• A-Louise

Rolig kärleksdikt

Jag ska vara tärna i mitten av december och skulle behöva lite tips och ideér till en rolig kärleksdikt. Vill inte att mitt tal ska vara så stelt och tråkigt. Tänkte börja med att hålla ett "eget tal" och avsluta med en rolig text om kärlek eller äktenskap! Någon som har en ide?

• Svar på tråden Rolig kärleksdikt
  • Mickey

Jo, jag vill garna ha ideer ocksa!!!

• Maya1974

Den här har jag hittat i någon gammal tråd:

Käre brudgum,

tillåt mig gratulera till världens kap
    i frökenlistan lämnar bruden ett stort gap.
    För kvinnan vid din sida är ju helt rätt
    -smart, snygg och med ett behagligt sätt.
    Kan även städa, måla, laga mat och baka,
    vad mer kan man begära av en äkta maka?

Snygg, sexig, intelligent och snäll,
    vacker, gosig och helt utan gnäll.
    Om detta håller du säkert med,
    det och att häcken inte är för bred.

Se nu till att vårda kärleken ömt
    när du idag får kvinnan som du alltid om har drömt.
    Köp henne en blomma då och då
    och du hennes livslånga kärlek kommer att få.

Du ser förresten rätt bra ut i din skrud.
    Återstår bara lyckönskningar till din brud,
    och låt mig helt fräck vara rak:
    den där kostymen framhäver verkligen din snygga bak!

Några ömma ord och smek hennes hud
    så har du dig snabbt en lycklig brud.
    Nog med goda råd, för bruden har en väldig tur,
    rollen som äkta man kommer du att klara med bravur.

Därför vill jag nu höja mitt glas
    då du idag får kvinnan som du med i framtiden får dras.
    Gratulerar på din stora dag,
    fast ingen är lyckligare än jag!

Jag älskar dig och ser fram emot att dela
    resten av mitt liv med dig!

Puss & Kram

• A-Louise

Tack så mycket. Riktigt rolig text. Det känns dock som att det är bruden som ska läsa den till brudgummen? Eller?

Jag är ute efter en text om kärlek i största allmänhet, något som alla känner igen sig i. Jag har hört om något som heter bröllopsvers.... var hittar jag den, eller är det någon som har den nerskriven?

• Moulin

Jag hörde någon som hade "skickat" den dikten som ett telegram. Då funkar den förstås bättre än om bruden själv läser den. Här är en dikt som jag har tänkt använda själv:

HA, han är MIN man, JAG har fångat honom SJÄLV, han bär MIN ring med MITT namn uti, VI står tätt tätt ihop i telefonkatalogen och ringer det kan JAG svara och ropa: "Till dig älskling" eller "han får inte störas, är det något JAG kan framföra och vem är det jag har äran att tala med egentligen", i tvättmaskinen åker hans kalsonger runt med MINA trosor, och på alla middagar, teatrar, allting jämt
    kan JAG ta hans arm och le mot vilken kvinna som helst och vad VI gör när vi åkt hem säger jag inte men alla vet det, i princip, och att det är han och JAG.

Den heter "Färdriktning: Lycklig fru" och är skriven av Marie-Louise Ramnefalk. Det här är bara en del av dikten (största delen). Sen forsätter den med om familjegravar och att hon är gravid och lite sånt, och jag tyckte inte att det passade in jättebra (läste den först på BT och då hade de också kapat den precis där). Men jag har resten av dikten också om du vill ha?

• Anna25

Ja, kan du inte lägga ut resten! Gillade den skarpt! Hur har du tänkt använda dikten förresten? Nyfiken

• Ellte

Ohhh...finns det MER av den där kalsongdikten :D Det är en favvo!!! Plisplis resten!!!

• Moulin

Hoppas att älsklingen inte läser den här tråden... Jag har faktiskt hållt ett tal för honom på en retorikkurs just idag! (alltså, som att jag höll det på festen på vår bröllopsdag) Jag använde den här då, men en del reagerade på "vad vi gör när vi kommer hem", att det kanske inte är passande att ha med i ett tal på bröllopet med tanke på släkt och så. Men å andra sidan är det ju en dikt och inte jag som säger det... Så jag vet inte. Kanske tar bort det. Men bara så att ni tänker på det - vissa kan uppfatta det som stötande. Men det är ju en avvägning man själv får göra.
    Här kommer resten:

i hans plånbok finns foton av MIG och till hans livförsäkring är JAG närmaste förmånstagare, säger han "jävla fruntimmer" menar han MIG, och spånar han om sin förundran inför Kvinnan menar han MIG; VI har INBÖRDES testament och FAMILJEgrav och MIN tjocka mage ansvarar han för, det är härligt och alla vet det alla vet det, och ingen är förvånad utom jag som ständigt häpnar över allt detta - vi kan tiga, vi kan gräla, det är ändå han och JAG, JAG är hans för han är MIN!

Dikten finns i en bok som bok eller diktsamling eller vad man kan kalla det som heter "Någon jag sett" och som är från typ 70-80 tal.

• ~Annelie~

Jag hittade den här, som vi ska ha i festprogrammet...

LIVET FRÅN DEN LJUSA SIDAN

Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.

Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

• A-Louise

Tack tack för alla förslag... Finns det fler?? Gärna något på rim och som är lite roligt!

• elsabeskow

~Annelie~

Vet du vem som har skrivit den, den är himla fin?!

• ~Annelie~

tyvärr inte.. men kan försöka kolla upp det..

• ~Annelie~

Ledsen elsabeskow.. kan inte hitta nåt namn :(

• Ellte

Vad menar du elsabeskow? Vem som skrivit manus till filmen eller vad? Det räcker väl att skriva "Fritt översatt från Livet från den ljusa sidan" kanske? Manuset är skrivet av Mark Andrus och James L. Brooks om det kan vara till nån nytta :D Det är ju dock inte de som gjort denna fria översättningen ;)

• elsabeskow

Jag var inte hundra på att den var från filmen... så tack! Nu skall jag kolla på den, var inte i bröllopstankar när jag såg den förra gången

• elsabeskow

~Annelie~

Tack för ditt besvär!!

Svar på tråden Rolig kärleksdikt