• Anna_Sofie

Sverige - USA

Hej,

har försökt söka på det här ämnet eftersom jag inte är den första tjejen som fastnat för en amerikan :) men får olika info varje gång, så nu undrar jag om det finns någon i samma situation som kan ge mig/oss lite tips och råd. Min pojkvän är alltså amerikan och vi har planer på att gifta oss. Tydligen ska det vara en fördel att göra det i Sverige. Men innebär det att jag kan flytta över till USA direkt efteråt för att söka jobb eller plugga där? Och får jag permanent uppehållstillstånd? Vad får min pojkvän för rättigheter i Sverige? Får han ett EU-pass så vi kan söka jobb i hela Europa eller i Norge?

• Svar på tråden Sverige - USA
  • anne på grönkulla

Vad som gäller för dig i USA har jag tyvärr ingen aning om - men det finns det säkert andra som kan svara på. Kanske kan man också fråga amerikanska ambassaden i Stockholm?

Däremot räcker det inte för din pojkvän att gifta sig med en svensk medborgare (dvs dig) för att själv bli det, vad jag vet. Men han kan söka uppehållstillstånd i Sverige då om ni ska bo i Sverige. Senare kan han bli medborgare. Man kan nog läsa mer detaljer på www.migrationsverket.se - kolla där så får du information om vad som gäller.

Lycka till!

• Swedie

Hejsan! :) Jag har själv en amerikan och vet hur det funkar ;) Det spelar ingen roll om ni gifter er i Sverige eller i USA, det registreras på samma sätt hos skatteverket. För att du ska få ditt "Green card" (vilket är permanent uppehållstillstånd), så måste ni söka om det på amerikanska ambassaden i Stockholm (www.usem.se). Han måste vara med vid första intervjun (som kostar $150). Sen är det en massa fler papper som ska ordnas och sen kommer du på en andra intervju och betalar då $380... Sen får du ditt visum (så vidare du inte har några allt för stora skelett i garderoben ;) ). Ni kan även söka om "alien spouse" (samma som ni ansöker om på embasaden) visum i USA, men då tar det otroligt mycket längre tid. Processen i sverige beräknas ta 2-4 månader. Mycket klydd är det, men det kan det ju vara värt ;)

Är ni förlovade än? Over there får man ju så fina förlovningsringar, jag är så glad äver min jättediamant :D

• Anna_Sofie

Hejsan Swedie,

nej vi är inte förlovad än men det där med jättediamant låter inte helt fel Men med tanke på att min pojkvän lägger alla sina pengar på klätter/skidutrustning så räknar jag inte med det. Hans syn på romantik är att ge mig en dunjacka så jag inte fryser - vilket i och för sig är gulligt! Bor ni här i Sverige. Fick din pojkvän uppehållstillstånd i Sverige utan vidare? Tack för tipsen!

• Swedie

Haha, ja, det är ju inte diamanten som betyder något utan gludklimpen man får som man ;) Och en dunjacka låter inte fel. Vi har bott både i Sverige och USA, båda ställen kräver en del pappersjobb. Han fick arbetstillstånd här efter att han hade ett företag som "sponsrade" honom och ansökte om tillstånd för honom. Kan tillägga att det var min pappas företag, kanske är svårt om man inte har inflytande, vet inte. När vi bodde där så pluggade jag och fick ett studentvisum, då man behöver en skola som ansöker om visum åt en (sen åker man till ambassaden på intervju).

• Swedie

Det finns även något som kallas "fiancé visa", som man kan få när man är förlovade och ska gifta sig om 3 månader. Men det är ju lika långt som det vanliga turistvisumet, så det är nog ingen vits...

• Texas

Stämmer som Swedie skriver. Själv är jag född amerikan och vi håller just nu på att söka om uppehållstillstånd för min man eftersom vi plannerar att flytta till USA under nästa år. Det är enklare och tar kortare tid att sköta det via ambassaden här i sverige eftersom vi båda är bosatta här. Min man får då permanent uppehållstillstånd via mig i USA men han blir inte amerikansk medborgare. Detta kan han dock ansöka om efter att vi bott där i ett visst antal år.

• Swedie

Texas, jag tror det är efter 3 år som han kan bli medborgare eftersom han är gift med dig som är amerikan. Om man bara får ett green card via lotteriet eller på något annat sätt så tar det 5 år. Var i USA ska ni bo? :)

• Texas

Vi ska bo i Birmingham i Alabama. Vi har fått jobb på universitetet där och ska åka dit och kolla för första gången nu i slutet på november. Känns pirrigt.

• Swedie

Oooh så kul! :) Vi flyttar till Raleigh, NC i sommar. Vi var där och tittade för några veckor sedan, underbart ställe :) Men jag förstår att du är pirrig, det är jag med.. Lycka till! :)

• Texas

Tack Swedie. Ja det ska bli spännande att flytta. Lycka till du med med flytten.

• Mrs Austin

Ar det nan som vet hur det funkar nar man redan befinner sej i USA. Min pojkvan ar Amerikan o vi ska gifta oss snart. Jag ar har pa ett studentvisum o jobbar just nu (anvander min OPT) Vi ska gifta oss har i USA i februari och i Sverige i sommar for att sedan bosatta oss i USA. Skulle va tacksam for all info agaende pappersarbete o regler o allt annat...

Svar på tråden Sverige - USA