gjorde viktuppgången att mitt utseende förändrades drastiskt. Min mor, som i vanliga fall tänker sig för innan hon säger saker, fällde kommentarer om att jag började bli tjock. Även min far försökte "varna" mig för att gå upp mer pga. att de var rädda för att jag skulle fortsätta uppåt.
Så här i efterhand vet jag ju att de ville mitt bästa. Troligen reagerade de så starkt för att omställningen för människorna omkring mig blev stor och inte för att jag skulle ha blivit tjock... Om jag hade gått upp de 20 kilona på 10 år hade de nog inte sagt lika mycket. Men de var ju som sagt så vana vid att jag skulle se ut på ett visst sätt.
Ta inte till dig vad din mor sagt! Det leder nog bara till viktfixering och besvär. Du är absolut inte tjock! Men om du inte trivs så ska du givet vis tänka på att äta mindre onödigt (godis, kakor, feta ostar, korv m.m.) och mer frukt & grönt, lätta mejerivaror samt fullkornsprod. Om du inte rör på dig kan det ju vara idé att börja träna några ggr i veckan. Men det där med kost & motion kan du säkert redan. :)
Det gäller att bli vän med vikten och träningen.
Lycka till!