Björn Afzelius: Sång till friheten - vad står denna för?
Hej,
En vän till mig sade att detta var en politisk sång? Stämmer det? Annars är det en fin sång.
//Helena
Hej,
En vän till mig sade att detta var en politisk sång? Stämmer det? Annars är det en fin sång.
//Helena
Tja, han har ju skrivit en hel del väldigt mycket mer politiska sånger. Man kan väl iofs kalla denna politisk eftersom det faktiskt inte är en kärlekssång till någon (kvinna) utan precis som man hör på titeln, en lovsång till friheten... Fast det är ju ingenting som säger att orden inte passar in på vad man känner för sin älskade... Eller hur?
Det är en "politisk" sång, men visst kan väl du tolka texten precis som du vill för det, inte sant? :o)
Vi har också funderat på den.
Jag tycker inte att man alltid måste lägga så mycket vikt i att tolka och analysera texten. Det är en fin melodi med fin text.
Afzelius var ju väldigt "röd" så den är VÄLDIGT politisk, skulle jag vilja säga. Men som sagt, man måste inte alltid tolka allting som det är tänkt, utan mera lyssna på orden, var för sig. Svårigheten blir väl - om ni tänkt ha sången som solosång under vigselakten, vilket jag utgår ifrån utan att du nämner det i ditt inlägg? - att få gästerna att förstå hur ni tolkar den, annars kanske det är någon som hör den som den en gång var tänkt. Nu kanske ni inte ser det som ett problem, och då är det ju inget, men jag tänkte i alla fall varna er för det.
Det hörs ju på titeln vad den handlar om. Han sjunger ju "Du är det finaste jag vet, du är det dyraste i världen" och då syftar han på friheten antar jag. Men det kanske funkar om man tar bort vers 3?
Du är det finaste jag vet.
Du är det dyraste i världen.
Du är som stjärnorna, som vindarna, som vågorna,
som fåglarna, som blommorna på marken.
Du är min ledstjärna och vän.
Du är min tro, mitt hopp, min kärlek.
Du är mitt blod och mina lungor, mina ögon,
mina skuldror, mina händer och mitt hjärta.
Friheten är ditt vackra namn.
Vänksapen är din stolta moder.
Rättvisan är din broder, freden är din syster,
kampen är din fader, framtiden ditt ansvar.
Du är det finaste jag vet.
Du är det dyraste i världen.
Du är som stjärnorna, som vindarna, som vågorna,
Som fåglarna, som blommorna på marken.
Min väninna som är kyrkomusiker brukar sjunga den på bröllop titt som tätt. Men hon plockar alltid bort vers 3. Och då funkar den ju jättebra med texten.
Det man kan fundera på är väl möjligen att eftersom låten är så förknippad med Björn Afzelius och hans politiska uttryck, så tänker folk genast på det även om man skippar tredje versen aldrig så mycket.
Detta är en högst politisk sång som hyllar syftet med revolution: - friheten. Om båda era familjer (alla "viktiga" gäster) har blodröda vänstersympatier, så kan man självklart använda den som kärlekssång på ert bröllop, men jag tror att det annars kan uppstå blandade känslor i samband med en så välkänd kampsång.
Lycka till!