• nippon

Hudvänliga hårprodukter?

Hej på er!

Jag skulle behöva lite tips på hudvänliga hårprodukter?

Mitt problem är att jag lätt får utslag runt öronen ner på kinderna och i pannan vid hårfästet. Måste bara vara från schmapoot eller sprayet.

Är det någon som har samma problem eller något bra tips?

Jag tror jag testat allt från Tigi och redken till änglamarks. Kan icke hitta något som är bra. Aco´s tål jag men håret blir torrt och matt. Finns det inga produkter med mindre parfym i som ändå ger håret glans och fukt tro?

Är verkligen behov av hjälp!

• Svar på tråden Hudvänliga hårprodukter?
  • Lindalii

Har du testat oparfymerad Änglamark? Annars finns det ett finskt salongsmärke som är oparfymerat, som en tjej skrev om här på BT. Minns inte nu vad det heter.

• brynet

Det där är ett knepigt problem, lustigt nog eftersom hudvårdsindustrin pumpar ut produkter numera som ska vara lämpade för känslig och allergisk hud. men hårvårdsfirmorna har inte följt efter...
    Om jag vore du skulle jag försöka ta reda på antigen genom allergitester eller genom att bara titta på vad det finns för gemensamma nämnare på de preparat som du använt som du vet ger dig utslag. Ofta använder man ganska starka sulfater i schampo som kan irritera huden. Sodium laureath sulfat är den värsta av dem, som påfallande ofta används även i dyra märken. Om sulfaterna är boven, så finns det sulfatfria schampon, (som dessutom bevarar hårfärger bättre), och ett sånt har hårvårdstillverkaren L'anza, som säljs på salong. Healing color care heter serien.

Men sulfater är bara en gissning bland många möjliga bovar, och kan vara fel. Så bäst är kanske att ta hjälp av en kunnig allergiläkare...

Inte mycket hjälp, men förhoppningsvis nåt att gå vidare på...:)

• jocelyn

Det finns en organisk hårvårdsserie som heter mop. Du kanske skulle prova den eller liknande?

Ett vanligt fel många gör med hårprodukter är att ta alldeles för mycket! Kolla så att du inte överdoserar schampoo, balsam osv. Att balsamet ska skäljas ut ordentligt behöver man nog inte påpeka men testa att bara använda balsam i topparna så att det inte hamnar i hela hårbotten.

Angående stylingprodukter ingår det ju mängder med klibbiga, klistriga ämnen i dem. Använd så lite som möjligt och försök hålla dig till en produkt som du använder enbart där det verkligen behövs. Spray tycker jag är obehagligt pga det verkligen sprider sig över hela ansiktet, kläderna osv. Kanske skippa spray och väjla någon annan produkt?

Om inget blir bättre så uppsök en hudläkare för att få hjälp!

• Bröllopstokiig

Lindalii,

Det är så synd för det finns inte mycket oparfymerat ute på marknaden.

Har testat änglamark men det är ett tag sedan. Jag har ljust kort slingat och får gärna lite torrare hår.

Undrar vad det är det finska märket? Tror nästan jag har läst något om det här, men det var nog en finsk websida?

• nippon

Tack för era tips
    Det är verkligen svårt att komma fram till vad man tål och inte tål.

Fick lite tips nu, Sodium sulfat ska jag kolla upp och kanske testa Lánza, Mop och Änglamarks i alla fall igen.

Jag får försöka läsa på vad de innehåller. Men oj det är en djungel!

Det är så svårt för man vill ha glans o spray o ruffs o ha alla dessa fräcka preparat, men så snyft...tål jag dem ej!

• nippon

Brynet?

Hoppas du kollar här igen!

Jag måste fråga dig, det här Sodium laureath sulfat, jag har läst bak på alla mina schampoo och det finns i de flesta jag har. Till och med i ett oparfymerat som heter Cutrin. Vad är det för något och kan det vara så allergiframkallande tro? Skumt.

Någon annan som vet kanske?

• Lindalii

Ja, jag hittade faktiskt inte någon engelsk eller svensk sida att beställa den finska serien på då. Kan ju inte finska alls!

Annars vet jag att det är väldigt vanligt att man är allergisk mot konserveringsmedlen, och det är alla ämnen som heter något med paraben. Vissa produkter är det massor av olika parabener i, så det kan man ju också försöka undvika så gott det går.

