• bröllops häxan

Skilnad på ring namn?

Vad är det för skillnad på. förlovningsring,
    vigselrin och
    aliansring´?

• Svar på tråden Skilnad på ring namn?
  • Sanasol

Det som burkar kallas förlovningsring är ofta en slät ring utan stenar, vigelringar kan egentligen vara vad som helst, en slät ring eller en allians med flera stenar eller en enstensring. Detta gäller såklart både förlovnings och vigselringarna! Jag har själv tänkt ha stenar i båda!

• Ettolrach

Förlovnings- och vigselring är som det låter, ringar man får vid förlovning respektive vigsel. De kan vara helt släta, med en sten eller flera.

Ringar med flera stenar kallas alliansringar och kan användas till både förlovning eller vigsel, allt efter tycke och smak.

Min förlovningsring är slät och vigselringen en egendesignad alliansring.

• hallontårtan

Alliansring är egentligen ingen vanlig vigselring med stenar utan förr var det vanligt att mannen gav kvinnan en bröllopsgåva (på årsdagen eller morgongåva vet jag inte) för att "ingå en allians", därav namnet..
    På äldre gifta par kan man ofta se tre ringar på damerna. Förlovningsring; vigselring och alliansring. Alliansringen i sig har många stenar på rad.. Så det korrekta är egentligen inte vad man tror.. :) Halvallians är när det sitter stenar på ovansidan ringen (vanligaste modellen) och helallians är när det går hela vägen runt fingret!

• bröllops häxan

Tack "Tårtan" svar på precis vad jag undrade,,,*l*

• hallontårtan

Nemas problemas! :D

Svar på tråden Skilnad på ring namn?