• Fiona II

Slott i Frankrike/Italien

Ar det nagon som har haft, ska ha eller har varit pa brollop pa ett slott i Frankrike eller Italien?

Jag ar intresserad av det sa alla tips och ideer ar valdigt valkomna!!

• Svar på tråden Slott i Frankrike/Italien
  • Zozo

Vi ska ha bröllop här:
    www.chateaudefretoy.com

Det är lite speciellt: man hyr för en vecka och det är plats till 35 pers.

Jag har letat massor innan vi hittade det här, så om du berättar mer exakt vad du letar efter kan jag hjälpa dig med en liten lista!
    Hur manga gäster har du tänkt dig, behöver ni övernattning till alla pa plats, ska det vara typ hotell eller hyra+catering, prisklass??

• Fiona II

Tack for tipsen! Bada ser jattefina ut!

Zozo - - beratta garna lite mer om ditt arrangemang. Har ni vigsel och fest pa slottet? Stannar de flesta gasterna hela veckan? Hur langt innan maste man boka?

Jag ar an sa lange i vaaaldigt tidigt planerings stadium. Men jag och min blivande bor i USA och vara familjer i Sverige/England sa vi kom att tanka pa att det vore kul att gora lite mer av brollopet an att bara ha en dag.

Antal gaster ar inte klart, men gor vi den har varianten kan jag tanka mig runt 30. Ja, overnattning till alla och det basta vore om ett stalle kan fixa allt med vigsel, mat etc. Inte sa priskanslig.

Vore jatteshysst om du har fler tips!

• Zozo

Hej igen Fiona,

Jo, vi hade också den idéen.. att göra ngt MER av bröllopet..

Jag är svensk och blivande är fransman och vi bor i Parisregionen, men jag har ju klart hela familjen i Sverige och vara vänner är spridda över halva världen.

Fran början var jag inne pa ngt större och "enklare" (typ en kväll bara) men min blivande gillar inte att sta i centrum och med manga gäster blir det da inte sa kul för honom. Sa vi drog det här alternativet i stället.

Om man vill gifta sig i juli/augusti maste man vara ute i VALDIGT god tid för att hyra stället. De har just bytt ägare och de nya är holländare och lite komplicerade att kommunicera med. Man far liksom ta om saker flera ggr ibland för att vara säker pa att ha fatt allt rätt, men de är mkt trevliga.

Stället har 14 rum och 36 bäddar (tror jag det var)? Vi har varit där och det är verkligen jättefint. Fotona stämmer väl överens med verkligheten. Dekorationen är modern och inte nat guldigt med krusiduller. Man hyr alltihopa som om man hyrde en stuga (med lakan och sängkläder) men sedan rar man för allt själv. Helt utrustat kök finns, med tallrikar osv till 36 pers.

Till slottet hör en stor park där en ny utomhuspool haller pa att byggas. Just nu finns det en sadan där som star pa marken men den nya ska vara klar till januari.

Vi har gjort sa att vi bjudit in alla fran söndag kväll till lördag morgon. Själva kommer vi att vara där med vara vittnen och deras respektive fran lördagen. Sedan har vi bröllopet pa mandagen och da har vi en restaurang i grannstaden som kommer med catering, dryck fixar vi själva. Borgmästaren kommer att komma till slottet och viga oss där och han är jättemysig.

Nu är det sa att det är lite komplicerat och vi maste "skriva pa papprena" här där vi bor, eftersom vi bada är skrivna i Frankrike, sa det blir liksom ett bröllop "för syns skull" vid slottet, men det hade varken borgmästaren eller vi nagot emot. Det kommer att vara det som räknas för oss i alla fall!

• okober brud

Vi var på ett underbart bröllop i Italien tidigare i höst, i Toscana!

www.vicodarbia.com är hemsidan till de 4 hus som tillhör godset som folk kan bo i. Jättevackra! De gjorde allt perfekt vad gäller bröllopsceremoni och middag! Vi var där i 4 nätter, men vissa var där en hel vecka. Fantastiskt!!!

