• FesHönan

Tips för att hålla tal

Hejsan,
    Jag och min man har blivit bjudna till ett bröllop. Då vi bara har känt brudparet i ett par år så behöver vi lite tips på hur talet skulle kunna se ut. Vi har ju inga roliga barndomsminnen vi kan ta upp men det finns kanske något annat/annorlunda som vi skulle kunna göra/ta med istället? Vi känner att det är en stor ära att ha blivit bjudna så vi vill inte bara gå dit och vara helt passiva utan vi vill göra/säga något till brudparet under middagen.
    Alla tips mottages tacksamt!
    mvh
    F&M

• Svar på tråden Tips för att hålla tal
  • FesHönan

Är det verkligen ingen som har något tips??

• Johanna85

Träffades ni på något roligt sätt? Fanns det några missförstånd då ni träffades? Har ni rest bort tillsammans? Vad tänkte ni om paret första gången ni träffade dem vs. vad ni tycker om paret nu. (Till exempel så är det så med flera av mina närmsta vänner så tyckte vi inte om varandra från början... )Kanske kan skriva en egen text till en sång som handlar om paret? Arrangera en lek?

• Fru Calice

Om man vill hålla tal - se till att det är mer lättsamt och roligt eftersom ni inte känner dem sen barnsben som du skriver. Vår best man hade mycket roliga saker som tex "Nu är hon helt och hållet din och din plånbok är helt hennes.".

Ett annat alternativ för den som tycker det är roligt att skriva tal är att skriva ett alfabetstal, varje menings första ord börjar på A, sen B, sen C osv. Har jag hört på två bröllop i år o det var imponerande.

Läs en dikt.

Sjung en sång.

Håll i en lek, tex på ett bröllop vi var på i år fick vi vara med o leka. Alla 4 brudpar som gift sig i år, inkl huvudpersonerna, fick gå fram. Sen satt brudgummen medan brudarna skulle sätta fast klädnypor i ansiktet på deras män. Den som fick fast flest vann.

O att bara säga några ord om hur mycket man tycker om dem är ju ett annat alternativ...

• fashiongirl

säg att ni är hedrade för inbjudan, säg bara som ni känner för-tycker inte att ni ska veckla till det allt för mkt

Svar på tråden Tips för att hålla tal