• Bröllopstokiig

Peterson-Berger "Sommarsång" på orgel = nej

Tänkte bara vidareförmedla en sak som jag fick höra av vår kantor nyss. Han tyckte inte att Wilhelm Peterson-Bergers "Sommarsång" gjorde sig på kyrkoorgel. Trist!!! Nu måste vi alltså planera om utgångsmusiken, men det ordnar sig nog, vi ska träffas på lördag och så ska han spela upp några förslag.

Jag vet ju att det är fler som tänkt sig "Sommarsång" som utgångsmarsch och om ni inte vill ha den på piano så kanske era organister säger samma sak som vår. Tänkte bara säga det så ni inte som jag ställs inför faktum bara 2 v före bröllopet...

(Det finns säkert de som kan spela den här sången på orgel men vår kantor tyckte inte det blev så bra i alla fall)

• Svar på tråden Peterson-Berger "Sommarsång" på orgel = nej
  • Bröllopstokiig

Jag har den på en cd med noter som är gjord för orgel. Låter bra tycker jag och så men förmodligen har han rätt. Kan ni inte få tag på några som spelar stråkar då?
    (sådär lätt två veckor innan bröllopet - jag vet) Förmodligen enklast att bestämma ny låt.

• Bröllopstokiig

LN, nja, känner inte för att hitta några andra musiker nu... Dessutom är kantorn jätteduktig (alla berömmer honom verkligen hur mycket som helst) så då är det ju kul att "utnyttja" honom till att spela alla musikstycken, tycker jag.

Är övertygad om att vi hittar något annat vi gillar, jag har sökt gamla BT-inlägg coh har ett par förslag (där inte där problemet ligger)... mitt inlägg var mer till att informera andra om att inte göra om mitt misstag.

Men det är synd, för jag tycker "Sommarsång" är så somrig och härlig, och jag har också spelat den på piano själv, så det var därför vi valde den först.

• Bröllopstokiig

Kristin, ja den är superfin och jag tror säkert er kantor har benkoll. Hade han inga andra på förslag då?
    Vi träffar prästen 1,5 vecka innan vi gifter oss...gunåde om han ändrar något av våra...burran, vågar inte ens tänka på det.

Lycka till

• Bröllopstokiig

LN, jo han hade många förslag (bla Bröllop på Ulfåsa av Södermalm och några andra gamla brudmarscher - men jag vill inte ha något alltför "folkdansaktigt")... skulle spela dem för oss på lördag. De jag skrev upp var:
    -Birkalåten (läste visserligen att den också kunde vara knepig på orgel)
    -Preludium C-dur (Bach)
    -Trumpet Voluntary (Clark) (hihi som om en trumpetlåt skulle gå bättre på orgel? vågar inte hoppas...)
    -Kanon i D-dur (Pachabel)

Tyvärr har jag inte själv hört dessa. Men som sagt, är inte orolig för att inte hitta något som passar både oss och kantorn!

Vi träffade prästen i måndags och han hade inga som helst invändningar mot våra valda psalmer eller sånger, det var ju skönt! Jag är förresten övertygad om att vår kantor säger ifrån om "Sommarsång" för att han inte tror det blir bra och är angelägen om att det ska bli så fint som möjligt, inte för att han vill lägga sig i eller hävda sina egna åsikter eller för att han inte kan spela... (som tur är!)

När gifter ni er, LN? Har nog läst det men glömt bort... *sorry*

• Bröllopstokiig

Hej på er!

Jag har precis varit hos "min" kantor och han sa samma sak om Sommarsången. Vi ville ha en helt annorlunda utgångsmarsch (Tomtarnas vaktparad) men han tyckte att den medför fel associationer (tomtar, jul) och det är ju trots allt en gudstjänst. Ok, jag kan köpa det. Började då spåna på andra låtar och kastade fram förslaget om Sommarsång, men det blev dock nedröstat.

Det hela slutar med att vi tar Preludium i C-dur av Bach som ingångsmarsch (det hade vi tänkt från början) och som utgångsmarsch tar vi "Brudmusik" av D-O Stenlund.

• Bröllopstokiig

Barbro!
    Brudmusik lät trevlig. Den är nu adderad på min förslagslista. Tack!

Hihi, kan förstå reaktionen på Tomtarnas Vaktparad, jag associerar direkt till jul och grandoft när jag hör den!

Huvudsaken är ju att ni blev nöjda i alla fall!

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Hej Kristin!

Samma svar fick vi från vår kantor, när vi gifte oss för hela sju år sedan, så i stället valde vi "Intåg i sommarhagen". Mycket vackert!!

• Bröllopstokiig

Kristin!

Vi har Trumpet Voluntary på orgel som utgång, tyckte det var jättepampigt och lät lite mer höstaktigt än den gjorde på trumpet!
    Vår kantor tyckte det blev kanonbra.

• Bröllopstokiig

Tack för alla fina förslag! "Intåg i sommarhagen" kanske det blir ändå, jag gillar Peterson-Bergers kompositioner... nåja, jag får se vad kantorn säger på lördag. Nu har jag i alla fall en lång lista med alternativa utgångsmarscher... Tack!

• Bröllopstokiig

Kristin, vi gifter oss den 3:e augusti och vi träffar prästen 1 vecka innan, inte 1,5 som jag skrev förrut..(bröllopsvims) Lycka jättemycket till med val av låt. Det kommer att bli som en dröm hur som helst.

Kram

• Bröllopstokiig

LN, lycka till ni också! Måste säga att det var ett väldigt bra datum ni valt! *ler*

• Bröllopstokiig

Vi hade "Sommarsång" nu i somras när vi gifte oss och det var urvackert på orgel!!! Fattar inte vad era kantorer menar...

• Bröllopstokiig

Johanna, nä, jag fattar inte heller, men ifrågasätter inte hans fackkunskap när han säger att det inte går... Tror nog jag hittar något annat alternativ som jag kan tycka om...

VIlken tur att er kantor kunde göra det fint, jag är avundsjuk på er som fick ha den fina "Sommarsång" på er vigsel!

Svar på tråden Peterson-Berger "Sommarsång" på orgel = nej