• fashiongirl

Flygvärdinna

Hejhej jag har inte hittat hit för att jag ska gifta mig (inte ännnu iaf). Nej utan jag sökte lite på internet och så kom denna sida upp väldigt många ggr. Jag undrar om det finns någon flygvärdinna här inne som skulle kunna svara på lite frågor som jag har angående det yrket????

Hoppas att folk inte blir alltför arga för att en icke-"brud" har kommit hit.

//Sandra

• Svar på tråden Flygvärdinna
  • jocelyn

Jag är inte flygvärdinna själv men känner de som är. Vad är det du undrar över?

• fashiongirl

ja äntligen nån som svarar:

Hmm

lite allt möjligt..som ålder, längd, slitsamt, tider, lön, utbildning???

Jag funderar på att flytta till Spanien, kanske att nån du känner vet ngt om hur det är på spanska flygbolag.

Jag har tre årigt gymnasium, Samhällsvetenskapliga programet med inriktning språk. Så jag kan svenska, engelska, spanska och lite franska.

Skulle jättegärna vilja ha lite tips och sånt som man bör tänka på.

Sandra

• jocelyn

Flygbolagen har ganska strikta krav på vem som får bli flygvärdinna. Man måste uppfylla vissa krav vad gäller längd och vikt (av säkerhetsskäl). Alla bolag utbildar (ex SAS flight academy) och man får träna alla möjliga situationer förutom själva rutinflygningen (utrymma plan, nödlandning, hantera stökiga passagerare, terrorhot...osv). Man måste även kunna alla kommandon som används internt under flygningen dvs "flygspråket".

Vad gäller lön så varierar det mellan bolagen. Beroende på vad man flyger (inrikes, europa eller långdistans) så har man olika traktamenten så det är svårt att säga exakt vad slutlönen hamnar på. Eftersom det krävs att du använder uniform så har du krav på att ha vissa skor etc. Detta samt krav på sminkning, smycken osv finns i dresscoden för varje bolag. Subventioner på skor och strumpor tror jag de flesta har.

Ingen tvekan om att det är ett slitsamt yrke. Ofta jobbar man i skift om några dagar för att sedan ha ett par dagar ledigt (varierar kraftigt hur schemat ser ut mellan bolag samt vilken typ av flygningar du har). När du inte jobbar kan du ha jour vilket innebär att om du behövs får du ett tfn-samtal och har sedan ca 1 timme på dig att stå resklar på flygplatsen. Det kan vara påfrestande iom att du inte kan vara för långt bort samt alltid ha en "backup" för ev barnvakt.

I själva jobbet får du räkna med att du står lägst i skalan ombord så du gör det du är tillsagd. Det är slitigt för benen att stå upp hela dagen (stödstrumpor är ett måste), det är tungt att dra vagnarna med mat/dricka/shoppingvaror. Det kommer att finnas mindre trevligt folk ombord men du måste hela tiden behålla lugnet och le mot dessa.

Vad gäller krav på språk är svenska och engelska krav, ytterligare språk är fördel. Om du ska arbeta i Spanien är flytande spanska + engelska krav.

Du får bäst information genom att vända dig direkt till bolagen.

länkar;
    www.sasgroup.net/SASGroup/
    grupo.iberia.es/index_ing.html

Hoppas att detta är till nytta för dig.

• Smålänning!

Hej!

Jag jobbar som flygvärdinna på ett mindre svenskt bolag. Tycker att Jocelyn har svarat bra på dina frågor. Lite extra som kan vara bra att veta: internutbildningen är ca 2-6 veckor lång beroende på bolag och på de flesta svenska bolagen är den betald (man behöver inte köpa något material, hotell, vissa måltider är betalda). När det gäller att bli anställd så söker olika bolag efter olika bakgundserfarenhet. Jag har erfarenhet av att många bolag vill anställa unga tjejer utan tidigare flygerfarenhet. Bolagen själva säger att det är lättare att få in bolagsandan i folk som inte har flugit tidigare, men personligen så tror jag att det hanslar om att man börjar på lönesteg ett om man inte har flugit innan! Jag kan tänka mig att större bolag med mer pengar tänker annorlunda.

Jobbet är slitigt, utan tvekan, men jag har tidigare jobbat inom restaurangbranschen (servitris) och vid jämförelse så tycker jag att flygandet är att föredra utan tvekan. Lönen är oftast bra pga flygtillägg och traktamenten (flygtillägg får du beroende på hur många timmar du har flugit, ex: 1-3 tim= ca 100 kronor, 3-6 tim= ca 150 kronor osv.) Stressen är tuff, som värdinna ska du kontrollera säkerhetsutrustning, catering och att allt runt detta finns ombord innan passagerarna kommer, sedan ska du få ombord alla, stuva bagaget och köra säkerhetsdemo och briefingar på tid, kanske 10-15 minuter. Avgångstiden måste hållas!

Vad du ska tänka på annars är att jobbet är väldigt regelstyrt. Varje flygning ska i princip se likadan ut för att man ska följa säkerheten. Det blir mycket kolla flytvästarna på en dag!

Att jobba som flygvärdinna sätter sig i blodet, sammanhållningen på jobbet är enorm (oftast!). Besättningen måste ju lita på varandra för att alla ska känna sig trygga och för att allt ska fungera..

Personligen så tycker jag att det är ett fantastiskt och ibland för j:ligt jobb. Du får träffa mycket människor, trevliga kollegor. Lönen är bra och även om det vanligaste nuförtiden är att du flyger till ett ställe och sen flyger direkt hem igen så finns det gånger då du har en dag ledig för att göra lite seightseeing.

Minussidan är ju att behöva gå upp vid fyra då alla andra ligger och sover, sitta på flygplatsen på fredag/lördagkvällen då alla andra äter middag med familjen..

Lycka till med karriären!

• fashiongirl

Räcker det att ha gått samhällsvetenskapliga programmet med språk i 3 år, eller måste man läsa vidare på universitetet???

• fashiongirl

Jag har flugit väldigt mkt och tror att det är ett jobb som passar mig, är alltid supertrevlig mot alla och älskar att prata med folk.

• fashiongirl

Jag har som sagt planer på att flytta till Spanien, men funderar på om det kanske är bra om jag jobbar i sverige nåt år?, så jag iaf kan lite när jag ska söka jobb där.

Svar på tråden Flygvärdinna