• Petite73

Kläder i små storlekar

Har någon bra tips på affärer med kläder för korta, normalbyggda tjejer?

Är ca 1.45 lång och måste givetvis korta allt, men problemet är att alla detaljer, axelbredd m.m. är på tok för stort för det mesta, vilket är näst intill omöjligt att fixa till.

I USA finns ju petite-storlekar och i Frankrike är storlekarna i allmänhet mindre, men här i Sverige känns det som allt är på tok för stort eller anpassat för en fjortis utan former...

Just nu är jag mest på jakt efter vanliga, snygga kläder till jobbet. Misstänker att jag får sy upp bröllopsklänningen.

Några förslag?

• Svar på tråden Kläder i små storlekar
  • Clobberella

Har inte så många tips att komma med, men jag kan säga att jag lider med dig! Jag är en bit längre än dig men har ändå samma problem. Kläder är för långa, saker som ska sitta i midjan sitter på höften etc. Kan bara köpa byxor i tum-storlekar för det är det enda jag hittar som finns i tillräckligt små storlekar. När alla butikskedjor (många i alla fall) har kollektioner i stora storlekar så borde väl NÅGON göra kläder för oss små människor. Och barnkläder är ju inte samma sak; dels vill man inte ha rosa elefanter och kardborreband, och dels så är ju inte barnkläder anpassade för folk med kvinnliga former.

Jag ska sy min brudklänning själv, inte bara för att jag måste, utan för att få precis det jag vill ha. Jag tänker inte ens försöka prova några i butiker, annars hade det ju varit bra för inspirationen.
    Du blir nog så illa tvungen att få din klänning uppsydd, eller specialbeställa. En del märken finns ju i små storlekar, men det är ju inte säkert att de finns i butiken.
    www.mipaform.se kan man beställa även i små och stora storlekar.

• nyårsbrud -06

Hej! Jag letar alltid också efter små storlekar. De italienska märkena som Mango och Massimo Dutti brukar vara små i storlekarna. Även Mexx, Esprit och InWear brukar börja sina storlekar på 32. Letar nu själv efter en brudklänning i stl 34, men det bör väl inte vara omöjligt hoppas jag?

• okt2006

Filippa K är väl ganska små i storlekarna? (Eller så beror det på att jag är för sor och därför helt enkelt struntar i de affärerna...)

• Hedros

Kolla hos Debemhams. De har iaf haft åtminstone ett märke för korta förut. Det var länge sen jag kollade dock...

• Lurline

På Debenhams finns vissa märken som har kläder även i petite.

• Johanna85

Hej Petite73!

Jag är 150 cm och har samma problem som du.
    Den klänningen som jag ska ha på mitt bröllop är en
    Nixa 828 och passar perfekt om man är kort. Självklart måste den sys upp, men den är väldigt snygg i modellen även om man är petite

(Min m2bs smeknamn på mig är petite. Blir du också kallad det? Med tanke på namnet du valt här...)

Svar på tråden Kläder i små storlekar