• SadPsychoBitch

Fördelar med minipiller?

Hejsan!
    Jag undrar lite om minipiller, kanske har någon erfarenheter av detta?

Jag äter vanliga p-piller och har gjort det i 5 år snart, men har nu börjat må illa av dom och så väger jag lite för mycket. Jag äter Yasmin nu.

Så vad är bättre med minipiller? Slipper man mensen? Osv.

• Svar på tråden Fördelar med minipiller?
  • vixen not a tramp

En del slipper mensen helt, men min kompis hade mer eller mindre ständig mens i 6 månader. Hon höll på att bli tokig. Nu har hon gått tillbaka till vanliga p-piller och trivs med det.

• Me82

Jag har ätit både Follistrel o Cerazette, två olika minipiller... mensen försvann med Follistrel o höll sig borta två år, underbart enligt mig...sen när den kom tillbaka så bytte jag till Cerazette, som jag käkar nu, o mensen är borta igen..! =) Dumt tycker vissa, men perfekt tycker jag...så länge läkare säger att det är oki så finns det ju inget att oroa sig för..!

• *Blomman*

Av vad jag har hört och erfarit så brukar mini-piller passa bättre om man inte mår bra med p-piller och tvärt om.

• SadPsychoBitch

Jag skulle gärna slippa mensen. Jag har mått bra av p-piller innan men har på sistone börjat må illa och jag har ändå mens varje månad, kan man vara gravid eller har någon annan fått illamående efter 5års ätande?

• *Blomman*

Det låter konstigt. Jag tycker att du för säkerhetsskull ska kolla upp om du är gravid eller inte. Man kan få mens trots att man är gravid. Det är alltid bra att vara på den säkra sidan. :)

• SadPsychoBitch

Jag får väl ringa ungd.mottagningen och höra. Annars finns ju g test på apoteket. Om jag inte är gravid kanske man ska ta en funderare på varför man mår illa av dom?

• pickolina

Dum fråga kanske, men hur vet du att det är just p-pillerna som får dig att må dåligt?????

Jag mådde illa i flera år utan att veta varför men jag provade att sluta med mina p-piller och det hjälpte inte ett skvatt. Illamåendet blev jag inte av med. Efter en tid blev jag av med det... Vet fortfarande inte vad det var som orsakade illamåendet eller vad det var som fick det att försvinna.

• SadPsychoBitch

Var något jag antog, tänkte det kunde vara det?

• pickolina

Personligen tycker jag inte att mini-piller är bättre än p-piller, tvärtom.

Förstå gången jag åt mini-piller så hade jag inte mens på 1,5 år men blev tvungen att sluta pga fruktansvärda magsmärtor som berodde på cystor på äggstockarna (vanlig biverkning av mini-piller) sedan var min hormonbalans helt fel så jag hade supersvårt att gåner i vikt....

När jag provade mini-piller igen nyligen så hade jag bara mens 1 gång på 3 mån, vilket gjorde att jag alltid var tvungen att ha tamponger med mig var jag än skulle för jag visste alrdig när/var/hur mensen skulle dyka upp.

Mådde inte bättre av mini-pillerna heller, sexlust osv osv tänkte jag på då....

Bättre med vanliga piller för då vet man när mensen kommer samt man slipper risken för smärtsamma cystor på äggstockarna.. Osv...

Varför inte testa att byta p-piller?????

• *Blomman*

SadPsychoBitch

Ja, det låter väldigt konstigt att du skulle må illa av dina p-piller nu efter 5 år. Ta och fundera om du gör någonting annorlunda nu förtiden. Ändrat kost osv?

• SadPsychoBitch

Hm... jag har inte ändrat kost som jag vet... eller inte tänker på!

Svårt det där...

• pickolina

Jag tror att illamåendet kan vara psykiskt. Då jag själv mådde väldigt illa i flera år utan någon egentlig orsak, som jag vet om i alla fall så tror jag att det kan vara psykiskt....

Tror knappast att p-pillerna plötsligt skulle göra dig illamående. Men du kan ju alltid testa att byta och se...om du känner dig osäker...

Finns mycket nackdelar med mini-piller oxå dock...

• nano

SadPsychoBitch

Ens hormonnivåer kan ändras över tiden så att den sortens p-piller som brukade passa en inte längre gör det... det hände med mig efter bara tre-fyra år (fast jag fick andra problem, inte illamående), fick byta sort.

Svar på tråden Fördelar med minipiller?