• leson76

Bra vin från tysk bordeshop?

Hejsan,
    Vi ska åka över till Tyskland för att köpa vin från bordeshop eller liknande. Tyvärr har de ju inte lika stort sortiment som systembolaget SÅ min fråga är om det är någon som känner till smaskig vinsort?

• Svar på tråden Bra vin från tysk bordeshop?
  • leson76

Inget som inhandlat vin i Tyskland???
    eller som planerar att göra det??

Okej, okej. Jag ska se vad de har för viner där som de även säljer på systembolaget så man kan testa.

Återkommer MEN hör gärna av er innan :)

• Lins

Vi har brukat köpa Rodeberger och Jacobs Creek när vi har varit där. Super-goda rödviner!

• leson76

Rodeberger....sydafrikanskt?

• leson76

Jag håller på och sammanställer en lista över alla vinder på bordershopen som finns i systembolagets lista samt gör en prisjämförelse. Tar sååååån tid MENB det är skoj att se att det kan skilja upp mot 30 kr/faskan.

• SaT

Vi hade tänkt köpa gato negro på bag-in-box i Tyskland. Säg gärna till om du hittar nåt billigt och bra!

• Buppi

Om du vill dela med dig av din research leson76 får du jättegärna lägga in listan här. Låter intressant!
    Tack! /Buppi

• leson76

Jag kan nog inte lägga in gela dokumentet här då det har blivet ganska omfattande men delar gärna med mig. Lite här och när jag är klar kan jag maila det till de som vill kika.

• leson76

SaT, vilken prisklass hade du tänkt dig?

Av någon anledning vill jag gärna ha ett vin som kostar runt 100-lappen i sverige. Kanske man är dum och låter sig luras av priset.

• leson76

Hur ska ni servera Bag in box vin??

• bride no1

JP chenet är ett jättegott rödvin!! Det säljer de, det ska vara den som heter nåt med "syra" (vet, det stavas inte så, men ni förstår iaf hoppas ja)

• leson76

Chill out är ett gott och prisvärt vin.
    63 kr/falskan i Sverige och 34 kr/flaskan i Tyskland.

• leson76

J. P. Chenet Cabernet/Syrah kanske :)
    Kostar 59 kr/flaskan i Sverige och 23 kr/flaskan i Tyskland (kanske annorlunda idag p.g.a valutaförändringar)

• SaT

Vi häller upp på karaff. Det finns ett vin på systembolaget som är i ganska snygg flaska, med bred öppning uppe, liknar vinägerflaska lite, om du förstår vad jag menar? Funderar på att köpa några sådanaflaskor och dricka ur innan och använda dem som karaffer.
    Chill out är gott! Vi har inte funderat jätte mycket på prisklass, viktigaste är att vi vet vad det är för vin och att vi känner oss nöjda med det.

• SaT

Ska kanske tillägga att vi ska inte köpa vin till maten, vi äter på restaurang, utan det är till "efterfest" som vi ska ha, så det går inte åt så mycket för oss. Men det är många som är duktiga på att dricka rödvin så det går nog åt

• leson76

Okej :) det förklarar ju saken. Tänkte att det kunde bli en del meck för de stackars servitriserna annars :)

• winterbride-06

J. P. Chenet Cabernet/Syrah finns att köpa på Calles i Burg 6 flaskor för 100 danska.
    Ska själv ner till Puttgarden imorgon.
    / Winterbride

• lippan

Lindemans cabernet savignon är väldigt gott!!! I princip smakar dom flesta Lindemans väldigt bra.

• M i T

leson76!!!

Det vore helt enkelt strålande om du kunde skicka den listan du gjort till mig! Bor i Tyskland men skall köpa vinet till bröllopet på tillbakavägen till Sverige nästa sommar.

Tack så jättemycket!

magdalenanorman@hotmail.com

• Magga

Viner från Rawson's Retreat brukar hålla god klass - ligger på mellan 75-100 kronor här hemma.

Men mitt bästa tips är faktiskt att provsmaka. Vi köpte allt vårt vin till bröllopet i Tyskland, och dels kunde man provsmaka på ganska många sorter inne i butiken (ofta de på extrapris) och dels hade vi med en korkskruv och ett par plastglas, så vi köpte ett par flaskor som vi funderade på, tog med dem ut till bilen och korkade upp! Det var en god idé, för en av dem var riktigt dålig, den andra var kalasgod, och fick bli vårt vita vin. Så trots att vi hade tagit med Systemets prislista och Allt om Mats vinguide så blev det okända kort - dock prövade på plats. Och de dracks glatt upp av gästerna!

Svar på tråden Bra vin från tysk bordeshop?