• R8!

Skölj inte riset, men prova snabbris!

Sköljde ju matriset jag köpt. Vi fick bort rismjölet, MEN riset kladdade ihop sig. Hur mycket jag än försökte, var det omöjligt att helt separera alla riskorn från varandra, när det väl torkat. Resultat: massor av parvis ihopklistrade riskorn, som ger effekt av små "kaststjärnor" med vassa utstickande riskorns-ändar i flera vinklar Det skulle INTE jag vilja ha kastat på mig!

Däremot köpte jag sånt där snabbris, Hurtigris, från Uncle Ben´s, som bara behöver koka 5 minuter. Det innebär att riskornen har lite puffat-ris-tendenser, är vitare, lättare och inte alls mjöliga. Tror det kan bli riktigt bra!

Riset testas på lördag, då vi äntligen gifter oss. Jag får återkomma med resultat!

• Svar på tråden Skölj inte riset, men prova snabbris!
  • sweet saint

En lite dum fråga..
    Varför ska man skölja riset??

• Sunshine Girl

Halloj!

Vad jag har hört så ska man inte skölja riset... Myten säger ju att riset inte är bra för fåglarna men det är bara båg. Fåglarna tar inte skada av riset

• Ellte

*fniss* SweetSaint: Vissa är oroliga för att riset ska vara "mjöligt" och därför ge fläckar på brudgummens kläder :D

• R8!

Jo då, rismjölet ger fläckar på fracken, och därför kan man skölja det (sen kanske fåglarna föredrar sköljt ris, också *fniss*). Rismjölet går att borsta bort, och lätta fläckar kanske man kan leva med!

Nåväl, ut fågelsynpunkt så är jag säker på att det där förpreparerad snabbris är till och med godare än vanligt ris!

• sweet saint

aha.. ok då vet jag!!

Önskar det bästa för lördagen till Er!!

• perfektionist

Hej!
    Varför inte prova att ha små påsar med solrosfrö i och dela ut till gästerna i små trevliga korgar. Det är säkert några barn som vill hjälpa till att dela ut dem.

• annakay

Sesamfrön passade alldeles utmärkt på det bröllop vi var på sist. Det är lite mer småfågelvänligt också...

• Mattiaslover

vi tänkte eventuellt använda oss av små pappers hjärtan istället. fint att klippa ut i olika nyanser i tex. rött som vi ska ha som tema.

Svar på tråden Skölj inte riset, men prova snabbris!