• Rystall

Mjölkfri dessert ?

Är det nån som har bra tips på mjölkfri desert som jag kan bjuda på till nyår? Ett par av gästerna är laktosintrolleranta.

• Svar på tråden Mjölkfri dessert ?
  • Lippi

Hur piffigt ska det vara?

Du kan ju göra det lätt, men otroligt gott.

Varm fruktsallad och tofuglass

• Courage

Du kan ofta ersätta mjölk med kokosmjölk, tex i vaniljsås, chokladmousse, parfait osv. Sedan finns det ju också havremjölk och soyamjölk. Eller varför inte bjuda på en dessert utan mjölk? Chokladgratinerad frukt, sorbet osv?

• Johanna = en lat kock

är det bara laktosintollerans och inte mjölkallergi så kan man göra chokladmousse, pannacotta eller vad man känner för på laktosfri grädde

annars kan jag tipsa om en supergod efterrätt till alla - kokospannacotta med glacerad varm ananas
    (pannacottan görs på kokosgrädde - eller riktigt tjock kokosmjölk, tror att blue dragon har kokosgrädde annars kan man vispa ner kokosmjölkspulver i vanlig kokosmjölk)

• bröllops häxan

Varför inte bjuda på en sorbe(cider,päron, eller nå´t sån´t) med hallonsås och ett kolaflarn. ummmmmm.....*L*

• Moulin

Jag är själv laktosintolerant. Visserligen inte allt för mycket, det mesta kan jag äta, men framförallt glass och milkshake blir jag dålig av. Mitt tips är att använda låglaktosprodukter, det finns ju mjölk, grädde och glass som innehåller lite laktos och det går jättebra för mig att äta. Jag tycker också att låglaktosprodukterna är minst lika goda som de med laktos. Det beror förstås på hur pass allergiska eller intoleranta de är om de kan äta dessa produkter. Har du tur så har de köpt Lactrase (receptfritt på Apoteket), en tablett som innehåller de enzymer vi stackars intoleranta saknar, och gör så att vi också kan äta laktos. I så fall behöver du nog inte tänka på något alls. Det kan du i och för sig också köpa åt dem, jag tror att en förpackning med 10 tabletter kostar runt 30 kronor. Då känner de sig säkert uppskattade och ihågkomna, det skulle då jag göra!

Alltså: välj en god efterrätt och låt inte innehållet stoppa dig, utan använd istället låglaktosprodukter. Om det är glass och grädde i efterrätten gör det inget, vi gillar glass och grädde också, jag lovar!

• Bluebride2006

Ja, men en god fruksallad kan man ju alltid göra, det tycker jag är jättegott. Jag däremot är citrusallergiker, inte mycket, men har svårt med citrussmaker i huvudtaget, enda jag klarar av, konstigt nog är faktiskt blodapelsin

• Rystall

Tack för hjälpen.
    Tar gärna emot fler tips.

• bröllops häxan

heheh.. och jag är alergisk mot alla frukter utom citrusfrukter, annanas och vissa bär. Många fruktsallader har man blivit bjuden på genom åren som man måste tacka nej till.

Så det kan ju också bli fel.. *L*

Kan du inte göra en paj av nåsot slag, bär, äplen eller päron med laktosfri marsan sås eller grädde?

• pumpa

Sabayonnegratinerad frukt eller bär.

Fruktgazpacho med sockerkakaskrutonger och melontärningar.

..kan fler...

• Zodic

Jag tycker ett bra tips är att alla har samma efterrätt, varför måste du använda mjölk i resten och inte bara ha samma till alla :D

Jag tycker att fruktsallad i en form med riven choklad (ingen mjölk i mörk choklad) ovanpå och in i ugnen så chokladen smälter o så glass til ldet är jättegott! :)
    Annars kan du göra mängder av olika kakor o tårtor, typ sockerkaka med mosad banan och sylt och ett jättebra tips att ha ovanpå är florsocker med chokladsmak, som du bara blandar med vatten och brer på på kakan! :)
    Sne är muffins inte fel alls tycker jag, med chokladbitar och nötter :D

...3 år som vegan har satt sina spår hihi

Lycka till!

Svar på tråden Mjölkfri dessert ?