• Once upon a time

Diamanters "märkning"?

Har en fundering vad gäller diamanters "märkning" osäker på vad den rätta benämningen är. Om man skall köpa en diamantring av en privatperson är väl det rätt att ta den till en guldsmed för att säkert fastställa att det är diamanter det rör sig om. Min fundering är bara om det finns någon typ av märkning som görs på smycket när det är diamanter fastsatta, likt det som görs om det är 18,23 eller 24 karats guld (med eventuell sverigestämpel) osv.?
    Går det att tyda någon märkning när det gäller diamanter för att skaffa sig ett första hum så man inte blir springandes hos guldsmeder i tid och otid.

• Svar på tråden Diamanters "märkning"?
  • Anders Fors

se info om diamanter på www.diamantgradering.se

När det gäller att identifiera en större diamant så är en viss hjälp förutom dess vikt, dess mått där största resp. minsta diameter samt stenens djup är en god hjälp.

• Popcorn

Länken som anges av Anders Fors är riktigt bra om man vill veta mer om diamanter. Som jag förstår din fråga vill du dock veta om det går att på något sätt fastslå att det är en diamant det handlar om och inte någon annan sten, eller?

Som svar på det kan sägas att om det gäller en guldring med sten/-ar infattade så finns det ingen stämpel som bekräftar att det är en diamant. Däremot brukar det i ringen stå stenens storlek angiven som ett 0,xx c (stenar på över 1,00 c är nog inte så vanliga ). Finns det en sådan stämpel kan man nog vara rätt säker på att det är en diamant. Teoretiskt skulle stenen ha kunnat bli utbytt, men det är nog inte särskilt troligt. Eventuellt finns också stenens färg och renhet angiven (se länken för mer info).

När det gäller lösa stenar kan det vara värt att konsultera en gemolog (som jobbar med ädelstenar) för att bekräfta att det verkligen är en diamant. I undantagsfall och när det gäller större stenar förekommer det dock att det finns en identifiering av stenen ingraverat i rondisten. Det är dock inget som är särskilt vanligt.

• GuldSmeden

Som ovan skriver, så är det vanligt att man graverar in caraten i ringen, tex. 0.18ct, dock är väl detta ingen garanti på att stenen är äkta eller vad den är värd.

Särskilt inte när man handlar begagnat, som sagt, man känner inte till ringens historia, och stenen kan blivit utbytt osv. Bäst att kolla upp ringen innan köp...

Har vad jag kan minnas inte varit med om nån ring med där man graverat in färg och renhet, men visst, det kanske förekommer?

En liten grej som kan hjälpa är att om du ser slitage eller repor överhuvudettaget, så är det INTE diamanter, en diamant råkar man inte repa, för det går inte...

• vixen not a tramp

Om man inte skär sig med en diamantkniv förstås!

• Once upon a time

Tack för alla råd och tips, skall ta mig en närmare titt på diamanterna under starkt ljus å kika efter eventuella stämlpar och "rispor" (hihi nä diamantknivar låter ruskigt otroligt).

Finns ett nummer bakpå örhängerna faktist som jag kikat på. De är ca 80år gamla, antar att diamanters kvalite är densamma dock så det har nog ingen betydelse. Tänkte bara att det kanske inte användes syntetiska stenar till smycken då men det förekom säkert.

Skall bege mig till en juvelare för en noggrann utvärdering.
    Tack igen.

• GuldSmeden

He,he!

Oäkta stenar användes förr med, bara att de var mycket sämre till utseendet och kvalla än idag!

• A+P=sant

Har varit och tittat på min förlovningsring i dag (äntligen) och där har guldsmeden graverat in caraten på stenen i ringen.

En liten tanke som dök upp. Visst är väl guldsemedena ärliga och sätter in äkta stenar. Ville ha en naturlig rubin och det har han satt in i den. Ringen kostar 10 000 att få gjord så nog lär den väl vara äkta?

Blev plötsligt lite nojjig.

• Fiona II

A+P=sant - vad kul att du har sett ringen idag! Blev den som du tankt dig? Ar valdigt nyfiken pa att se en bild pa den!

• A+P=sant

Fiona II

Blev så glad när jag såg den! Den blev precis som jag hade föreställt mig. Trodde att stenen skulle vara oval, men guldsmeden hade valt en rubin som var nästan rund- inte riktigt men nästan- sten så den ser nästan exakt ut som den ringen på Tiffanys hemsida. Kan säga att den blev väldigt annorlunda med den röda stenen.

Provade den i kanske 5 minuter och när jag tog av mig den så kändes fingret redan tomt. Konstigt hur det kan vara.

• Fiona II

A+P=sant

Vad roligt att hora! Vilken bra julklapp - att ringen blev som du tankt dig!

• A+P=sant

Fiona II

Den perfeka julklappen!
    Kan inte låta bli att tacka dig som länkade till just den ringen. Så tack så mycket!

• Fiona II

A+P=sant

Jag ville ju bara ha smakrad fran er pa BT om ringen jag funderade pa, och aven om det inte blev den for mig sa ar jag jatteglad att jag kunde hjalpa dig att hitta ratt. Det ar inte latt nar man ar ute i ring-djungeln och letar!

Sa nar kommer du fa satta ringen pa ditt finger?!

• GuldSmeden

A+P=sant:

Du behöver nog inte vara orolig över att du blivit lurad på stenen, såna trix kostar nog mer än det smakar att ägna sig åt...

För det var väl avtalat att een äkta rubin skulle användas?

Fiona II:

Vad fel det kan bli när man inte har till gång till å, ä, ö! (Tre inlägg upp)

• Fiona II

GuldSmeden - - ojda, ja, det ar sa langesen jag anvande ett svenskt tangentbord sa jag ser inte nar det blir svenska ord som betyder nagot helt annat nar jag inte anvander prickarna...ibland kanns det tom som jag pratar utan prickarna...hoppas ni anda kan lista ut vad jag menar

• Sanasol

I min ring står ingenting, den kommer från schalins. Är det generellt för deras ringar? Stenarna ska sammanlagt vara på 0,18 ct!

• A+P=sant

Guldsmeden

Ja, jag sa tydligt att det var en naturlig rubin jag ville ha och det lovade de att ordna. Guldsmeden skickade till och med upp olika stenar att visa mig.

Fiona II

Den 4 januari.

• GuldSmeden

Då tycker jag nog du skall känna dig lugn, låter som en serviceinriktad guldsmed som tom. skickade upp stenar till dig!

Svar på tråden Diamanters "märkning"?