• Bröllopstokiig

Många frågor om välkomsttal mm

Hejsan alla!
    Jag har aldrig varit på ett bröllop förut och tycker att det är lite jobbigt med vissa detaljer kring festen och middagen. Jag har tittat massor på internet men är ändå ganska förvirrad. Därför tänkte jag att någon som har erfarenhet av sådant kanske kunde hjälpa mig med följande:

Vi ska ha ett värdpar samt toastmaster och toastmadame. Jag är lite förvirrad ang vissa uppgifter.
    Vem ska: hälsa gästerna välkomna vid brudskålen? Hålla välkomsttalet vid middagen? Är det värdpar?

Vem ska: utbringa en skål för brudparet när det anländer till festen? Jag har läst att antingen gör toastmastern detta eller brudens far.

Vem ska: tacka för maten om det är brudparet som betalar för middagen och till viss del mina föräldrar? Är det toastmastern? Eller någon annan?

Hålls välkomsttalet av värdparet innan brudens far håller sitt tal? (dum fråga kanske men jag känner mig såå osäker på allt)

Grubblar ihjäl mig över detta! Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Många frågor om välkomsttal mm
  • Bröllopstokiig

Vill du hålla tal ska du kontakta den som Jag fick hjälp här med samma fråga. Dock har jag tappat bort lite (för tillfället), men jag bifogar detta så länge:

"Brudens far brukar hålla välkomsttalet och utbringar den första skålen och brukar i samband med det introducera toastmastern. Brudgummens far håller sedan ett tal till sin son och efter det är det dags för brudens far att hålla tal till sin dotter om han inte redan gjorde det i välkomsttalet. Efter det är det fritt fram för vänner och syskon, marskalkar och tärnor. Brudparet behöver inte göra någonting förutom att njuta av sin dag."

Ok, jag letar så länge, det var kanske iaf svar på lite av det som du eftersökte...?

• Bröllopstokiig

Jag hittade tråden!:

Den heter "När göra vad på festen...?" Kolla på "Sök inlägg"...

• Bröllopstokiig

Vi har löst det så här (våra föräldrar, samtliga frånskilda, hjälper till med bröllopsbudgeten och vi har min syster som festvärdinna):

Festvärdinnan håller i brudskålen vid fördrinken, dvs säger något typ "Skål för
    brudparet" och sen är den biten avklarad.

Min pappa håller första talet om precis vad han känner för. Traditionellt ska ju det
    första talet även vara välkomsttalet och därför gör vi som så att pappa hälsar alla välkomna å brudparets, sina och de andra föräldrarnas vägnar. Efter själva välkomstbiten säger pappa bara en massa saker om hur fantastiskt underbar hans yngsta dotter är ; - )

Efter pappas tal håller svärfar sitt tal och sedan får toastmaster bestämma ordningen alldeles själv ; - )

Jag och blivande maken vill gärna hålla ett tal och har bestämt att det blir tacktalet. Under vårt tal kommer vi att tacka våra föräldrar för all hjälp med bröllopet samt alla gäster.

• Bröllopstokiig

Vår toastmaster håller i brudparets skål och sen så håller min far första talet under förrätten (egentligen ska man inte hålla tal innan varmrätten men vi är så pass många att om många vill hålla tal så hinner man inte med att äta alls). Sen håller min svärfar tal och efter det så blir det som vår toastmaster bestämmer)

Lycka till

Svar på tråden Många frågor om välkomsttal mm