• Bröllopstokiig

Hur skriva ut på tjockare papper

Hej!
    Nu har jag fastnat(!)...jag har ett visst papper som genomgående på våra inbjudningar, kyrkprogram, festprogram...Ett tjockare strukturerat papper som inte funkar att skriva ut på i vanliga skrivare typ HP4000 o liknande...Nu vill jag ha en utskrift på detta papper (samma som jag har på inbjudningskortet) Dessa gick att skriva ut på med lite jobb...jag fick dra ut pappret ur skrivaren efter varje utskrift eftersom pappret fastnade...det gick, eftersom det var ett litet format och typ 40 st...Jobbigare med programmen som blir sammanlagt ca 170 st... Jag var ner till ett tryckeri som inte heller hade en skrivare som klarade detta...Nu undrar jag om någon vet någon typ av skrivare som klarar utskrift på tjockare papper, eller vart jag kan vända mig för att få hjälp..?!

• Svar på tråden Hur skriva ut på tjockare papper
  • Bröllopstokiig

Vår skrivare på jobbet klarar tjockt papper... så tjockt att det passar bra till vykort.

Vi har en HP 2100 TN har jag för mig...

• Bröllopstokiig

Hej,

Testa att lägga dem i en kopiator. Det är i regel dyrare att skriva ut 40 papper i en skrivare än vad det är att kopiera dem, och kopiatorer är mindre känsliga. Så det blir ju nästan '2 flugor på smällen'

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Du säger inte HUR tjockt pappret är. Vissa skrivare har angivelser hur tjockt de klarar. Andra skrivare har dessutom funktion som gör att den inte snurrar runt trumman utan kan gå rakt igenom skrivaren istället och därför klarar tjockare papper (HP 2100TN klarar det - vi har en sån hemma).

Gick du verkligen till ett tryckeri? Där har de ju tryckpressar också och inte bara skrivare, de klarar att skriva ut på halvcentimetertjockt papper om så skulle krävas av tryckpressen.

Så ta reda på gramvikten på ditt papper. Ett alternativ kan ju vara att använda pappret som omslag och sedan ha ett tunnare papper i samma färg som själva inlagan som alla skrivare klarar av.

Petra

Svar på tråden Hur skriva ut på tjockare papper