• Olivianna

Ni som äger hus se hit!

Hej alla.
    Min blivande och jag funderar på att köpa en villa med härligt tomt om något år och det är därför jag har startat denna tråd.

Till oss som fortfarande bor i bostadsrätt så kanske ni som äger hus kan lära oss ett och annat.

* Vad upplever ni som jobbigt med att bo i villa?

* Vad anser ni är viktigt att tänka på inför valet av hus och tomt?

*Jag förstår att det finns en massa fördelar med att bo i hus men vilka nackdelar bör man veta om, väga in?

* Är det mycket jobb med underhåll av huset och krävs det mycket tid för att få allt att flyta på.

Ja det här är bara lite frågor som ni kan gå på men skriv gärna och berätta om annat som vi skulle behöva veta om. Hur är det igentligen att leva och äga ett hus?

Tack på förhand, Olivianna

• Svar på tråden Ni som äger hus se hit!
  • alpha

Hejsan Olivianna!

Kul att ni funderar på hus. Jag har bott i mitt hus ca 5 år nu, ett 120 kvm enplanshus i Tyresö utanför Sthlm, 1500 kvm tomt. Störtnöjd, även om jag lärt mig mycket den hårda vägensedan vi flyttade in...

Som svar på i stort sett alla dina frågor, ställer jag dessa motfrågor: Hur mycket tid vill ni lägga ner på huset?? Hur händiga är ni? Hur mycket pengar vill ni lägga ner på huset (efter ni köpt det)? Dessa frågor är klar fördel om ni har koll på innan ni börjar leta hus.

Hur mycket tid och pengar ni vill lägga ner på huset och tomten efter ni köpt det avgör helt vad ni ska köpa för typ av hus anser jag. Älskar ni att påta i trädgården - stor tomt med många odlignsytor tex. Älskar inte - liten skogs/bergstomt. Kan ni tänka er att renovera stora delar av huset - äldre hus. Vill ha ett (hyfsat) underhållsfritt hus - hus yngre än 10 år. Osv, osv... Så det är svårt att rent generellt säga vad som är jobbigt eller svårt med ett hus, det beror helt på vad NI tycker är jobbigt och svårt och vad det är för typ av hus/tomt. Skaffa hus efter era förutsättningar, men ha i bakhuvudet, det mesta är svårare och tar längre tid än det ser ut... :) Jag skulle aldrig vilja flytta tillbaka till en lägenhet, friheten och ytorna man får med en villa är oslagbara! Men visst, du måste göra allt själv om något går sönder, till skillnad från en hyresrätt då man bara kan ringa vaktmästaren... Det är bra att räkna in i budgeten ett sparkonto på några hundra i månaden så ni har ett litet kapital om något kostsamt måste lagas eller bytas. Du måste klippa gräset en gång i veckan på sommaren, kan vara betungande om tomten är stor. Osv igen... :)

Hmm, hoppas det här inte var alltför rörigt svar.

Lycka till! :)

• _koko_

Jag har skrivit lite om det i din andra tråd, men här kommer mer svar:

*Vad upplever ni som jobbigt med att bo i villa?
    - Det jobbigaste är nog elräkningen. Vårt hus är dåligt isolerat, vilket resulterar i elräkningar på upp till 4000kr per månad under den kallaste tiden på året.
    - Alla verktyg man inte har och helt plötsligt behöver. Men det är övergående. :)
    - Jobbigt efter en tid kommer nog snöskottning och gräsklippning att bli, men än så länge är det faktiskt roligt.

* Vad anser ni är viktigt att tänka på inför valet av hus och tomt?
    - Läget! Området, vädersträck, övergripande planlösning, allt man inte kan ändra på.
    - Skicket! Beställ en egen besiktning och var med när den utförs. Kom ihåg att en dolda-fel-försäkring endast är en fördel för säljaren!
    - Storlek på tomten, är ni inga trädgårdsmänniskor väljer ni en liten tomt. Det tar tid att klippa gräs, kratta löv, ta hand om frukt och bär, rensa rabatter, skotta snö osv...
    - Radon, är det inte mätt ska det finnas en klausul i kontraktet som ger prisavdrag om värdena överstiger gränsvärdet.

