Tyg till löpare i jute????
Tänkte duka med vita linnedukar och sen ha mörkröda löpare över.
Idag hittade jag ett fint tyg i en katalog, men det är i jute, kan det funka eller är det för grovt?
Tänkte duka med vita linnedukar och sen ha mörkröda löpare över.
Idag hittade jag ett fint tyg i en katalog, men det är i jute, kan det funka eller är det för grovt?
Jag tycker det låter supersnyggt, inte så puttenuttigt utan...snyggt :D
Tjena Hon!
Var hittade du tyget??? Letar oxå tyg till löpare och har förr fyndat t ex i Cellbes (alltså metervara).
Har du även tänkt göra till honnörsbordet och ska den gå över hela då?
;) elora från Sept-06
Jag hittade tyget i jotex katalog.
Kostar 34,90:- metern.
Finns i röd och beige.
Jag har tänkt att ha löpare över alla borden.
Vi kommer ha ett honörsbord och 3 bordtungor ut från det.
Ni tycker inte det verkar stelt då?
Hur breda syr man löpare?
Om det är för grovt eller inte beror ju på vilken stil ni vill ha. Tror det kan bli snyggt jag om ni gillar det som är lite rejälare. Finns också olika tät juteväv.
Jag tippar på att ca 30 cm brett är lagom, men allra bäst är det om du har möjlighet att kolla bredden på borden. Bredare bord - bredare löpare.
Jag tycker att det är krångligt att sy i jute (gjorde en julgransmatta i fjol), tyget vill gärna dra sig. Det kan vara en idé att sätta på kantband istället för att fålla, eller också klipper ni bara och fållar inte alls. Självklart kan det fransa sig, men frågan är om det inte bara är snyggt.
Hon:
Jag köpte ett vanligt bomullstyg från Cellbes en gång och när det tyget låg på bordet såg inte det knasigt ut på något vis. Det var vanlig bomull, kanske lite stelare än riktigt bra bomullskvalitét men det är väl till viss del en prisfråga med ibland och det tyget kostade nog 17,90 kr metern. Lätt att sy i.
Det kom en sån där reklamtidning i brevlådan idag, vilket var lustigt för igår gav kompisen mig idén att sy löpare på detta sätt. Och de var 30x120 cm.
Köper man då ett tyg som är 150 cm brett får man ju ut 4 i bredd. Mycket bra ;)
Ska kika lite på olika sidor nu efter tyg. Jag tror, att man hinner mest se till helheten, att det är uppdukat snyggt med löpare över bordet och hur fint det är med porslin och glas på det ;)