• Nettisen8

Hjalp! Amerikanskt tangentbord, hur skriver jag?

Jag blir sa irriterad pa detta. Kan inte skriva de sista tre bokstaverna i det svenska alfalbetet pa mitt tangentbord. Har hort vissa tips men inget funkar. Nagon som vet hur man gor?? Och nu skall jag forsoka skriva en inbjudan pa datorn och jag ville prova ett annat program an word och da maste jag hitta de bokstaverna. Jattetacksam om nagon vill hjalpa mig!!

• Svar på tråden Hjalp! Amerikanskt tangentbord, hur skriver jag?
  • elis

Jag har inte riktigt koll på koderna. Jag vet att man kan skriva på nummer-koder för varje bokstav. Jag ska kolla och se om jag hittar någon notering

Men du kan också ändra tangentbord i inställningarna i datorn. Då kan du skriva som om tangentbordet vore svenskt, lite svårt men går. Å sitter då på andra raden uppifrån två tangenter ifrån return tangenten (den stora) och Ä sitter under Å och Ö sitter brevid Ä.

Sista alternativet är att kopiera bokstäverna ur ett svenskt dokument eller ett e-mail från Sverige.

Lycka till!

• elis

Glömde säga att man brukar kunna hitta dem under Infoga - Specialtecken/Symbol,(Insert - Symbol).

Annars kommer koderna här:
    Om du trycker ner en funktionsknapp (alt på PC) och skriver sifferkombinationen produceras dessa tecken:
    É = alt+0201
    Å= alt+143
    Ä= alt+142
    Ö= alt+153
    é= alt+0233
    å= alt+134
    ä= alt+132
    ö= alt+148

• elis

Æ = Alt+146
    æ = ALT-145

För den som behöver danska/norska ä:n

• elis

Följande hittade jag i ett forum och har inte provat det själv så du får ta eget ansvar för att hitta tillbaka.

Om du använder Windows XP följ följande steg:
    Control panel
    Regional and language Options
    Languages
    Details
    Add : Här väljer du swedish keyboard
    Key settings: Här ser du vilka tangenter man ska trycka på för att byta mellan det svenska och det normala tangentbordet, normalt är det Alt+Shift

Du behöver bara göra detta en gång, denna inställningen sparas. För att sedan använda svenskt tangentbord behöver du bara trycka ner Alt och Shift samtidigt, samma sak igen för att komma tillbaks till det normala tangentbordet. Givetvis måste du veta hur det svenska tangentbordet ser ut för att hitta rätt.

Om du vill ha ett litet tangentbord på skärmen gjör följande:
    Start
    All Programs
    Accessories
    Accessibility
    On Screen Keyboard

Använd Alt och Shift för att ändra tangentbordet på skärmen från normalt till svenska.
    --
    Kör du med Windows (annat än XP), så gå in på ´Control Panel´, gå vidare på Date/Time/Language och sen vidare på Add another Language. Svenska fanns där så nu kan jag enkelt växla mellan svenskt och engelskt keyboard. ÅÄÖ, åäö Lycka till !

• Nettisen8

Tack så hemskt mycket för hjälpen!!! Nu funkar det ju!! ÅÅÅh vad glad jag är! nu skall jag bara lära mig var knapparna är!! Får nog skriva fusklappar!!!
    Provade det där sättet att ställa om språket på tangentbordet!!

• CyberPet

till höger om P finns Å, till höger om L finns Ö och Ä. :D

• elis

vad roligt att det var till hjälp

Svar på tråden Hjalp! Amerikanskt tangentbord, hur skriver jag?