*Jag förstår att det finns en massa fördelar med att bo i hus men vilka nackdelar bör man veta om, väga in?
    - Längre till kompisarna
    - Beroende av bil
    - Måste ha större buffert (ingen bostadsrättsförening som går in och betalar pannan när den brakar)
    - Besvärligare att ta sig hem på natten (taxiräkningarna blir fler)

* Är det mycket jobb med underhåll av huset och krävs det mycket tid för att få allt att flyta på.
    Enkla svaret är: Ja.
    Men det beror också på vad man köper. Ett tegelhus har man i princip inget fasadunderhåll på, medan ett trähus måste målas om med jämna mellanrum. Fönster måste tas om hand, grunden kanske måste dräneras, badrummet renoveras, tvättmaskinen går sönder...
    Sen beror det dessutom på hur mycket tid man VILL lägga ner. Man kan ju välja att behålla ett gammalt kök, eller lägga igen rabatter som man inte orkar/vill sköta osv.

Lycka till!!

• Olivianna

Hej alpha och Lycklig?

Tack för att ni svarat!

Ni har en del motfrågor som jag gärna svarar på för att fortsätta diskussionen, men jag tar det ikväll när min blivande kommer hem.

Jag antar att han kommer på fler frågor då så det är lika bra att jag väntar och förtydligar vad vi är ute efter.

Men kolla gärna in ikväll så kanske jag kan få fler tips utifrån mina förtydliganden.

Hej så länge/O

• Tant Pernilla

Jag är uppvuxen i villa och har sedan knappt tio år tillbaka ett eget hus i samma område som jag växte upp i. För min del så överväger fördelarna med hästlängder! Men visst finns det nackdelar också. De flesta har de andra redan täckt in, men jag ska ändå skriva lite om mina funderingar.

Det jag gillar med hus är att det är mitt alldeles eget och jag kan göra nästan vad som helst med det utan att en värd eller någon annan kommer och tycker en massa. Visst finns det regler och lagar som styr hur man får bygga osv, men på det stora hela så har man ju väldigt fria händer.

Jag gillar också det att man kan väsnas precis så mycket man vill och på det området behöver man inte ta mycket hänsyn till grannar. Vill man spela piano klockan tre på natten så går det bra. Man kan borra i väggen vid midnatt och dammsuga klockan sex på morgonen om man vill det. Sånt uppskattar jag.

Man betalar till sig själv. Det man lägger ner på huset har man igen någon gång när/om man säljer det. I bästa fall. Men när man hyr en lägenhet så betalar man ju till en annan. Vi planerar att bygga ett helt nytt hus på vår tomt och jag satt då på skoj och räknade på hur mycket jag skulle ha lagt på hyror i lägenheten jag hade innan jag flyttade hit. På tio år skulle det handla om ca 600 000 kronor. Minst. Det är betydligt mindre än det har kostat mig att bo i mitt hus i tio år.

Nackdelarna är att man måste skotta snö och klippa gräs, fast man kanske inte har lust eller ork med det just när det behövs. Men så förskräckligt jobbigt är det ju inte. Och fördelen med att ha en trädgård där man kan gå ut och trycka ner händerna i jorden - den är så otroligt mycket större.

Om man är oerhört bekväm av sig så är det nog skönare att bo i lägenhet, där man kan ringa fastighetsskötaren närhelst nåt krånglar. Men själv gillar jag att meka, pyssla, snickra och bygga, och det gör min man också, så för mig är det underbart att bo i hus. Fast visst suger det när man kommer hem och varmvattenberedaren har spruckit eller pumpen har pajat så man inte har nåt vatten... Men det händer ju inte så ofta. Tack och lov.

Vill man inte hålla på så mycket med huset, kan man ju köpa ett nytt/nybyggt hus. Då kan man räkna med betydligt mindre tid för underhåll och pyssel.

Vad man bör väga in när man köper hus. Tja, att det passar ens smak. Är man inte trädgårdsintresserad är det bra om tomten inte är så stor eller av en lättskött sort, t.ex. bergig eller en skogstomt. Är man inte så händig är det ju lite tokigt att välja ett renoveringsobjekt. Har man inte så himla mycket fritid är det inte heller så bra att välja renoveringsobjektet.