• brynet

Hej nippon!

Sodium Lauryl sulfat, Sodium Laureath sulfat och Ammonium Lauryl sulfat mfl. är alla sk "detergents", alltså en form av lösningsmedel eller tensid som används i nästan alla produkter som löddrar, om det så är biltvättmedel eller ansiktstvål och schampo. Om du gör en sökning på nätet om SLS och ALS tex, får du upp en hel drös med information som talar om riskerna med de ämnena, som bland annat enligt en del studier visat sig ge ögonskador på djur och ofta kan orsaka irritationer just på huden.
    Man kan undra varför det används så frekvent när man läser om vad det egentligen är... även om det är klokt att vara lite skeptisk till kanske de värsta domedagsutsagorna om sagda ämnen...

Problemet med schampo just är ju att vi gärna vill att det ska löddra, och då krävs det någon form av ämne som löser upp fett och tränger igenom ytlagren för att något lödder ska kunna uppstå och så även effektiv rengöring. Men man kan fråga sig om det behöver vara såå effektivt och därmed då också så lätt kan orsaka irritationer som just dessa...

Jag ska kolla lite till för att se vad det kan finnas för alternativ utan dessa ämnen och om jag hittar nåt som verkar bra och som går att få tag på i Sverige, så hör jag av mig här på tråden...

Att tänka på dock är att det finns även andra ämnen i schampo som kan orsaka irritationer på huden, så ett sulfatfritt schampo kanske inte är lösningen. Men å andra sidan kanske det är det...

• Ålin

Jag har beställt schampo och balsam från www.ginesis.com, de innehåller inte SLS eller ALS. MEN jag beställde dem den 26:e november och de har inte dykt upp än. Skrev ett mail för nån dag sedan som de inte har svarat på!. Jag hoppas och tror att de bara är lite långsamma för jag har sett att de rekommenderas på svenska
    hemsidor och då verkar det ju konstigt om de bara lurat av mig pengarna. Om du är intresserad kan jag återkomma med rapport.

• nippon

KOnstigt att dom använder sådana ämnen ja. Inte konstigt att man får allergier i dag.

Brynet och Ålin,
    hoppas jag får höra mer från er och era tips. Vad mycket du kan om sånt här Brynet, tack!

Ska försöka se upp med vissa ämnen men det är så svårt att hålla reda på.

Ålin,
    Vet du något mer om Ginesis? Ska kolla deras hemsida nu! Återkom gärna med rapport.

• lolabe

Jag har Ginesis schampo och balsam. Köpte dem på en hälsokostaffär här i Stockholm. Jag har också problemmed eksem i hårbotten som kryper ner i pannan osv. Ginesis produkter är bra tycker jag, dock är schampot något odrygt eftersom det inte innehåller tensider som gör att det löddrar, vilket leder till att iaf jag använder mer schampo. Men annars tycker jag att de har hjälpt mot mina eksem, särskilt om jag använder dem i kombination med ACOs hårbottengel.

• nippon

Jaha så det går att hitta Ginesis produkter här i Sverige! Då kanske jag ska kolla lite, bor tyvärr inte i Stockholm ,men det borde finnas i Malmö med.
    Tack för tipsen!

• lolabe

Ginesis har en svensk hemsida också. Tyvärr hittar jag dock ingen butik i Malmö som återförsäljare. Men man kan beställa från sidan:
    www.ginesis.se/

• nippon

Tack snälla detta låter ju intressant!

• Ålin

Jag visste inte att det fanns i Sverige (fast jag bor utomlands så det spelar iofs ingen roll) men GUD va dyrt det var på den svenska hemsidan! Det jag beställde skulle ha kostat 500 spänn där och nu betalar jag 40 dollar som är ungefär 315 kr.+ frakt men den minns jag inte vad den kostar riktigt, så det kan ju inte ha varit nån förmögenhet.

lolabe
    betalade du så mycket i hälsokostaffären?

• Salong Claes

Hej!
    Jobbar som frisör och skulle rekomendera dig en serie som heter mop och är ekologisk. Jag tycker den är fantastiskt
    bra hårvårdsserie.

Mvh Anna

• lolabe

Ålin: Jag betalade 175 kr styck för schampo och balsam.

Svar på tråden Hudvänliga hårprodukter?