• Bröllopstokiig

Festprogram/ sånghäfte

Vi har påbörjat häftet till middagen, och lagt in några sånger och bordsplaceringen. Det ser prydligt ut, men är lite menlöst, som till vilket trettio- el femtioårskalas som helst. Har ni några bra föslag att dela med er på vad man kan ha med, texter, sånger, bilder etc för att få det att bli speciellt, roligt, vackert och "fyllt av kärlek". Tack på förhand!

• Svar på tråden Festprogram/ sånghäfte
  • Bröllopstokiig

Ordningsregler... Bröllopsårsdagar... lite kulig text om varje gäst... Lite fina citat... roliga bilder på dig och din blivande man tillsammans.... små historier... pyssel & knåp t ex ett kärlekskorsord.... roliga serier t ex Kalle & Hobbe etc etc.... återkommer om jag kommer på mer...

• Bröllopstokiig

Jag har börjat planera lite men detta är än så länge bara idéer;

Jag har kollat vad som hände just de åren vi föddes och skrivit ner lite roliga saker om det (finns på vykort i de flesta affärer), vi ska även skriva lite roliga komentarer om alla gästerna så att alla kan läsa och få en uppfattning om vem som är vem och locka till diskussioner bland alla gästerna (har du bestämt bordsplaceringen så är det ju bara att rita upp en "karta" över borden och numrera platserna så att det blir lätt att få en överblick och sedan skriva tex nr. 23 brudens syster bla, bla), jag har kollat lite rolig historik om bröllop och traditioner och ställt dem mot varandra - då och nu. Finns lite om det här på Bröllopstorget. Tänkte klämma in lite små tänkvärda ord och lite kärleksdikter.

Hoppas att du fått lite idéer i alla fall!
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Hej Felicia1

Här är några förslag som vi använde på vårt program när vi gifte oss i sommras.

Dekorera med vackra/roliga bilder (finns massa om man letar lite, gulliga brudpar, hjärtan o.s.v), stämplar som man trycker och sedan tar ett glitter som man bränner fast (mycket fint och svårt att tro att man kan få det så fint själv). Ta något fint band och bind ihop arken med varandra.

Ta med menyn, vinerna och "dagordningen" t.ex.

brudparets skål
    mingel
    bröllopsmiddagen
    tal
    ev presentöppning (inte alls en partykiller)
    tårta
    vals
    festen sätter igång med musik, dans, bar osv
    nattamat
    osv.
    Obs! ta inte med tidpunkter, dagen ska inte vara uppstyltat och styrd av klockan!

Sångerna som vi tog med sjöng vi inte, det var full fart hela tiden så de behövdes inte.

Ta med vilka som är tärna, bestman, toastmaster, vem som står för maten och musiken.

Mer tog vi inte med.

Lycka till

• Bröllopstokiig

Ska göra en rolig detalj som jag såg i ett sånghäfte på ett norskt/ norrländskt bröllop.

På sista sidan (insidan alltså) hade brudparet skrivit texter som:

Följande piller kan användas för att förhöja upplevelsen av bröllopsmiddagen,

Godare matpiller
    Starkare vinpiller
    Snyggare bordsherrepiller
    Snyggare bordsdampiller
    Kortare talpiller
    Mörkare röstpiller
    Pigghetspiller
    sömnpiller
    Tappa röksugetpiller
    Frieripiller
    Partpiller
    Vågahållatal piller
    Flirtpiller
    osv osv

Efter varje pillernamn limmar man fast en godis typ non-stop. Alla piller ska se olika ut i färg åtminstone.

Det blir ett litet tyngre sånghäfte men ack så roligt folk hade åt detta på festen.
    Vi ska ha så i vårt sånghäfte, det blir kul.

...och gott.

• Bröllopstokiig

Dum kommentar, men de här pillrena...om man vill att någon ska hållare kortare tal, ger man den ett piller då eller? Om man vill att bordsherren ska bli snyggare, ska man ge ett piller till honom då, eller ska man äta de själv...?

• Bröllopstokiig

Piller!! Vilken idé, det var ju lysande - det måste vi använda!!