För egen del kan jag inte tänka mig ett bättre sätt att bo på än att bo i eget hus. Lycka till med husköpet!

• Olivianna

Hej igen

Jag formulerade mig lite fel när jag skrev: "Vad upplever ni som JOBBIGT med att bo i villa?"

Det jag igentligen menade var att ta reda på vad ni som bor i villa anser är eller kan vara belastande eller mödosamt?

Jag fick en del svar trots allt som kan täckas in i min tänkta fråga så det tackar jag för.

Men nu har jag och min andra hälft kommit på några följdfrågor.

1. Hur stort hus har ni? (för att lättare förstå om era elpriser skiftar)

2. Vilka kostnader på årsbasis har ni (på ett ungefär)relaterade till ert hus?

- El (någon nämnde upp till 4000 kr de dyra månaderna. Om vi kan få ett
    totalbelopp på årsbasis så kan vi kan räkna på ett snitt)

- Yttre underhåll (fasadmålning m.m.)

- Försäkringar?

- Sophämtning?

- Andra kostnader som man kanske inte tänker på?

Tack på förhand/ Olivianna

• Tant Pernilla

Elförbrukningen beror ju också på om man har någon annan form av uppvärmning. Det är ju inte så många hus numer som är helt eluppvärmda. (Även om vi bor i ett sånt just nu.)

Vi har ett litet hus (70 m2), men ska bygga ett nytt, stort hus. Jag räknar med att elförbrukningen kommer att bli mindre i det stora huset än i det här. Vi förbrukar nu ca 18 000 kWh per år. Vad kostnaden blir beror ju lite på vilka leverantörer man har.

Sophämtning varierar också starkt från kommun till kommun. Vi komposterar och har hämtning bara en gång i månaden av övriga sopor så den kostnaden är bara ca 1000 kr per år.

Sen kan ju vatten- och avloppskostnader komma till. Vi har enskilt vatten och betalar alltså inget för själva vattnet. Avloppstömning kostar oss ca 500 kr per år. (Tror jag.)

Sotning görs varje/vartannat år om man har öppen spis eller någon annan eldstad. Det kostar ca 400 kr per gång.

Övriga kostnader kan vara samfällighetsavgifter, avgifter till vägförening, tomträttsavgäld om man inte äger själva marken huset står på.

Men sådana här kostnader varierar alltså mycket från kommun till kommun och från hus till hus. Mäklarna brukar ange ungefärliga boendekostnader i sina internetannonser och prospekt på visningarna.

• _koko_

Storlek: 100kvm boyta, 100kvm biyta (uppvärmd källare)

El: vi förbrukar ca 30000kWh per år, avrundat uppåt blir det 30000kr/år. Vi har elpanna och vattenburen värme. Näst dyrast efter direktverkande el.

Hemförsäkring: vi betalar drygt 4000kr/år

Sophämtning/vatten: är så kommunberoende. Vi betalar per kilo för avfallet, så det kan man ju påverka själv.

Fasadmålning: uppåt 10' i färgkostnader för ett trähus i vår storlek, arbetet är dyyyyrt (om man inte anlitar arbetskraft från öst, rekommenderas för dylika jobb).

Det var allt jag hinner med nu, kan fortsätta i morgon. :)

• Olivianna

Lycklig?)
    Fortsätt gärna!
    Jag kollar in här lite senare ikväll.

• Fiafria?

Glöm inte fastighetsskatten! Annars är det väl värme, hushållsel, vatten, sophämtning, försäkring och sotning som jag kan komma på.

Fördelarna med eget hus uppväger absolut nackdelarna. Tänk att kunna gå ut en sommarmorgon barfota på den egna gräsmattan! Fast om man inte gillar att påta i trädgården är det kanske lite onödigt med stor trädgård.

• _koko_

Fastighetsskatten är en jättestor post, hur kunde jag glömma det? Vi låter bli att jämka räntorna och då tar de i princip ut varandra. Fastighetsskatten kommer ju nämligen på deklarationen.

Men sen kommer jag faktiskt inte på så många fler saker...

Det besvärligaste är väl egentligen att saker går sönder, gärna när man som minst förväntar sig det, och saker i hus är ofta förbannat dyra.

Svar på tråden Ni som äger hus se hit!