• Helene G-borg 06

Försäkra sin ring?

Hej,

Har någon försäkrat sin ring.
    Tror inte att hemförsäkringen är så mycket att hänga i julgranen och den vi har har ett maxbelopp på enskilda föremål som understiger vad ringen är värd.

Det jag har kollat på var löjligt dyrt och gäller bara om den sitter på fingret. Dvs bara om man blir rånad verkar det som.... eller tappa också antar jag. Dvs inte om den blir stulen i hemmet eller om man tar av den på ett hotellrum eller så.

Någon som har hittat någon bra lösning?

• Svar på tråden Försäkra sin ring?
  • Senvinterbrud-06

Vet inte, men när jag hämtar ringen ska jag kolla vad som gäller i den försäkringen som de erbjuder...

• joer

Nej! Jag har ingen extra försäkring på ringen.

• aug 06

Jag har försäkrat både min förlovningsring och min vigselring.

• Strulan

kan du inte höja premien i hemförsäkringen och lägga in den där?
    (glöm inte att fotografera ringen)

• Swedie

Vi har en extra försäkring i hemförsäkringen som täcker enskilda saker upp till 45 000 kr. Min förlovningsring kostade 43 000 kr, så den täcks till 100% om jag skulle tappa den eller den skulle bli stulen. Känns tryggt!

• Helene G-borg 06

Tack för svaren. Jag ska kolla med hemförsäkringen igen.

• Lilla spöket Laban

Om den blir stulen i hemmet brukar hemförsäkringen täcka det.

Precis som Swedie har vi har en vanlig drulle/otursförsäkring som tillägg till hemförsäkringen. Den täcker belopp upp till 40 eller 45 tusen och då också ringen. Även om jag bara skulle tappa ringen. Fördelen med den är ju att den täcker andra saker också, tex om man skulle tappa tv:n i golvet eller likanande.

• pialotta

Lilla spöket Laban: Du får allt sluta jonglera med TV:n tycker jag!!

• Cecilie

Ja man skall nog försäkra sin ring. I alla fall om det är någorlunda värde i den. Om ringen inte är så dyr så kanske själva försäkringen blir dyrare än ringen i slutänden...

• Mrs W 2b

Om man har rad att ersatta ringen om nagot skulle handa behover man inte forsakra den, tycker jag. Premierna brukar vara ganska hoga jamfort med sannolikheten att den blir stulen eller nat. Det emotionella vardet gar ju iaf inte att ersatta.

• Lilla spöket Laban

Jag håller med, det beror ju lite på vad ringen kostar. Vår försäkring kostar några hundralappar per år och det är det klart värt eftersom det motsvarar inte ens en hundradel av ringens värde.

• Ancher

Vår guldsmed sålde inte försäkringar för att han ansåg hemförsäkringar täckte minst lika bra som "speciella-smyckes-och-klock-försäkringar".

• Cecilie

Jag kommer absolut försäkra min ring då den är dyyyyr... (puh) :) Men jag kommer passa på att ta försäkring som täcker alla mina andra smycken samtidigt oxå... å då kan det ju vara värt det :)

Svar på tråden Försäkra sin ring?