Festlig barnmat 3-rätters
Vad ska ni servera barnen för 3-rättersmeny på ert bröllop?
/Hjärtat
Vad ska ni servera barnen för 3-rättersmeny på ert bröllop?
/Hjärtat
De få gånger vi haft barn medbjudna på fester vi ordnat så har barnen fått samma tre rätters meny som vi "vuxna" och dom har ätit med god aptit, till och med fler vuxna som petat i maten och sagt usch jag äter inte löjrom osv..
Men det kanske är väluppfostrade barn med föräldrar som oxå älskar mat och delar med sig av intresset till barnen.
Vad skall ni servera för mat till de "vuxna" som ni tror inte barnen tycker om?
//Janne71
Om ni vill ha en speciell barnmeny så är mitt tips:
Förrätt:
Glad-gubbe-smörgås
(smörgås med tex två gurkbitar som ögon och en paprikabit som mun)
Varmrätt:
Köttbulle-spätt (alltså trä köttbullar på grillspätt) serverat med makaroner.
Efterrätt:
Glas i stora las! Varför inte en bananasplit? Eller marängswitz?
Lägg upp allt lite fin så kommer barnen tycka att det är fint med!
Janne71,
Barnen som vi känner är väluppfostrade enligt oss men jag förstår att inte alla barn gillar "vuxen" mat.
Krammia,
Tack för dina tips!
Jag vill gärna ha fler förslag!!!
/Hjärtat
Jag håller med Janne... Varför inte servera barnen "riktig" mat? Jag skulle blivit grymt besviken när jag var åtta-nio om jag fick en vanlig macka och köttbullar när de vuxna fick god och lyxig mat :?
Jag kan förstå era åsikter om att barnen ska äta samma mat och jag accepterar det också...okej!
Nu tillbaka till frågan finns det några därute som har tips på festlig barnvänlig mat?
/Hjärtat
Ber om ursäkt för sättet jag använde ordet väluppfostrade på, var nog lite sent att skriva ett inlägg så dags på natten.
Anledningen till att jag frågade vad ni skulle servera dom vuxna för mat, var att man kanske kan få ideér till mer "barn" anpassade
varianter av den maten.
//Janne71
Janne71,
Det är lugnt...jag menar bara att alla är vi olika och så är det bara.
Till förrätt kommer vi att servera;
Överbakad hummersoppa
Till huvudrätt blir det;
Rosmarinkyckling med bacon
Som avslutning blir det;
Chokladlasagne
En del som till exempel efterrätten kan man ju även servera barnen.
/Hjärtat
Förrätt:
Ost och skink toast
Huvvudrätt:
Lasagne
Efterrätt:
Glass med kolasås
Låter vansinnigt gott och även efter att ha sett din meny tycker jag nog att även barnen borde få ta del av den , barn äter konstigare saker än så utan att knorra.
Men jag skall fundera på lite barn alternativ och återkomma. (älskar att leta recept).
//Janne71
Det här beror väl mycket på hur gamla barnen är? De menyer som föreslagits låter jättebra för små barn, men precis som Ellte så skulle jag också känt mig hemskt orättvist behandlad om jag som åttaåring fick köttbullar istället för rosmarinkyckling...
Du kanske kan göra barnportioner av samma mat som de vuxna får, med små variationer? Det kan vara smart att ha kyckling utan ben till barnen, och kanske något mer lättmanövrerat än soppa till förrätt, men på samma tema.
Kyckling funkar nog till barnen, håller med dem som sagt att barn också kan gilla att få lyxigare mat än hemma. och kyckling gillar väl alla? =) Hummer är mer sådär, det skulle iaf jag ha kunnat krångla med när jag var liten, toast som flera har sagt är mer barnvänligt kanske.
Vad säger barnens föräldrar?
Hur gör man chokladlasagne? Låter helt underbart.
Menyn passar nog alldeles utmärkt till både barn och vuxna!
Om jag oombedd får tycka om menyn i stort så tycker jag den verkar lite väl smaktung och lite för fet. Är hummersoppan klassisk, alltså med grädde och konjak? Då kan det bli lite fet känsla när den blir smördegsöverbakad. Man brukar ha klara consomméer när man överbakar dem. Både varmrätten och desserten har potenta smaker, rosmarin/bacon, och sedan choklad. Man kan bli lite övermätt av en sådan menym, då både baconet och chokladen skapar en fet känsla, även om fethalten i sig inte behöver vara så hög. Jag skulle kunna tänka mig en lättare fruktdessert i stället för chokladen, tex en lättare parfaitmed en hallonsås eller mangosås. Lite syra mot slutet av måltiden gör att man känner sig uppfräschad. Men det var som sagt ett oombett råd....
lyfter upp den här då jag tycker det var en kul tråd, även om vi inte lyckats hjälpa Hjärtat med ursprungsfrågan riktigt.
Och dessutom är jag oxå nyfiken på chokladlasagnen
//janne71
Ursäkta att det har tagit ett tag att få fram receptet på efterrätten men är kommer den;
Chokladlasagne
4 pers
Chokladmousse:
2 1/2 dl vispgrädde
100 g ljus choklad
1 cl valfri likör (kan uteslutas)
"Lasagneblad" ca 12 st.:
150 g vit choklad
bakplåtspapper eller overheadplast
Så här gör du:
Chokladmousse: Koka upp grädden och slå den över den hackade chokladen. Rör tills chokladen smält. Låt allt svalna och stå i kylen över natten. Vispa till hård konsistens och smaka av med likör.
"Lasagneblad": Smält den vita chokladen i djup tallrik över vattenbad eller på upptining i mikron. Gör en ruta av papper eller liknande (6x9 cm exempelvis). Lägg den under bakplåtspapperet.
Bred eller pensla av den smälta chokladen på bakplåtspappret enligt pappersmönstret. Flytta mönstret och fortsätt med lasagnebladen tills den smälta chokladen är slut. Alternativt, klipp av overheadplast rutor (6x9 cm) och pensla eller bred på dem med choklad. Ställ chokladbladen att stelna, kanske i frysen, klart på 10 minuter i så fall.
Lycka till!
/Hjärtat
Oj, vilken chokladdröm! Måste absolut provas, tack så jättemycket för receptet!
tattar-Emma,
Varsågod!!!
/Hjärtat
Hej hej!
Ett litet tipps är ju å fråga föräldrarna till deras barn om barnen äter den maten som ska serveras. Ingen vet ju bättre än dem vad de äter. Å sen tillfråga barnen om de vill ha vuxenmat el egen barn meny så hade jag gjort det är lättast så å då blir alla nöjda ;)
tänkte bara säga hur vi ska göra d i bröllopet...
Vi vill inte ge barnen nått sämre...men eftersom vi betalar ganska mycket per person till cateringen redan. så tänkte inte beställa huvudrätten till barnen.
Men d får tillbehören, sås, potatis, grönsaker...så ska vi laga en lite fläskfile till dem.
vi sparar 2000 kr och barnen äter nästan det samma som d vuxna.
till förret ska vi ha toast skagen...och då ska barnen få välja om dom vill ha skagenröra eller om d vill ha kycklingröra.
och desserten...ja alla barn gillar väl glass
mitt lilla inlegg