• shalimar

Får man fråga vad det kostar att hyra slott i en vecka inkl. bröllopsmiddag och allt sånt?

• Zozo

Shalimar...
    Om det är slottet i Frankrike du pratar om sa star det pa sajten - väldigt olika för vilken tid pa aret man väljer (sommaren är klart dyrast
    Inklusive allt har jag ingen summa för - vi har inte förhandlat klart med catering etc. Men slottet gar nog pa den ödmjuka summan av hupp! 5000 Euro!? Ca.

• shalimar

Inte så farligt ändå, tycker jag, med tanke på att ni kan ordna med catering och dryck själva... för oss blev det ju ett kuvertpris ikring tusenlappen, plus att vi betalade för fri bar... och då ingick ju inte övernattning för gästerna (de som ville stanna över natten fick betala själva) :O

• Zozo

Shalimar.. jag vet, men jag skäms nästan när jag tänker pa hur mycket pengar det är.

Men visst är det sant att man far mycket för pengarna.. maten lär ga pa runt 4-50 euro exkl vin per person, vin räknar vi 10-20 euro per person (det är ju inte som i Sverige med alkoholdrycker)

Och sedan har vi inte planerat att aka pa nagon resa heller.. sa det är ju en post som gar bort ur budgeten.

• Fiona II

Oktober brud - - det stallet var ju jattefint! Kan du beratta lite mer. Var cermonin utomhus, hur var maten etc. Vad gjorde ni for aktiviteter (forutom brollopet?

Finns bruden som gifte sig dar pa brollopstorget?

• Fiona II

Zozo - - tack for ditt langa inlagg med all info!!

Nar man tittar pa bilderna ser det verkligen fint ut. Jag ar inte heller sa mycket for guld och sant men det verkar ju vara mer modern inredning. Snygg blandning med det gamla.

Kommer ni ordna gemensamma aktiviteter for gasterna de dagarna nar det inte ar brollop? Kommer ni laga egen mat resten av veckan?

Hur krangligt tror du det ar med kontakter och allt sant i Frankrike om man inte pratar franska? Kan man ha tex cermonin pa engelska?

• okober brud

Fiona II

Bruden som gifte sig där finns tyvärr inte här... Hon bor i USA.

Ceremonin var utonhus och de hade ställt upp stolar med stolsöverdrag och gjort ett mysigt litet altare där framme med underbart vacker utsikt över olivlundarna! Maten var super alla dagarna! en kväll var det stenugnsbakad pizzabuffé i ett av husen där alla samlades. En annan kväll var det massa italienska delikatesser i ett annat hus... bröllopsmenyn var också gudomlig med jätteproffsig personal som godsägarna hade fixat.

Ang. aktiviteter så var vi på vinprovningar och bara strosade omkring i Siena... det är så fantastiska hus och omgivningen där att man inte behöver åka därifrån. Det är en timme från florence så jag tror en del av gästerna åkte dit också.

• Blivande Fru Stålhandske

Mrs Simon:

Har du kollat upp pris på slottet?

• Zozo

Fiona II.. fl'at hade missat ditt inlägg!

Vad gäller aktiviteterna sa har vi en massa boulespel etc och blir vädret bra kommer det nog att bli en hel del latande runt poolen och grillning etc
    Men det finns en hel del att se i omgivningarna och eftersom vi kommer att ha tillräckligt manga bilar sa blir det nog en del sant ocksa; alla tillsammans eller i mindre grupper.

Vad gäller maten sa kommer vi att laga egen mat resten av veckan, med hjälp av gästerna. Vi har bett om en suma per person och dag för resten av veckan, som är tänkt att täcka maten.

Det funkar med engelska. Borgmästaren i den lilla kommunen klarar det pa engelska, sa han.

Svar på tråden Slott i Frankrike/Italien