Hej!
Jag jobbar som flygvärdinna på ett mindre svenskt bolag. Tycker att Jocelyn har svarat bra på dina frågor. Lite extra som kan vara bra att veta: internutbildningen är ca 2-6 veckor lång beroende på bolag och på de flesta svenska bolagen är den betald (man behöver inte köpa något material, hotell, vissa måltider är betalda). När det gäller att bli anställd så söker olika bolag efter olika bakgundserfarenhet. Jag har erfarenhet av att många bolag vill anställa unga tjejer utan tidigare flygerfarenhet. Bolagen själva säger att det är lättare att få in bolagsandan i folk som inte har flugit tidigare, men personligen så tror jag att det hanslar om att man börjar på lönesteg ett om man inte har flugit innan! Jag kan tänka mig att större bolag med mer pengar tänker annorlunda.
Jobbet är slitigt, utan tvekan, men jag har tidigare jobbat inom restaurangbranschen (servitris) och vid jämförelse så tycker jag att flygandet är att föredra utan tvekan. Lönen är oftast bra pga flygtillägg och traktamenten (flygtillägg får du beroende på hur många timmar du har flugit, ex: 1-3 tim= ca 100 kronor, 3-6 tim= ca 150 kronor osv.) Stressen är tuff, som värdinna ska du kontrollera säkerhetsutrustning, catering och att allt runt detta finns ombord innan passagerarna kommer, sedan ska du få ombord alla, stuva bagaget och köra säkerhetsdemo och briefingar på tid, kanske 10-15 minuter. Avgångstiden måste hållas!
Vad du ska tänka på annars är att jobbet är väldigt regelstyrt. Varje flygning ska i princip se likadan ut för att man ska följa säkerheten. Det blir mycket kolla flytvästarna på en dag!
Att jobba som flygvärdinna sätter sig i blodet, sammanhållningen på jobbet är enorm (oftast!). Besättningen måste ju lita på varandra för att alla ska känna sig trygga och för att allt ska fungera..
Personligen så tycker jag att det är ett fantastiskt och ibland för j:ligt jobb. Du får träffa mycket människor, trevliga kollegor. Lönen är bra och även om det vanligaste nuförtiden är att du flyger till ett ställe och sen flyger direkt hem igen så finns det gånger då du har en dag ledig för att göra lite seightseeing.
Minussidan är ju att behöva gå upp vid fyra då alla andra ligger och sover, sitta på flygplatsen på fredag/lördagkvällen då alla andra äter middag med familjen..
Lycka till med karriären!