• KCsMama

Hur länge håller glögg?

Ska göra glögg och ge bort i julklapp. Är alltså på vin den ska göras, någon som vet hur länge den håller?? Jag vill ju sätta igång NU men då kanske den inte är bra tills julafton!?

Tack på förhand//Jennie

• Svar på tråden Hur länge håller glögg?
  • Clobberella

Den håller sig utan problem ett par månader, kan till och med bli godare av lite "lagring", jag har redan gjort min julklappsglögg! :D

• KCsMama

Clobbarella, ska jag förvara den i kylskåp då?

• KCsMama

Ingen som vet hur jag ska förvara den?

Glöggen blev jättegod föresten Skulle ha gjort en flaska till oss själva också.

• rocketqueen

Vilken glögg gjorde du? :)

• Ellte

Gör en flaska till vettja, det är ju inte direkt svårt ;) Jag tror du kan ha den i rumstemperatur...det brukar iallafall alltid jag ha :D

• Ålin

Tänkte också göra egen glögg i år, har aldrig gjort det förr men förhoppningsvis klarar jag av det Vad använder ni för vin till eran, måste man ha ett "finvin" eller räcker det med ett billigt (gud vad jag låter klassig...)?

• Ellte

Åhlin: Jag tycker det blir gooodare med billigt ;)

• Ålin

He he, det var ett bra svar!

• KCsMama

Vi köpte ett billigt vin (typ 50kr ) och det blev jättegott!

Gjorde först en lag med 5dl vatten & glöggkryddor (kokade 30min) sen silade jag och blandade med en flaska vin. Hällde upp i jättefina flaskor
    Man kan ju ta utan vatten också men det blir för starkt för min del

Ellte, nä det är inte svårt men då måste jag ju gå på systemet först

• Clobberella

Glöggen ska förvaras svalt och mörkt! har inte min i kylskåp, ett skafferi duger bra!

• KCsMama

Hej igen :)

Idag funderar jag på att göra egen glögg till mig själv. Funderar över att lägga ett pomeransskal och en kanelstång i flaskan för prydnads skull. Tror ni det tar för mycket smak då?

• anne på grönkulla

Eftersom man ska smaksätta den så är det väl helt OK med ett billigt vin att göra glögg på? Ett "fint" tycker iallafall jag skulle kännas lite "bortkastat"... Men, jag tror lugnt att den håller sig ett tag också.

• Ellte

KCsMama: Det blir rätt bittert om man har i kryddorna länge tyvärr... Om man nu inte gillar bittert :D

Ett annat alternativ är att lägga i kryddorna i det kalla vinet, med socker och grejjer och sedan värma det ihop när det är dags att dricka. Det tycker jag ger en god smak, även om det inte är exakt som "vanlig glögg" :)

• KCsMama

Ellte, hehe när då skippar jag nog kryddor i flaskan

Svar på tråden Hur länge håller glögg?