• Bröllopstokiig

Ha ha! Det ju jätteroligt, det ska jag tänka på när det blir dags!

Förresten, jag hittade på Martha Stewarts hemsida att man kan beställa godis i form av små hjärtan med text på som ankyter till bröllop, tex "I do", "Love" etc. De kanske kunde funka som "piller" eller vad säger ni?

• Bröllopstokiig

Kuliga saker:

två tändstickor och två makaroner (okokta!) och en ärta (också okokt) i en liten påse eller nåt i festprogrammet. Med texten "Bordsbandy" att spela om det blir lite långtråkigt på festen. Otroligt festligt!

Intervjuer med brudparets föräldrar. Frågor om vad bästa sidorna är hos respektive barn, sämsta sidor, hur det var när de föddes osv osv. Gärna med en bild från föräldrarnas egen bröllopsbild.

Petra

• Bröllopstokiig

ha ha ha ha!!! De där pillrena var hur kul å bra som helst!!! Skulle gärna gjort så till vårt festprogram... men det är lite sent att ändra :)

Får använda den nån annan gång den idén!!!

• Bröllopstokiig

Ha ha... "bordsbandy", det ska jag komma ihåg till nästa större fest vi ska fixa!

• Bröllopstokiig

Ville bara säga att jag gillade pilleridén och kommer antagligen att stjäla den. Men blir det inte kladdigt med non-stop? Finns det något annat godis som passar bättre för ändamålet eller kan man skydda dem med något sorts papper?

Bordsbandyidén var förresten också kul!

• Bröllopstokiig

Oh..... måste ni komma med såna roliga saker när man redan har gått och gift sig :)
    Skulle gärna ha velat ha bordsbandy på min.

Pillerna var oxå kul.

• Bröllopstokiig

Hur fäster man godiset????

• Bröllopstokiig

Köp små "smycke"-påsar (3x4 cm) i genomskinlig plast som är självförslutande (Panduro har dem) och klistra fast dem med en dubbelhäftande tejp i programmet. Ska man använda godiset kan man ju skriva typ:

Gul = Vågatalapiller
    Röd = Frieripiller

osv osv.

Petra

• Bröllopstokiig

Dum fråga kanske (?) Men måste man ha festprogram/sånghäfte? Är det någon som inte har haft det på sitt bröllop resp inte ska ha det?
    Jag och min kille pratade om det här och han sa att han tyckte att det skulle kännas konstigt att ha en massa sånger. Som om man kom till en kräftskiva ungefär....

Vi tänkte väl ha ett häfte med bordsplacering, så att alla kan se vem de andra personerna är.

Är vi konstiga *fniss*

Mia

• Bröllopstokiig

Mia S. inte alls! Vi är inga allsångspersoner men en del av våra gäster gillar att sjunga och gå kan vi ju bjussa på lite sånger (det är faktiskt kul också) så vi gör ett festhäfte som innehåller mest presentation och bordsplacering, lite skojiga saker och två uppslag med sånger.

Petra

• Bröllopstokiig

Vi hade festprogram med allsånger inbakat. Det var MYCKET uppskattat!
    Jättekul verkligen! Alla sjöng med och skrattade gott åt alla "hyss" som en av sångerna medförde. Det hjälpte definitivt till att lätta upp stämningen.

• Bröllopstokiig

Mia S.:
    Vi ska inte heller ha några sånger i vårt häfte. Ingen av oss gillar att sjunga allsånger speciellt mycket och inte särskilt många av våra vänner och släktingar heller (vad jag vet ;). Jag tycker också att det blir lite kräftskive-varning när ett sällskap ska börja skråla ihop. (Har faktiskt aldrig varit med om sång på ett bröllop heller, hur jag nu har lyckats med det med tanke på hur vanligt det verkar vara?). I vårt häfte kommer det att finnas beskrivningar av gästerna, kanske lite citat, antagligen en meny och sen får vi se vad toastmastern hittar på.

• Bröllopstokiig

Tack ni underbara människor (CyberPet, Kristina D, Sara H) som kunde svara på min fråga ....

Kram
    Mia

Svar på tråden Festprogram/ sånghäfte